Instalaţia Multiplex
0Devenind din ce în ce mai complicate, instalaţiile electrice ale automobilelor moderne au avut nevoie de o revoluţie.
Ea s-a numit Multiplex, o arhitectură ce a fost adoptată de marea majoritate a constructorilor.
Pe scurt, în loc ca comunicarea între diversele dispozitive ale maşinii să se facă prin varierea tensiunii, curentului sau a altui parametru electric, ea se face printr+o transmisie de date. Practic, acei kilometrii de cablu electric au fost înlocuiţi cu magistrale de date ce leagă unitatea electronică centrală a maşinii de cele peste 20 de module electronice ce controlează diversele subansamble sau sisteme ale maşinii.
Demarorul maşinii, comenzile geamurilor, ale airbagurilor, funcţionarea ESP-ului, a pompei de frână etc. Însă dimensiunile reţelei de alimentare cu tensiune sunt infinit mai reduse decât ceea ce găseam pe maşini la începutul anilor ‘90.
Marele avantaj al instalaţiilor multiplex a fost posibilitatea de a controla un număr foarte mare de dispozitive prin intermediul unei instalaţii mult mai simple şi mai compacte ca volum ocupat pe caroseria maşinii.
De asemenea şi masa maşinii a scăzut semnificativ şi prin urmare şi consumul de carburant. Un alt avantaj a fost integrarea totală a sistemelor maşinii. Astfel sistemul de frânare este legat la modulul ESP şi indirect la unitatea de control a motorului.