Fiat MultiAir

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pistonul şi solenoidul sunt montate pe supape din stânga
Pistonul şi solenoidul sunt montate pe supape din stânga

Distincţia acordată în acest an lui Fiat Auto de către juriul european Autobest premiază implementarea unei tehnologii care în anii următori va revoluţiona motorul cu benzină, aşa cum a făcut sistemul common-rail pentru turbodiesel în urmă cu 15 ani.

Principii de funcţionare

Între pastila supapei de admisie şi cama corespunzătoare acesteia este inserat un piston cu lichid hidraulic, al cărui control este realizat prin intermediul unui solenoid.

În momentul în care solenoidul este dezactivat, pistonul „cuplează" axa cu came şi supapa de admisie prin intermediul lichidului hidraulic ce acţionează precum o conexiune solidă. În acest caz, legea de mişcare a supapei este dată de profilul camei şi funcţionarea ansamblului este la fel ca la un motor convenţional.

În momentul în care solenoidul este activat de unitatea electronică de control a motorului, pistonul hidraulic se mişcă în cilindrul său propriu, astfel încât supapa de admisie este „decuplată" de axa cu came.

Când solenoidul este din nou dezactivat şi cuplarea camă-supapă se realizează, legea de mişcare a celor două elemente este modificată datorită schimbării de poziţie impuse de pistonul hidraulic. Practic, prin blocarea şi deblocarea succesivă a solenoidului de control al pistonului hidraulic se poate obţine o infinitate de legi de mişcare pentru ansamblul camă-supapă de admisie.

Aceasta înseamnă că supapa de admisie va avea o infinitate de moduri de deschidere. Spre exemplu, atunci când avem nevoie de putere maximă la turaţii ridicate supapa funcţionează pur mecanic, în poziţia în care legea este dată de profilul camei, iar atunci când avem nevoie de cuplu mare la turaţii joase solenoidul se activează către sfârşitul cursei mecanice a camei, ceea ce face ca supapa să se închidă mult mai târziu şi să avem mai mult amestec proaspăt în camera de ardere.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite