Fiat Panda şi Suzuki Swift, două modele mini cu abilităţi de SUV

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţul mic şi tracţiunea integrală reprezintă principalele atuuri ale celor două maşini în lupta pentru atragerea de noi clienţi. Consumul redus de carburant reprezintă un alt punct forte

Preţul mic şi tracţiunea integrală reprezintă principalele atuuri ale celor două maşini în lupta pentru atragerea de noi clienţi. Consumul redus de carburant reprezintă un alt punct forte ale celor două maşini cu tracţiune integrală

În prezent, când spui maşină cu tracţiune integrală nu te gândeşti neapărat la "şifonierele" pe patru roţi pe care majoritatea le percep drept autoturism de teren. Şi clasa mică are modele care se pot mândri cu statutul de maşină 4x4, chiar dacă dimensiunile nu o recomandă.

În fapt, cine a hotărât că maşina de teren trebuie să aibă cinci metri lungime, vreo doi lăţime şi să cântărească peste două tone? Nu scrie pe nicăieri, aşa că Fiat Panda 4x4 şi Suzuki Ignis reprezintă două modele demne de titulatura de maşină cu tracţiune integrală. Panda 4x4 poate fi percepută şi utilizată ca o maşinuţă de teren sau ca un "fun car", capabil de a-şi găsi cu uşurinţă calea prin traficul urban, dar şi în teren accidentat. Noul model este disponibil cu un motor de 1,2 litri cu 60 CP şi 1,3 diesel de 70 de CP, două versiuni de dotare Panda 4x4 şi Panda 4x4 Climbing, două versiuni de interioare şi 11 culori pentru caroserie. Chiar dacă are o lungime de doar 3,57 metri, o lăţime de 1,60 şi o înălţime de 1,63 metri, Panda 4x4 poate transporta comod patru persoane. Portbagajul are 200 l, volum ce poate fi extins la 230 l prin glisarea înainte a banchetei spate, însă nu vă aşteptaţi să reuşiţi să transportaţi frigiderul, pentru că nu o să aveţi prea mare succes.

Panda se descurcă bine şi în oraş, dar şi pe teren accidentat

Poziţia înaltă a şoferului îţi lasă acel sentiment de securitate, iar suprafaţa mare a geamurilor, completată cu geamurile deflectoare, permite o vizibilitate aproape perfectă. Panda 4x4 este capabilă să satisfacă cele mai diverse necesităţi şi gusturi, inclusiv numărul în creştere al şoferilor în căutare de aventură în aer liber. Acestora, noua versiune le oferă un sistem de tracţiune integrală permanentă, cuplare vâsco şi două diferenţiale acţionate automat atunci când este necesară depăşirea cu uşurinţă a obstacolelor.

Panda 4x4 chiar se simte în largul său pe teren accidentat, fiind ajutat, în primul rând, de unghiul de atac - unghiul maxim permis astfel încât caroseria să nu atingă solul. În al doilea rând, unghiul de degajare, adică înclinarea maximă permisă la plecarea în marşarier de pe o suprafaţă orizontală. Cel din urmă este unghiul de trecere, adică unghiul maxim posibil la baza unei pante triunghiulare ce trebuie urcată astfel încât podeaua maşinii să nu atingă solul. Nivelul maxim de înclinare care poate fi parcurs depăşeşte 50%, valoare destul de bună pentru o maşinuţă ca Panda 4x4. În faţă, suspensia este independentă, de tip MacPherson, cu braţe oscilante inferioare transversale ancorate de o traversă auxiliară şi bară stabilizatoare conectată de amortizor. Suspensia spate este şi ea independentă, cu braţe longitudinale articulate de un cadru specific, cu bară stabilizatoare.

Motorul de 1,2 litri dezvoltă o putere maximă de 60 CP la 5.000 rot/min şi un cuplu de 102Nm la 2.500 rot/min. Panda 4x4 echipat cu acest motor accelerează de la 0 la 100 km/h în 20 secunde şi atinge viteza maximă de 145 km/h. Totuşi, pentru a pune în valoare capacităţile offroad ale maşinii, mai bine cumpăraţi varianta diesel, care are şi un consum mult mai redus de carburant. În aglomeraţia din Bucureşti, micul "uriaş" a reuşit să "înghită" între 6,5 şi 7,8 l/100/km. La modelul testat de noi, toate roţile erau echipate cu frâne cu disc, cele din faţă fiind ventilate. Panda 4x4 oferă ca echipament standard ABS cu EBD, completat cu (MSR) - funcţie anti-derapare în cursul decelerării. Sistemul ABS montat ca dotare standard conţine patru senzori activi, patru canale, o unitate electronică de control. Acesta este completat de EBD (sistem electronic de distribuţie a forţei de frânare). Când una dintre roţi este pe punctul de a se bloca, sistemul intervine şi asigură frânarea cât mai eficientă a respectivei roţi. În situaţii de urgenţă, sistemul permite controlul complet al direcţiei vehiculului prin intermediul volanului. Principalele avantaje ale sistemului sunt senzorii activi, care procesează viteza roţilor, fără intervenţia unităţii de control. Senzorii pot citi chiar valori apropiate de zero, faţă de senzorii pasivi, care nu pot înregistra viteze mai mici de 2,5 km/h, şi sunt mai puţin sensibili la interferenţele cauzate de câmpurile electromagnetice. Acest sistem ABS avansat este completat de sistemul electronic de distribuţie a forţei de frânare EBD. Acesta distribuie forţa de frânare la toate cele patru roţi, pentru a împiedica blocarea roţilor din spate şi asigura un răspuns echilibrat al vehiculului în orice condiţii.

În plus, sistemul îşi adaptează funcţionarea la gradul de aderenţă a roţilor şi la eficienţa plăcuţelor de frână. De asemenea, el reduce temperatura frânelor faţă şi solicitarea asupra servofrânei. La ABS se adaugă, de asemenea, MSR (reglarea cuplului motor). Când şoferul trece brusc într-o treaptă inferioară de viteză în condiţii de aderenţă scăzută, MSR intervine pentru a restabili cuplul motor şi a preveni derapajul datorat blocării roţilor. Toate comenzile se află la îndemâna şoferului, pe consola centrală, iar schimbătorul de viteze plasat în partea inferioară asigură o bună manevrabilitate. Comenzile sistemului de încălzire sunt montate în partea de mijloc, accesul fiind facil. Radioul, încorporat în partea superioară a planşei de bord, permite accesul fără a influenţa vizibilitatea, însă o să întâmpinaţi ceva probleme dacă vreţi să umblaţi la radio CD, mai ales persoanele ceva mai scunde, pentru că aparatul este poziţionat prea departe de scaunul şoferului. Fiat Panda 4x4 Base, 1,2 litri benzină de 60 de CP, costă 11.793 de euro, cu toate taxele. Următorul model, tot cu motor de 1,2l pe benzină, Base Climbing, costă 12.923 de euro. Celelalte două variante sunt cu motorizare diesel şi costă 13.590, respectiv 14.720 de euro.

Suzuki Ignis, un model care se descurcă foarte bine în oraşele aglomerate

Pentru traficul aglomerat din Bucureşti, Suzuki Ignis, un subcompact cu uşoare valenţe de SUV, este ideală. Varianta Ignis 4x4 este cea mai reuşită, având o motorizare pe benzină de 1,5 litri, însă noi am testat varianta standard a motorizării de 1,3, benzină, cu o putere de 93 de cai.

Prima impresie pe care o ai atunci când te sui într-un Suzuki Ignis este că te-ai îmbarcat într-o "maşinuţă" de jucărie, mai ales că varianta standard nu îţi oferă aproape nicio dotare de confort. În timp ce alte mărci oferă în echiparea de bază aproape tot ce poate avea o maşină, în afară de faruri cu xenon sau tapiţerie de piele, Suzuki Ignis basic nu are nici măcar închidere centralizată, casetofon sau mânere de susţinere. Dezamăgirea nu mai este însă aşa de mare atunci când cheia se roteşte în poziţia de contact, iar pe bord apar martorii care îţi indică prezenţa airbagurilor, ABS-ului şi ESP-ului, dotări care ţin de siguranţa şi stabilitatea în trafic. Cei 93 de Cai Putere ai motorizării de 1.328 de centimetri cubi fac din Suzuki Ignis o maşină destul de nervoasă, care se comportă excelent pe şosea şi nu te lasă baltă atunci când te-ai înscris în depăşiri. O poţi compara cu Daihatzu Terios, Volkswagen CrossPolo sau Renault Kangoo 4x4, însă din punct de vedere estetic... Ignisul nu poate fi comparat cu nimeni.

Mai mult ca sigur, Suzuki Ignis nu are nicio şansă să câştige niciodată un concurs de frumuseţe. Într-un trafic aglomerat, Ignis se comportă excelent, consumul fiind destul de redus (aproximativ 8 litri la suta de kilometri urban), însă, cel puţin cu o maşină nouă, veţi simţi din plin fiecare denivelare din asfalt, ca să nu mai vorbim de gropi. Suspensiile sunt anormal de tari, iar pneurile destul de subţiri, însă dimensiunile reduse şi garda la sol relativ înaltă (circa 165 mm) te ajută să rezolvi problema locului de parcare. Suzuki Ignis este ideală pentru doi adulţi şi doi copii. Spaţiul din interior destul de generos poate "primi" şi patru adulţi, cu condiţia ca aceştia să nu fie mai înalţi de 1,80 m. Chiar dacă maşina este destul de înaltă (aici observându-se cel mai bine valenţele de SUV), iar oamenii înalţi pot să îşi ţină capul drept, fără a atinge plafonul, picioarele nu se simt la fel de confortabil. Bordul este extrem de simplu, fiind dotat cu turometru, vitezometru şi ceas digital. Pentru distanţe scurte, mai mici de 150 de kilometri, Suzuki Ignis este un compromis reuşit, un Mini-SUV de oraş, care îşi face treaba.

Istoria Suzuki Ignis

Ignis este o maşină de dimensiuni mici, ideală pentru traficul urban, motorizată de Suzuki Motors Corporation din Japonia. Autoturismul a fost introdus pe piaţă în anul 2000, dorindu-se înlocuirea treptată a vechiului Swift. Suzuki Ignis a fost concepută iniţial de producător ca un hatchback în cinci uşi, cu o motorizare aparţinând noii generaţii în patru cilindri a familiei de motoare M. Motorizarea 4x4 al Ignisului a fost iniţial limitată la piaţa japoneză, pentru că, în Europa, această motorizare nu era compatibilă cu normele de poluare.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite