Fiat Linea, concurent serios pentru Renault Megane Sedan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noul model lansat de italienii de la Fiat este perfect adaptat cerinţelor pieţei auto de la noi. Spaţiu interior suficient pentru familie şi portbagaj enorm. Totul la preţuri acceptabile

Noul model lansat de italienii de la Fiat este perfect adaptat cerinţelor pieţei auto de la noi. Spaţiu interior suficient pentru familie şi portbagaj enorm. Totul la preţuri acceptabile

Din 25 iunie, AutoItalia Group a început comercializarea noii berline Fiat Linea. Prezentat în avanpremieră la Salonul Auto de la Istanbul din noiembrie 2006, Linea a avut lansarea internaţională cu doar o lună în urmă, tot la Istanbul, în prezenţa conducerii Fiat Group şi a peste 1.500 de invitaţi. Noul model, conceput de Centro Stile Fiat, va fi comercializat în numeroase ţări din Europa, precum Germania, Spania şi Finlanda, acolo unde segmentul C este predominant. Fiat Linea este produs în fabrica Tofas din Turcia, unde, pentru început, este prevăzut un volum de producţie de aproximativ 60.000 de unităţi anual. Fiat a conceput un autoturism care, prin toate caracteristicile sale, este menit să răspundă aşteptărilor unei categorii de clienţi pentru care maşina este nu numai o necesitate, dar şi o investiţie. Şi italienii s-au orientat destul de bine, pentru că segmentul C este răspunzător pentru 20% din vânzările de maşini din Europa Occidentală, însumând peste trei milioane de unităţi anual.

Design italienesc, asamblare turcească

Cu un desen al caroseriei ce va atrage în mod sigur privirile tuturor participanţilor la trafic, cum numai maşinile italiene o pot face, Linea vine să completeze oferta de autoturisme de familie Fiat, alături de Grande Punto şi Bravo, aducând un suflu nou în clasa pe care o reprezintă prin raportul extrem de echilibrat între calitate, siguranţă, performanţă, aspect şi, bineînţeles, preţ. Designul maşinii chiar este interesant, încă o dovadă în plus că la acest capitol italienii nu au un rival de care ar trebui să se teamă. Chiar dacă desenul caroseriei nu reprezintă o revoluţie, în mare parte Linea fiind un Grande Punto cu portbagaj, la capitolul design se află peste concurenţii direcţi, Renault Megane Sedan, Ford Focus Sedan, Volkswagen Jetta sau Toyota Corolla. Italienii au adoptat un desen fluid al caroseriei, fără artificii de design inutile, care să umple fără noimă linia generală exterioară. Farurile sunt în stilul celor de la Grande Punto, însă un pic mai mari, în timp ce grila radiatorului are elemente cromate, iar dimensiunile sunt mult mai mari ca la Grande Punto. Spatele se termină elegant, cu stopuri ce împrumută ceva din maşinile americane, şi îmi vin în minte modele Chrysler ceva mai vechi. Asta nu înseamnă că desenul caroseriei este alterat, ba chiar este original, oricum mai interesant decât la Megane ori cel de la Volkswagen Jetta, unde spatele aduce foarte mult cu Passat. Ce ar fi de criticat, calitatea materialelor, mult mai slabă decât la Grande Punto. Se vede de la o poştă că reducerea costurilor şi-a pus amprenta pe interiorul maşinii. Păcat, pentru că liniile exterioare ale modelului chiar sunt interesante.

Habitaclu spaţios, portbagaj cât "toate zilele"

În interior pot călători cinci persoane lejer, dimensiunile generoase fiind un atu pentru Linea. Cei 4,56 metri lungime, 1,73 metri laţime şi 2,6 metri ampatament şi impresionantul portbagaj de 500 litri nu au cum să nu treacă neobservate de clienţii români. Mai ales portbagajul, care concurează cu multe modele break, pentru că, oricât te-ai chinui, cei 500 de litri "înghit" cumpărăturile de la supermarket, bagajele familiei, şi mai rămâne ceva loc. Dacă nu vă ajunge doar portbagajul, atunci rabataţi bancheta, şi veţi avea la dispoziţie nu mai puţin de 870 de litri, suficient cât să transportaţi şi schiuri sau alte obiecte de mari dimensiuni.

Echiparea standard este destul de bogată, dotările de bază ale modelului Fiat Linea includ, printre altele, ABS, aer condiţionat, două airbag-uri, CD player, închidere centalizată, calculator de bord şi geamuri faţă acţionate electric. Preţul de pornire, anunţat şi de către oficialii Fiat la conferinţa de presă de la Istanbul, este de 12.555 de euro cu toate taxele incluse. Pentru început, gama de motorizări cuprinde un propulsor pe benzină, 1.4 77 CP, şi multipremiatul 1.3 Multijet 90 CP, ambele fiind recunoscute pentru consumul redus de combustibil. În teste am condus Linea echipată cu propulsorul diesel, care s-a achitat cu brio de sarcina de a trage cele aproape 1,2 tone ale maşinii. Consumul s-a încadrat în limitele normalului, adică, 7-8 litri la sută, în oraş, şi 6 în afară. Dacă despre consum am numai cuvinte de laudă, nu am să înţeleg de ce inginerii italieni aleg să împingă cuplul pentru motoarele diesel aproape la fel ca cele pe benzină. Propulsorul Multijet 1,3 de 90 de cai putere reuşeşte să se "stârnească" numai după ce calci vânjos pedala de accelaraţie, undeva peste 3.000 de rotaţii pe minut. Or, conceptul motorului diesel îl reprezintă cuplul maxim la o turaţie cât mai joasă, undeva de pe la 1.700-1.800 de rotaţii pe minut şi până pe la 3.500.

Propulsoarele diesel sunt foarte economice

Pe lângă cele două motoare, până la sfârşitul acestui an va sosi în România şi versiunea echipată cu motorul 1.4 16 valve şi 120 de cai putere, un propulsor de ultimă generaţie din noua gamă T-Jet.

La drum, maşina se aşază foarte bine pe şosea, chiar dacă nu abundă în sisteme de securitate şi stabilitate. Varianta de bază are în dotare ABS, airbaguri pentru şofer şi pasager, centuri de siguranţă cu pretensionare şi limitator de sarcină sau sistemul de prindere a scaunului pentru copii, Isofix. De ultimă generaţie este sistemul Blue&Me, o tehnologie dezvoltată de Fiat în colaborare cu Microsoft ce permite conducătorului auto să primească şi să efectueze apeluri telefonice, să asculte melodiile preferate în format MP3, WAV sau WMA prin intermediul portului USB, folosind doar comenzile vocale sau tastele aflate pe volan.

Concurenţă mare pe piaţa de sedanuri din clasa compactă

Ţinta producătorilor italieni a fost, practic, aceea de a lansa pe piaţă europeană un concurent redutabil în segmentul C, un model accesibil, performant şi atractiv prin designul său tipic italian. Cel mai ieftin Fiat Linea costă 12.555 de euro, cu toate taxele, în timp ce pentru varianta cea mai scumpă trebuie să pregătiţi 16.392 de euro.

Ofensiva Fiat în segmentul C are de înfruntat o concurenţă destul de serioasă. Să începem cu Renault Megane Sedan, principalul competitor pentru Linea. Modelul francez este liderul vânzărilor în clasa sedanurilor compacte. Nici Megane Sedan nu excelează în prea multe domenii, poate în ergonomie. Dar reuşeşte să puncteze decisiv în fiecare dintre aspectele cheie. Şi tocmai de aceea rămâne unul dintre cele mai bine vândute modele de import. Chiar dacă şi Megane Sedan este fabricat în Turcia, asamblarea şi calitatea materialelor sunt peste Fiat Linea. Cel mai ieftin Megane Sedan costă 10.982 euro iar cel mai scump ajunge la 15.520 euro, preţuri CIP. Dotările de bază includ imobilizator electronic antipornire, ABS, dublu airbag pentru locurile faţă, airbaguri laterale faţă, calculator de bord, centuri pretensionabile sau geamuri electrice, faţă.

Ford Focus Sedan este un alt model de succes pe piaţa românească, cu o ţinută de drum impecabilă şi stabilitate de invidiat. Oferta include patru motorizari pe benzină şi două diesel de ultimă generaţie. O motorizare interesantă o reprezintă versiunea Duratec 1,6 litri Ti-VCT de 115 CP şi 155 Nm. Denumirea ascunde dubla distribuţie variabilă, care oferă cuplu crescut în timp ce reduce consumul mediu cu până la 5%. Alături de acesta mai există un 1,4 litri/80 CP, un 1,6 litri/100 CP şi vârful gamei, 2 litri/145 CP. Versiunile diesel includ două propulsoare TDCi common-rail: 1,6 litri/110 CP şi 2 litri/136 CP. Ca transmisii, Focus propune patru opţiuni, dintre care iese în evidenţă Durashift CVT, dezvoltată cu cei de la ZF, disponibilă împreună cu motorizarea 1.6 TDCi. Noua transmisie permite atât rularea în modul automat, cât şi selectarea manuală a celor şapte rapoarte. Mai mult, este în măsură să diminueze consumul de carburant cu până la 8% comparativ cu transmisiile automate tradiţionale. Cel mai ieftin Focus Sedan costă 10.911 euro, în timp ce varianta cea mai scumpă ajunge să coste 16.303 euro, preţuri CIP. Volkswagen Jetta este un concurent serios pentru Fiat Linea, cel puţin la capitolul fiabilitate şi calitate de producţie, pentru că, la preţuri, Jetta joacă într-o ligă superioară. În România, cel mai ieftin model Jetta, varianta de echipare Trendline, costă 13.809 euro, fără taxe, în dotarea de serie fiind incluse ABS, aerul condiţionat, airbag cap faţă/spate, inclusiv airbag-uri laterale faţă, airbag frontal şofer şi pasager.

Actualul model Jetta a fost lansat pe piaţa din România în august 2006, fiind înregistrate în total 503 livrări, din care 259 în 2007. Toyota Corolla a păstrat denumirea fostului model hatchback, însă caroseria este numai în variantă sedan. Toyota şi-a propus să vândă, la nivel mondial, 89.000 de unităţi în acest an. Iar pentru România, importatorul Toyota spune că se aşteaptă să vândă peste 2.500 de unităţi. În România, cea mai ieftină Corolla este versiunea "Terra" 1.4 VVT-i 97 CP care costă 14.756 de euro. Dacă vă orientaţi către motorul mai mare pe benzină, de 1.6 şi 124 CP, trebuie să scoateţi din buzunar cel puţin 16.957 de euro, contravaloarea echipării "Luna". Pentru doritorii de propulsoare diesel, motorizarea 1.4 D4D pe varianta de echipare Terra de 90 CP este cea mai ieftină şi costă 16.273 de euro, iar dacă nu vă mulţumiţi doar cu consum redus şi doriţi şi performanţă, atunci puteţi opta pentru varianta de 2.0 echiparea Sol de 126 CP, ce reprezintă şi cea mai scumpă versiune la 20.975 de euro.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite