Europa Centrală şi de Est devine teren fertil pentru producătorii auto
0În prezent, nu există constructor de automobile care să nu aibă cel puţin o fabrică de piese şi subansambluri în această regiune din Europa Globalizarea pare să aibă efecte
În prezent, nu există constructor de automobile care să nu aibă cel puţin o fabrică de piese şi subansambluri în această regiune din Europa
Globalizarea pare să aibă efecte benefice asupra economiilor emergente, precum cele din statele fostului bloc comunist. Dacă acum 15-20 de ani rivalitatea Est-Vest nu permitea, decât în puţine cazuri, deschiderea unei fabrici într-un stat comunist, în prezent, marile concerne auto şi-au mutat o mare parte din producţie în estul Europei.
Costurile de fabricaţie destul de mici, dar şi o bună pregătire la nivel profesional par să fie principalele atuuri ale est-europenilor în lupta cu concurenţii din China şi India. Ce-i drept, salariul de cel mult 100 de dolari pe lună al muncitorilor din fabricile celor două mari ţări nu are cum să rivalizeze cu pretenţiile destul de ridicate ale celor din Europa de Est.
Marile concerne auto au realizat că mai bine plăteşti un estic să facă o treabă bună, decât 50 de chinezi sau indieni care fac lucrul de mântuială. Producătorii auto vor aloca sume importante extinderii capacităţilor de producţie în Europa Centrală şi de Est, inclusiv în România, întrucât cererea de autoturisme este foarte mare.
Analiştii spun că cererea de autoturisme este foarte mare atât în Europa de Vest, cât şi de Est, iar capacităţile de producţie sunt exploatate la capacitate maximă. Nivelul ridicat al cererii ridică întrebarea numărului de fabrici noi care vor trebui construite în Europa.
În 7 ani, producţia globală va atinge 78 milioane de unităţi pe an
Potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers, producţia globală de autoturisme va creşte în perioada 2006-2014 cu 19%, la 78 milioane de unităţi. Cu toate că statele asiatice China şi India, alături de alte ţări în curs de dezvoltare, vor avea cea mai mare contribuţie la această creştere, pieţele dezvoltate vor asigura, în continuare, o treime din avansul total.
Potrivit studiului, Europa Centrală şi de Est ar trebui să fie ţinta pentru investiţii ale producătorilor auto în valoare de şase miliarde de dolari. O parte semnificativă a acestor investiţii se va orienta către Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria şi România, în timp ce cea mai mare parte a autoturismelor vor fi produse în Cehia şi Slovacia.
Producătorii din UE vor spori, cel mai probabil, eficienţa fabricilor europene cu circa 7% până în anul 2014. UE, piaţa auto internaţională cu cel mai rapid ritm de creştere, ar putea majora producţia de autoturisme cu 2,7 milioane de unităţi pe an până în 2014.
Această evoluţie este urmarea creşterii cererii de autoturisme în noile state comunitare, precum şi a exporturilor şi a interesului sporit al europenilor pentru vehicule de calitate. Potrivit studiului PwC, avansul anticipat al producţiei auto în statele UE va fi determinat mai ales de revigorarea brandurilor tradiţionale şi nivelul ridicat al producţiei în ţările cu expertiză vastă în acest sector.
Cele mai semnificative creşteri sunt aşteptate în Germania şi Slovacia. Astfel, producţia auto în Germania este estimată să crească cu 900.000 de unităţi anual până în anul 2014, marcând cel mai semnificativ avans din UE. În Slovacia, producţia auto va creşte cu 500.000 de unităţi.
România, posibil furnizor de componenete pentru GM
Compania General Motors vrea ca pe termen lung să cumpere anual componente auto în valoare de 800 milioane de euro de pe piaţa românească, de peste şase ori mai mult decât în prezent. Declaraţia a fost făcută de directorul executiv General Motors pe Europa Centrală şi de Est, Chris Lacey, la Salonul Auto Bucureşti, 2007.
Chris Lacey a spus că, anul acesta, General Motors (GM) va cumpăra de pe piaţa românească diferite componente auto în valoare de 125-130 milioane de euro, componente pe care le va utiliza pentru producţia de automobile la fabricile sale din lume.
Oficialul a mai spus că valoarea va creşte la anul, iar peste doi ani va ajunge la 300 milioane de euro, în timp ce scopul pe termen lung este ca GM să ajungă să cumpere anual componente în valoare de 800 milioane de euro de pe piaţa noastră. General Motors cumpără diverse componente, de la cablaje până la materiale din plastic, şi a ales România pentru că produsele sunt de calitate şi vin la preţuri bune.
O altă uzină auto românească a fost în centrul atenţiei foarte mult timp, este vorba de Daewoo Craiova. În toamna anului 2005, reprezentanţii Renault România, Ford şi Nissan s-au aflat la Craiova pentru a vizita fabrica de autoturisme Daewoo. General Motors a renunţat la preluarea uzinei Daewoo de la Craiova şi a început negocierile cu Ford Motor şi alianţa Renault-Nissan.
După mai multe tergiversări, la sfârşitul lunii aprilie 2007, guvernul a aprobat memorandumul prin care statul intenţiona să vândă 95% din acţiunile Automobile Craiova (Daewoo), însemnând atât întregul pachet de 72,4% deţinut de AVAS, cât şi pachetul de 22,06% deţinut de SIF Oltenia.
O condiţie pentru investitori ca să poată participa la negociere era să înregistreze o cifră de afaceri de minimum 10 miliarde de euro şi o producţie de cel puţin un milion de autoturisme pe an.
Ford Motor vrea să cumpere uzina Automobile Craiova pentru a-şi extinde capacitatea de producţie, astfel încât să facă faţă cererii crescânde din Europa, a declarat, pe 11 iunie 2007, pentru revista "Automotive News", John Fleming, preşedinte al Ford of Europe.
Fleming a spus că Ford face tot mai greu faţă cererii din Europa şi are nevoie cât mai rapid de o capacitate suplimentară de producţie. Zece zile mai târziu, în 21 iunie 2007, Ford a dezminţit o ştire apărută în presa din Slovacia, care susţinea că producătorul intenţionează să construiască o uzină în această ţară, iar reprezentanţii companiei, contactaţi de Reuters, şi-au reafirmat interesul pentru uzina Daewoo Craiova, pe care ar vrea să o extindă.
Daewoo Craiova, în atenţia marilor constructori auto
AVAS a primit, până pe 5 iulie 2007, data-limită de depunere a ofertelor pentru preluarea pachetului de 72,40% din capitalul social al Automobile Craiova, o singură ofertă din partea Ford Motor Company. General Motors (GM), companie care se arătase interesată de fabrica de la Craiova, s-a retras din cauza "riscurilor şi incertitudinilor", care ar fi mai mari decât beneficiile, potrivit declaraţiilor reprezentanţilor GM Europe.
După aproape două luni de negocieri, pe 7 septembrie, comisia de privatizare a societăţii Automobile Craiova SA a deschis oferta financiară finală, îmbunătăţită şi irevocabilă a singurului investitor înscris în procesul de privatizare, Ford Motors Company, în sumă de 57 milioane de euro, după ce anterior a deschis şi oferta financiară iniţială, depusă pe 5 iulie 2007, în valoare de 55 milioane de euro.
Ford a oferit iniţial 4,0088 euro pentru o acţiune, ceea ce a însemnat o ofertă totală de 55 milioane de euro pentru pachetul de acţiuni deţinut de stat, de 72,4031%, iar la oferta finală a fost majorată la 4,1556 euro pentru o acţiune. În cadrul ofertei iniţiale, Ford dorea ca în cadrul negocierilor cu AVAS să găsească variante pentru a renunţa la activele care nu ţin de activitatea principală, însemnând terenuri şi clădiri din afara Craiovei.
Privatizarea se va realiza în baza unei legi speciale care va clarifica toate problemele legate de societatea Automobile Craiova, însemnând datoriile către stat, dar şi răspunderea pentru maşinile produse de fostul proprietar, Daewoo, şi aflate încă în circulaţie.