Duel turbo în clasa compactă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din propulsoare de 1.400 de centimetri cubi, Golf GT şi Fiat Bravo T-Jet au la dispoziţie 170, respectiv 150 de cai-putere Pentru preţuri situate în jurul valorii de 20.000 de euro, cei doi

Din propulsoare de 1.400 de centimetri cubi, Golf GT şi Fiat Bravo T-Jet au la dispoziţie 170, respectiv 150 de cai-putere

Pentru preţuri situate în jurul valorii de 20.000 de euro, cei doi producători oferă senzaţii tari celor care nu au suficienţi bani pentru a-şi lua maşini supersport mult mai scumpe.

Tradiţia maşinilor hatchback sportive a fost inventată de germanii de la Volkswagen acum mai bine de 30 de ani, prin lansarea lui Golf GTI. De atunci, aproape orice constructor care se respectă nu omite să adauge la oferta generală şi un model hatchback în variantă sport. Mai nou, producătorii apelează la artificii tehnice care să sporească puterea.

Aşa se întâmplă şi în cazul lui Volkswagen Golf GT şi Fiat Bravo T-Jet, care au sub capotă motorizări de 1.400 de centimetri cubi, la care a fost adăugată o turbină suplimentară, în cazul Fiat, şi turbină plus compresor, la Golf GT. Modelul german este un mic bolid care arată însă destul de banal. Evident, schimbările dramatice au fost operate sub capotă şi la trenul de rulare.

Motorul 1.4 TSI, printre cele mai avansate

Unii spun că motorul este "chinuit" şi forţat, alţii spun că este o bijuterie tehnologică. Evident că un astfel de motor a fost un pic forţat, însă nu trebuie să avem pretenţia ca această motorizare să ţină în timp cât una diesel.

Cuplul maxim de 240 Nm este disponibil de la 1750 rpm, permiţând modelului reprize impresionante. Volkswagen Golf GT are nevoie de doar 7,3 secunde pentru a atinge 100 km/h, viteza maximă fiind de 220 km/h. Şi chiar acesta este punctul forte al unui hatchback sport, reprizele în care chiar simţi cum motorul trage să rupă trenul de rulare. Stabilitatea excelentă în viraje este aproape exemplară, iar amortizarea parcă este ceva mai confortabilă, comparativ cu alte compacte sport.

Puterea motorului este dată de turbină, ce sună ca la un agregat diesel, iar când intră în funcţiune, pur şi simplu maşina ţâşneşte de parcă zici că sub capotă ar avea peste 200 de cai-putere. Tehnologia FSI reprezintă o contribuţie reală la evoluţia motorului pe benzină în patru timpi, performanţele fiind realizate, în mare parte, datorită pompei de injecţie speciale, asemănătoare celei folosite pentru propulsoarele diesel, care asigură un consum redus şi un cuplu mai bun.

Având ca bază acest simplu şi banal motor, inginerii de la Volkswagen au început cu un compresor care are rolul de a supraalimenta motorul, iar mai apoi au instalat şi o turbină. Compresorul de supraalimentare este rotit de motor, cu ajutorul unei curele, şi intră în funcţiune undeva de pe la 1.750 de rotaţii pe minut şi ţine cam până pe la 3.500 de rotaţii pe minut. Turbina foloseşte ca sursă de energie gazele arse, astfel că eficienţa ei se face simţită abia la turaţii mai mari, de la 3.500 şi până aproape de zona roşie, la 7.200 de rotaţii pe minut.

Puse împreună la muncă, cele două sisteme asigură o propulsie liniară, fără să mai fi deranjat de celebrele "goluri turbo". Acestea aproape că dublează puterea motorului, de la 90 la 170 de cai-putere, şi aduc un considerabil plus şi la cuplul motorului, ajuns la 240 newtonmetru.

Performanţă cu consum redus

Un alt plus îl reprezintă funcţionarea în regimuri de rulare normale, unde consumul de carburant chiar uimeşte cât de mic este. Te-ai aştepta ca un propulsor de 170 de cai-putere să consume cel puţin 14-15 litri de benzină în regim urban. O să ai surpriza să vezi afişat pe computerul de bord un consum mixt de 7,5 litri la sută. Stabilitatea maşinii este foarte bună, în curbele luate puternic, suspensiile GT-ului îşi fac treaba la fel de exact ca şi restul gamei Volkswagen, acestea fiind excelent echilibrate, foarte ferme, dar în acelaşi timp şi confortabile.

Dacă inovaţiile tehnice şi consumul te fac să tresalţi de bucurie şi să dai buzna la importator să comanzi un GT, nu te grăbi, pentru că preţul de achiziţie nu este chiar pentru buzunarul poporului.

Fiat T-Jet, 150 de cai din 1.400 cmc

Spre deosebire de cei de la Volkswagen, constructorul italian a ales să monteze sub capotă doar o turbină. Asta nu înseamnă că Fiat Bravo este cu mult mai leneş decât GT-ul german, chiar dacă pe fişa tehnică italianul are cu 20 de cai putere lipsă. Pe şosea nu prea îi simţi.Evident că 1.400 T-Jet este un propulsor turat, care se simte cel mai bine la peste 3.000 de turaţii pe minut.

Adevărata faţă a lui Bravo T-Jet se arată între patru şi cinci mii de ture, când maşina parcă sare ca din puşcă. Sunetul din habitaclu este fenomenal, iar pasagerii nu resimt negativ viteza sau curbele mai strânse. Mai ai la îndemână încă un motiv să zâmbeşti larg la volan, şi anume butonul "Sport". Odată apăsat, cuplul creşte cu aproximativ 10% , iar direcţia devine ceva mai tare. Cu sau fără, propulsorul are destule rezerve de putere.

Suspensii sport, stabilitate bună

Suspensiile sunt reglate sport, aşa că pregătiţi-vă organele interne pentru plimbările prin Bucureşti. Odată ce ai ieşit pe şosea, descoperi adevărata valoare a reglajului acesteia. Porţiunile drepte pe şosea permit micului turbo de 1,4 litri să arate tot ce poate, în timp ce suspensia rigidă ţine maşina aproape de asfalt. Pe curbele ceva mai strânse descoperi veleităţile sportive ale lui Bravo T-Jet. Cu sistemele de siguranţă decuplate, maşina derapează uşor, totuşi stă bine pe şosea, iar pasagerii neobisnuiţi cu astfel de tratament se vor simţi în siguranţă.

Cele şase trepte ale cutiei de viteze sunt bine gândite, însă există momente când agaţă, lucru neplăcut la un model în care schimbi des treptele de viteze. Despre habitaclul maşinii, numai de bine, pentru că primeşte patru pasageri confortabil, iar materialele folosite se apropie de calitatea maşinilor germane din această clasă. O notă maximă merită instalaţia audio, cu subwoofer din portbagaj, care, de multe ori, acoperă sunetul motorului.

Fiat Bravo a ajuns pe piaţa autohtonă în a doua parte a lui 2007, an în care s-au vândut 174 de unităţi. Cel mai bine vândute variante sunt propulsate de T-Jet-ul de 1,4 litri şi 90 CP, dar şi cele două Multi-Jet diesel de 1,9 litri, cu 120 şi 150 CP.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite