Două utilitare, transformate în maşini de familie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Spaţiul interior mare, motorizări pentru toate gusturile şi buzunarele ar trebui să atragă mulţi cumpărători pentru Fiat Doblo Panorama şi Volkswagen Caddy Life Producătorii auto

Spaţiul interior mare, motorizări pentru toate gusturile şi buzunarele ar trebui să atragă mulţi cumpărători pentru Fiat Doblo Panorama şi Volkswagen Caddy Life

Producătorii auto generalişti au început să se orienteze tot mai mult către construirea de modele dedicate ieşirii la iarbă verde alături de familie. Şi cum costurile pentru conceperea de noi modele sunt de obicei mult prea mari, cea mai ieftină modalitate rămâne platforma tehnică împărţită de mai multe modele ale aceluiaşi constructor. Este şi cazul celor două modele testate de "Adevărul", Fiat Doblo Panorama şi Renault Kangoo, două maşini derivate practic din variantele utilitare.

O găselniţă ce a reuşit să aducă destul profit celor doi producători auto, pentru că nu a necesitat mari investiţii în dezvoltarea modelelor. Fiat Doblo Panorama îşi trădează originile de maşină dedicată transportului de marfă, designul fiind simplu şi practic, un mare câştig pentru spaţiul interior, valorificat la maximum. Primul contact cu maşina nu îţi trezeşte instinctul de "rege" al şoselelor şi nici nu te face să te simţi mai important.

Doblo Panorama, de la transport de marfă la ieşiri la iarbă verde

Cel mult te duce cu gândul la câţi saci de ciment intră în portbagaj sau dacă are loc în maşină întreaga echipă de zidari care îţi renovează apartamentul. Şi chiar pentru acest scop a fost creat Doblo Panorama: să transporte cât mai multe bagaje şi cât se poate de multe persoane. La capitolul persoane nu poate fi depăşită cifra magică şapte, pentru că de atâtea locuri dispune maşina. Două în faţă, pe scaune, trei pe bancheta din spate şi încă două pe bancheta montată în portbagaj. Aceasta este rabatabilă şi poate fi demontată, operaţiune pentru care nu trebuie să apelaţi la altcineva, pentru că sistemul este cât se poate de intuitiv. Probleme apar atunci când va trebui să transportaţi bancheta, pentru că este destul de grea, fiind necesare două persoane pentru această operaţiune. Aşa că nu vă sfătuiesc să vă rupeţi oasele de unul singur, decât în cazuri de forţă majoră. Un element-cheie al gamei Doblo este accesibilitatea sa. Uşile laterale culisante, de dimensiuni generoase, împreună cu banchetele poziţionate la înălţimea potrivită facilitează accesul în automobil. Pragul de încărcare al portbagajului, faţă de sol, este suficient de jos pentru a permite încărcarea cu uşurinţă a unor obiecte voluminoase ori foarte grele. Un alt plus poate fi trecut în dreptul spaţiului de depozitare de pe plafon, care se întinde pe toată lăţimea acestuia şi permite, pe parcursul întregii călătorii, să ai la îndemână toate obiectele de care ai nevoie. Spaţii de depozitare mai sunt în torpedo, în portiere, consola centrală.

Stabilitate bună, chiar fără ajutorul echipamentelor electronice

Despre dinamica maşinii, numai de bine, pentru că la forma de cutiuţă a lui Doblo ai impresia că la viteze de peste 100 de km/h ori te răstorni, ori zbori de pe şosea cu el. Nimic mai greşit, maşina fiind parcă lipită de şosea, chiar dacă nu dispune de sisteme inteligente de securitate. Probabil că lăţimea considerabilă, 1,722 centimetri, şi centrul de greutate foarte jos sunt "vinovate" pentru stabilitatea destul de bună. Am întâlnit maşini cu pretenţii de limuzină care nu se aşezau la fel de bine pe şosea precum Fiat Doblo. Motorizarea testată de noi a fost 1.3 Multijet de 85 de cai putere, atinşi la 4.000 de rotaţii pe minut. În fişa tehnică a maşinii scrie că motorul atinge cuplul maxim, de 200 de newton metru, pe la 1.750 de rotaţii pe minut. Totuşi, simţi că trage undeva peste 3.000 de rotaţii pe minut, fiind încurajat un condus ceva mai sportiv, care se traduce printr-un consum crescut de carburant. Pe toată perioada testului, consumul mediu afişat a fost cuprins între 6,8 şi 7,2 litri la sută. Valori rezonabile, dacă ne gândim că aerodinamica maşinii nu este "de vis", iar greutatea, la gol, atinge 1.500 de kilograme. Totuşi, parcă propulsorul diesel de 1,3 litri se chinuieşte cu o caroserie aşa de voluminoasă şi grea, motiv pentru care, dacă tot vă hotărăţi să transportaţi familia sau angajaţii, alegeţi motorul de 1.900 centimetri cubi, pentru că acesta trage mult mai bine, iar consumul 8,5- 9 litri de motorină, în regim urban. Întreţinerea maşinii este destul de ieftină, asta dacă luăm în calcul doar reviziile. Prima, cea de 10.000 de kilometri, costă doar 32 de euro, pentru că se schimbă doar uleiul şi filtrul de ulei. Pentru revizia de 20.000 de kilometri, revizia ajunge să coste 134 de euro şi sunt schimbate uleiul de motor şi filtrul, alături de filtrele de combustibil, de aer şi cel de polen.

Volkswagen Caddy Life, calitate bună şi habitaclu spaţios

Istoria VW Caddy începe cu mult timp în urmă, în anul 1980, când a fost lansat primul model, derivat din Volkswagen Golf 1. Ca şi în cazul lui Doblo, şi Caddy Life îşi trădează originile de cărăuş, modelul fiind derivat dintr-un vehicul comercial la care au fost adăugate bancheta spate şi cea din portbagaj. Cei care apreciază calitatea şi funcţionalitatea, pentru toţi cei care se bucură de confortul unui spaţiu generos, Caddy Life reprezintă o maşină aproape perfectă. ABS, ASR, MSR, airbaguri pentru şofer şi pasagerul din faţă, airbaguri laterale, 2 uşi laterale culisante în spaţiul pasagerilor, oglinzi exterioare încălzite şi reglabile electric, geamuri electrice şi închidere centralizată sunt dotări de serie destinate unei călătorii plăcute în condiţii de siguranţă. Caddy este prevăzut în spate cu o banchetă pentru 3 persoane, astfel încât pot fi transportate în total 5 persoane. Opţional, mai există posibilitatea echipării cu o banchetă suplimentară de două locuri, rezultând un total de şapte locuri, Caddy fiind astfel un autovehicul confortabil şi versatil, în care poţi transporta întreaga familie şi mai rămâne destul loc şi pentru cumpărături. Uşile laterale culisante facilitează operaţiuni mai dificile de încărcare sau descărcare şi, pentru o mai bună vizibilitate, geamurile sunt încălzite. Uşa din spate se deschide ca la clasicele modele break, un avantaj în primul rând pentru vizibilitatea la mersul cu spatele, însă, în parcările aglomerate, nu este de prea mare folos. Ar fi fost interesante, măcar ca dotări opţionale, două uşi asimetrice în spate, mult mai practice în locurile înguste.

Gamă largă de sisteme electronice de stabilitate

Volkswagen Caddy Life dispune, printre altele, de regulator al forţei de frânare, filtru de praf şi polen, servodirecţie, geamuri termoizolante, diverse spaţii de depozitare amplasate inteligent, cum ar fi cel din plafon, mult mai mare decât cel de la Fiat. De asemenea, scaunul şoferului este reglabil pe înălţime, centurile sunt automate, cu prindere în trei puncte, maşina are şi imobilizator electronic şi a treia lampă de stop. Cel mai ieftin Caddy Life costă 13.654 de euro, fără TVA, şi are în dotarea de serie ABS, cu regulator al forţei de frânare, sistem antipatinare ASR, sistem reglaj moment motor MSR, airbag pentru şofer şi pasager cu posibilitatea dezactivării airbagului lateral, airbaguri laterale faţă. Surprinzător, chiar dacă nu arată chiar ca o cutie pe roţi, Caddy tot utilitară este. Cu toate acestea, se aşază foarte bine pe şosea, chiar şi fără ajutorul unor sisteme precum ESP. Motorul 2.0 SDI de 70 cai putere trage din greu la "jug" cu cele 1.605 kilograme ale maşinii, însă compromisul unei puteri slabe se traduce într-un consum de carburant destul de redus. Momentul maxim, de 140 de newton metru, este atins la 2.200 de rotaţii pe minut, iar demarajul de la 0 la 100 km/h se realizează în "fabulosul" timp de 20,5 secunde, destul cât să reuşeşti să depăşeşti căruţele de pe şosea. Oricum, într-un Volkswagen Caddy nu te urci să faci "liniuţe", ci să transporţi cât mai multă marfă şi multe persoane. Maşina poate fi dotată, la cerere, şi cu sistem de navigaţie , care are inclus şi un radio-CD.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite