Cumpărarea unui autoturism, un proces de lungă durată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce ai achitat avansul pentru modelul dorit, principala preocupare va fi să… aveţi multă, multă răbdare Dacă aveţi norocul ca maşina mult visată să fie pe stocul

După ce ai achitat avansul pentru modelul dorit, principala preocupare va fi să… aveţi multă, multă răbdare

Dacă aveţi norocul ca maşina mult visată să fie pe stocul importatorului, atunci în câteva zile intraţi în posesia acesteia, însă dacă vreţi ceva mai special, pe comandă, s-ar putea să aşteptaţi câteva luni până o să deveniţi posesorul maşinii.

Dacă pe vremea regimului de tristă amintire aşteptai aproape o viaţă pentru a intra în posesia unei amărâte de Dacii sau a unui Oltcit, iar lista cu "pretendenţi" era interminabilă, în prezent timpul dedicat aşteptării maşinii mult-visate s-a mai redus. Vânzarea de autoturisme este de mulţi ani o afacere extrem de profitabilă, pentru cine are banii necesari şi mai ales curajul de a se încumeta la aşa ceva. Evident, ai nevoie de relaţii strânse cu importatorul sau chiar cu conducerea mărcii pe care o vei reprezenta în România, însă efortul merită.

Renault, cea mai vândută marcă din import

Dacă ne uităm pe cifrele importatorilor, piaţa auto autohtonă arată ca un mic Eldorado, fiind raportate creşteri ale vânzărilor foarte mari. Renault a fost la începutul anului 2007 cea mai vândută marcă de import, cu 5.355 de autoturisme comercializate, cifră cu 46% mai mare decât cea din primul trimestru al anului 2006. Pe locul doi s-a situat lunile trecute Skoda, marcă ale cărei vânzări au crescut cu 33%, până la 5.294 de maşini. Podiumul importatorilor a fost încheiat de Volkswagen, ale cărui vânzări au crescut cu 68%, până la 4.842 de maşini.

Pe locul patru în topul importatorilor s-a situat Opel, care a înregistrat vânzări cu 72% mai mari, până la 3.725 de autoturisme. Pe locul cinci este poziţionată divizia europeană a mărcii americane Ford care şi-a găsit 2.992 de clienţi în trimestrul I, în creştere cu 54% faţă de anul trecut. Locurile şase şi şapte sunt ocupate de Chevrolet şi Peugeot, care au vândut peste 2.500 de maşini fiecare, în creştere cu 128% (Chevrolet) şi 27% (Peugeot), faţă de primele trei luni din 2006. Top zece al importatorilor a fost încheiat de Hyundai, Toyota şi Fiat, mărci la care vânzările au crescut lunile trecute cu procente între 42% (la Fiat) şi 86% (la Toyota). Peste 44% din cele 59.999 de maşini vândute pe piaţa românească în primele trei luni au motor diesel. Dacă vânzările au explodat, iar importatorii îşi freacă mâinile de bucurie, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre clienţii români, care sunt nevoiţi să aştepte, uneori, prea mult pentru a intra în posesia maşinii visate.

Cel mai vândut model de import, Renault Clio Symbol se află printre campionii timpului de livrare foarte scurt, asta însemnând două, trei zile de când clientul face comanda şi până când intră efectiv în posesia maşinii. Acest timp limitat de livrare este posibil datorită stocurilor foarte mari pentru astfel de modele. Reprezentanţii Renault România spun că de când este preluată comanda şi până când maşina intră în posesia clientului trec cel mult două luni. Şi pentru Renault Megane, celălalt catalizator al vânzărilor companiei în Romania, timpul de aşteptare durează între două-trei zile, dacă optaţi pentru un model aflat pe stoc, şi cel mult două luni, la un model pe comandă, asta depinde de ce opţiuni doriţi de la un Megane. Pentru cei care doresc să-şi cumpere modele Peugeot, timpul de aşteptare este relative mare. În cazul în care maşina se găseşte pe stocul fizic al concesionarului, termenul de livrare este între trei şi cinci zile calendaristice. Dacă modelul dorit de client se află în vamă la Curtici, termenul de livrare este de 20 de zile calendaristice din momentul încasării avansului. Cel mai mult trebuie să aşteptaţi dacă vreţi un model pe comandă. Aşa că, dacă maşina este dată în comandă la uzinele Peugeot din Franţa, termenul de livrare poate dura până la 120 de zile din momentul lansării comenzii.

Un caz aparte îl reprezintă Opel Corsa, un model cu un extraordinar succes la public. Până în momentul lansării oficiale a maşinii, existau 40.000 de comenzi, modelul fiind "prezent" doar în pliante şi poze sau ştiri. În prezent, în Europa există peste o sută de mii de comenzi pentru Corsa, şi cum România nu reprezintă o ţară prioritară pentru Opel, aştepţi destul de mult până să conduci maşina.

Reprezentanţii General Motors România spun că pentru Opel Corsa timpul de aşteptare este de cel puţin două luni, în funcţie de stadiul în care se află maşina în procesul de producţie şi de disponibilitatea la dealeri. Există însă clienţi care au aşteptat chiar şi până la opt sau chiar zece luni pentru un astfel de model. Nu vă grăbiţi însă să daţi buzna în Germania, ca cetăţeanul european, pentru că nici în ţara de origine a lui Opel Corsa nu se găsesc toate modelele pe stoc.

Porsche România livrează între două şi 10 săptămâni

Dacă la asta mai adăugaţi timpul şi banii pierduţi pe tot acest drum, nu se merită să plecaţi până în Germania, aşa că mai bine aşteptaţi aproape un an în Romania. Pentru alte produse ale celor de la General Motors, timpul de aşteptare este, să zicem, normal. Pentru Chevrolet Spark, Chevrolet Aveo şi Opel Astra, celelalte modele de succes ale GM în România, timpul de aşteptare este mult mai mic. Cel mult două săptămâni, din momentul comenzii ferme. Skoda Octavia Tour este un alt model de mare succes pe piaţa românească, pentru că se află în topul vânzărilor din clasa compactă, cu aproape 500 de unităţi vândute numai în luna ianuarie. Dacă vă alegeţi un model aflat deja în stocurile importatorilor, atunci aveţi de aşteptat cel mult două săptămâni până când o să deveniţi şofer de Octavia Tour. Dacă însă nu vă mulţumeşte oferta dealerului şi faceţi o comandă pentru acest model, trebuie să vă ocupaţi cu altceva până soseşte maşina în ţară, pentru că aveţi de aşteptat aproximativ nouă săptămâni.

Zece săptămâni pentru un model la comandă

Un veteran pe piaţa maşinilor mici de oraş, Volkswagen Polo, vă cam face să aşteptaţi, pentru că dacă găsiţi pe stoc un model interesant, nu reuşiţi să aveţi maşina în parcarea din faţa casei în mai puţin de două săptămâni. Dacă optaţi să vă achiziţionaţi un Polo pe comandă, aşteptarea devine şi mai lungă, până la 12 săptămâni. Pentru Volkswagen Passat, lider incontestabil al vânzărilor din clasa mare, nu trebuie să aşteptaţi exagerat de mult, având în vedere că modelul se vinde ca pâinea caldă în România, şi nu numai.

Dacă vă cumpăraţi un Passat
existent pe stocurile dealerilor, atunci o să aveţi de aşteptat două săptămâni, de când aţi dat o comandă fermă. În cazul în care nu aveţi norocul să găsiţi o maşină pe stoc, ori nu vă atrag modelele oferite de importator, nu vă rămâne decât varianta unui model pe comandă, pentru care însă trebuie să aşteptaţi aproximativ zece săptămâni, după ce aţi dat o comandă fermă. La capitolul livrări scurte stă bine şi Hyundai România. Pentru cele două SUV-uri de mare success, Tucson şi Santa Fe, dar şi pentru Hyundai Accent, trebuie să aşteptaţi 10-15 zile dacă vă alegeţi o maşină aflată pe stoc. Dacă vă orientaţi către un model pe comandă, povestea se repetă ca la celelalte maşini, adică, o perioadă destul de lungă de asteptare, aproximativ trei luni.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite