Consumul de carburanţi poate scădea cu 40% dacă avem anvelope bune

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cum vor fi etichetate anvelopele
Cum vor fi etichetate anvelopele

Începând de anul viitor, anvelopele vor fi etichetate în funcţie de aderenţa pe suprafeţele ude şi de zgomotul la rulare, potrivit unei directive europene preluate în legislaţia naţională.

Aceasta în cadrul eforturilor UE de a reduce cu 20% consumul de energie până în anul 2020.

Între 20% şi 40% din consumul de carburanţi al autovehiculelor utilitare revin anvelopelor, preponderent datorită rezistenţei la rulare.

Astfel, reducerea rezistenţei la rulare contribuie considerabil la eficienţa energetică în trafic. Consecinţele sale asupra eficienţei economice a unei flote de transport sunt considerabile, iar reducerea acesteia înseamnă, nu în cele din urmă, şi o reducere a emisiilor de noxe.

Rezistenţa la rulare

Coeficientul rezistenţei la rulare, care stă la baza marcajului UE pentru anvelope, se determină din raportul între rezistenţa la rulare şi sarcina unei anvelope în kilograme pe tonă (CR în kg/t). Cu cât acest coeficient este mai mic, cu atât rezistenţa la rulare a anvelopei este mai redusă, iar astfel se poate obţine un consum mai redus de carburanţi.

Anvelopele pentru autocamioane prezintă în funcţie de dimensiune, de poziţia lor la punţi şi scopul pentru care sunt utilizate - pentru traficul regional, traficul pe distanţe mari, sau pe şantier - diferite rezistenţe la rulare.

Anvelopele de diametre mai mici pentru camioane uşoare sau medii pot prezenta coeficienţi mai mari pentru rezistenţa la rulare decât anvelopele de dimensiuni mari pentru camioane grele, care raportat la forţa mare de tracţiune necesită mai puţină energie pentru rostogolire.

Anvelopele pentru remorci prezintă iarăşi diferite rezistenţe la rulare faţă de punţile motoare de aceeaşi dimensiune, întrucât au fost concepute specific pentru scopul respectiv.

O anvelopă pentru remorcă are rezistenţa de rulare mai precis optimizată decât anvelopa pentru puntea motoare, care la rândul ei trebuie să facă faţă solicitărilor de tracţiune.

Anvelopele pentru transportul de distribuţie sau pentru traficul pe şantier trebuie să fie mai rezistente, ele se caracterizează prin profile mai adânci, dau mai multă aderenţă şi stabilitate şi prezintă valori mai mari de rezistenţă la rulare decât pneurile utilizate în traficul de mare distanţă. În acest caz, rezistenţa la rulare este influenţată decisiv de diferitele amestecuri de cauciuc ale anvelopei şi de construcţia şi geometria profilului benzii de rulare.

Aderenţă versus zgomot

Anvelopele care oferă o bună aderenţă şi o tracţiune ridicată rulează mai zgomotos. Din acest motiv la evaluarea pentru eticheta UE se ia în considerare funcţia anvelopei, ca de exemplu utilizarea pe şantier sau pe timp de iarnă. Anvelopele pentru puntea motoare, ca grupă de anvelope, sunt diferit evaluate ca de exemplu cele pentru remorci şi semiremorci, iar pentru o anvelopă de iarnă pentru tracţiune sunt în schimb valabile alte valori de zgomot.

Ca o a treia clasificare, UE a luat în considerare aderenţa pe suprafeţe ude. Aceasta este etajată la fel ca şi rezistenţa la rulare în clasele „A" (cea mai bună posibilă) până la „G" şi indică repere referitoare la distanţa de frânare pe suprafeţele umede.

Verificare şi control

Valorile per criteriu şi clasa de anvelope sunt determinate prin metode de verificare, care trebuie transpuse de fiecare producător şi care pot fi verificate de statele membre UE prin procedee stabilite.

Producătorii de anvelope şi distribuitorii de anvelope vor mai avea mult de furcă cu desluşirea detaliilor implicate. Marja de fluctuaţie în cadrul fiecărei trepte de evaluare este enormă. Aşa de exemplu evaluarea „C" obţinută cu un coeficient de rezistenţă la rulare de 5,1 în comparaţie cu evaluarea „C" cu 6,0 poate să însemne un consum de carburant mai mic cu şase până la şapte procente. Această economie de carburant poate fi valabilă pentru cazul, când vehiculul utilitar este echipat complet cu anvelope, care au toate coeficientul de rezistenţă la rulare de 5,1 kg/t.

Luna noiembrie a anului 2012, marcajul pentru anvelopele autovehiculelor utilitare conform acestor criterii se prevede a fi obligatoriu. Pentru anvelopele autovehiculelor utilitare respectiva informaţie nu trebuie aplicată pe produs în forma unei etichete, ci să fie pusă la dispoziţie în documentaţia tehnică a produselor, în spaţiile comerciale, pe pagina de internet a producătorilor precum şi pe facturi.

Deja acum este evident, că UE urmăreşte valori reduse ale rezistenţei la rulare. Astfel de la sfârşitul anului 2012 nici o anvelopă pentru autovehicule utilitare nu mai poate primi certificarea, dacă depăşeşte valoarea limită de 8 kg/t. De la sfârşitul anului 2016 însă, toate anvelopele comercializate trebuie să se situeze sub această valoare limită.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite