Constructorii auto se duelează în maşini ieftine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Războiul maşinii ieftine a luat amploare şi nu ar trebui să ne surprindă că tot mai mulţi constructori auto se vor orienta spre producţia de modele ieftine, destinate în special pieţelor

Războiul maşinii ieftine a luat amploare şi nu ar trebui să ne surprindă că tot mai mulţi constructori auto se vor orienta spre producţia de modele ieftine, destinate în special pieţelor auto din statele în curs de dezvoltare.


În ultima perioadă, cuvântul de ordine pentru toţi marii constructori auto îl reprezintă maşina ieftină. Şi asta nu pentru că se gândesc la buzunarul clienţilor cu potenţial mic de cumpărare, ci pentru că un astfel de model are costuri de fabricaţie reduse. Cum tot ce este ieftin se vinde ca pâinea caldă, trebuie să fii un manager neinspirat să nu arunci pe piaţă un astfel de model. Pentru 2.500 de dolari primeşti un Tata Nano, cu 6.200 de euro cumperi cel mai ieftin Logan.

Sume derizorii pentru autoturismele din ziua de astăzi. Totuşi, ideea maşinii ieftine nu este nouă şi nu aparţine nicidecum indienilor de la Tata Motors ori a conducerii Renault care a iniţiat proiectul Dacia Logan. Modele precum Mercedes Smart, Volkswagen Lupo, Seat Arosa ori Renault Twingo există de mulţi de ani pe piaţă. Şi acestea la vremea lor costau destul de puţin. Însă, în prezent, preţurile au luat-o în jos cu repeziciune.


Opel vrea o maşină ieftină, de cel mult 8.000 de euro


Concernul german Opel ar putea lansa pe piaţă un model care va costa circa 8.000 de euro. Încă nu există o platformă sau o schemă a viitorului model, dar există ideea şi dorinţa de a o pune în aplicare. Conducerea companiei germane pare să fi fost inspirată de pasul făcut de grupul auto indian Tata Motors, care a prezentat, în ianuarie, cel mai ieftin autoturism din lume, Nano, transmite AFP, care citează o publicaţie germană.

"Modelul Citycar al Opel este o maşină a viitorului", a declarat, pentru revista germană "Auto motor und sport", directorul Opel, Hans Demant. Maşina ar putea fi scoasă la vânzare la preţul de aproximativ 8.000 de euro, a menţionat Demant. El a adăugat că Opel se află în căutarea unui partener, eventual un producător de motociclete, pentru a dezvolta modelul.

Aceste idei se află abia în faza de discuţii, iar o decizie în acest sens ar putea fi luată anul viitor, se arată în publicaţia germană. Totodată, alianţa Renault Nissan, care a avut un succes impresionant cu lansarea modelului Logan, intenţionează să construiască un autoturism de 3.000 de dolari în colaborare cu compania indiană Bajaj Auto. Constructorul auto indian Tata Motors a prezentat, în ianuarie, cel mai ieftin autoturism din lume, denumit Nano, cu un preţ iniţial de 2.500 de dolari, facilitând accesul mai multor milioane de consumatori din ţările emergente la un vehicul personal.


Tata Nano, în patru ani pe piaţa europeană


Constructorul auto indian Tata Motors intenţionează să lanseze, peste aproximativ patru ani, cel mai ieftin autoturism din lume, denumit Nano, şi în Europa, preţul actual al maşinii, vândută deocamdată doar pe piaţa locală, transmite Reuters.

"Vom dezvolta un model succesor în patru ani, care va fi în conformitate cu reglementările Euro 5 privind emisiile de carbon, şi cele în caz de accident, care sunt în vigoare în Europa", a declarat Girish Wagh, şeful diviziei de autovehicule compacte a Tata Motors, într-un interviu pentru revista germană "Focus".

Principalul obiectiv era să reducem consumul de combustibil de la cinci litri la 100 de kilometri, la doar trei litri, a afirmat Wagh. Iniţial, Tata a anunţat că va produce circa 250.000 de modele şi estimează că va înregistra o cerere anuală de un milion de unităţi.

Constructorul auto indian a arătat că se va concentra în primii doi-trei ani pe piaţa locală, înainte de a lua în considerare exportul modelelor Nano către Africa, America Latină şi Asia de Sud-Est. Şi alţi constructori, printre care şi Ford, Volkswagen, Toyota, Honda Motor şi Fiat, încearcă să producă maşini mici pentru pieţele emergente, unde avansul economic mare a susţinut creşterea cererii.

Nano, posibil succes pe pieţele din Europa de Est

Tata Nano este echipată cu un motor de 624 centimetri cubi care produce 30 de cai putere, are cutie manuală în patru trepte, şi poate parcurge 100 de kilometri cu doar patru litri de benzină. Noul model nu are servodirecţie, aer condiţionat sau casetofon, iar pe bord are doar vitezometru, indicator de combustibil şi un led pentru presiunea uleiului.

Viteza maximă este 100 km/h. Tata Nano va dispune de trei versiuni: Standard, Deluxe şi Luxury, ultimele două urmând să dispună şi de aer condiţionat. Conform constructorului, Nano poate transporta cinci pasageri simultan, în deplină siguranţă. Volumul rezervorului este de 30 de litri, care, combinat cu cifrele consumului (4 litri/100 km), face ca Tata Nano să poată să parcurgă aproape 750 de kilometri cu un singur plin.

Foarte interesant este faptul că motorul lui Nano îndeplineşte normele Euro 4 şi că nu a avut niciun fel de probleme, spune şeful companiei, Ratan Tata, la testele frontale de siguranţă. În 2006, producţia auto a Indiei a ajuns să depăşească două milioane de autovehicule. Tata Motors este cel mai mare constructor din India, ocupând locul 21 în lume în anul 2006, reuşind să producă 561.000 de autovehicule. Creşterea anuală a industriei auto din India a fost de 25%.


Fiat Bravo şi Hyundai i30, acelaşi scop, interpretări diferite

Clasa compactă medie europeană (C) este mai aglomerată ca niciodată. În prezent, în România sunt comercializate nu mai puţin de 12 modele. Modelele italiene compacte sunt o prezenţă obişnuită pe piaţa din Europa, în schimb sud-coreeni se avântă pe un tărâm necunoscut prin Hyundai şi Kia. Hyundai i30 reprezintă declaraţia de război a sud-coreenilor în lupta cu vedete consacrate precum Golf, Astra ori Focus.


Stilul frontal distinctiv, sportiv, fără a fi agresiv, reprezintă noua identitate de design a mărcii Hyundai. Stilul pronunţat al admisiei frontale se continuă pe liniile capotei şi ale montanţilor din faţă. De la început i30 a fost conceput ca o maşină orientată spre şofer. Ergonomia este omniprezentă la bordul lui Hyundai i30. Butoanele pentru sistemul audio şi comunicare sunt aşezate pe volan.

Accesul simplu la sistemul audio, buzunarele pentru hărţi şi alte spaţii de depozitare sunt un alt punct de rezistenţă ce caracterizează maşina.


Patru variante şi motorizări din belşug


Modelul i30 va fi disponibil în patru variante diferite. Cea mai ieftină, "Classic", oferă o gamă largă de opţiuni precum sistemul audio integrat, sistem de reglare pe înălţime a scaunului şoferului şi geamuri electrice în faţă. Versiunea de top, "Premium", oferă dotări precum aer condiţionat automat, ESP, oglindă cu sistem antiorbire, sistem de control pentru distanţa la parcare, control de croazieră şi senzor de ploaie.

Sistemul ESP este disponibil pentru toate versiunile ca opţiune, în timp ce pentru majoritatea pieţelor europene, ESP va fi o dotare standard. Modelul i30 oferă o mare varietate de motoare. La nivelul entry, noul motor pe benzină de 109 cp 1,4 litri de la Hyundai este combinaţie între economia de combustibil şi performanţe de bun-simţ.

Noul motor de 1,6 litri dezvoltă 122 cp şi un cuplu maxim de 154 Nm, în timp ce gama de motoare de 2 litri oferă 143 cp şi un cuplu de 186 Nm. Referitor la diesel, noul 1,6 CRDi este disponibil în versiunea cu 90 de cp ce dezvoltă un cuplu maxim de 235 Nm, în timp ce versiunea de 115 cp are la dispoziţie un cuplu remarcabil de 255 Nm.

La versiunile de top, motorul 2,0 CRDi dezvoltă 140 cp cu un cuplu de torsiune de 304 Nm.
Niciodată un Fiat nu a reuşit să arate mai bine ca actualul Bravo. Surpriza plăcută o descoperi la interior, unde materialele sunt cu mult peste fostul Stilo.

Ce au reuşit italienii prin Bravo a fost îmbinarea cu succes a designului de notă maximă cu tehnologii de ultimă oră. Liniile frumoase, lipsite de unghiuri inutile, şi curbele inspirate completează partea frontală, iar spatele este bine armonios. Există unii care ar putea afirma că stopurile aduc foarte mult cu cele cele de la Golf 5. Aşteptăm cu sufletul la gură să vedem dacă anunţata versiune cu trei uşi va fi la fel de seducătoare.


Design de notă maximă


Încheiem periplul prin lumea designului şi trecem la motorizarea testată, cea diesel Multi-Jet de 1,9 litri şi 150 de cai putere. Putere exista din belşug, comportamentul caracteristic unui model sport este bifat şi el. În versiune sport sistemul de gestiune a motorului schimbă coordonatele de performanţă, iar suspensiile sunt concepute cu o tentă ceva mai dinamică. Singurul lucru negativ, mai ales în versiunea de 150 de cai, este zgomotul la turaţii înalte.


Un element normal totuşi, mai ales când vorbim de o variantă superioară aplecată spre performanţe. Consumul este factorul decisiv în alegerea modelului, pentru că propulsorul Multijet reuşeşte să "înghită" între 5,5 şi 10 litri/100 km, asta şi în funcţie de condiţiile de rulare şi de stilul de şofat. Oricum, cu cei 150 de cai putere sub fund cu greu te poţi abţine să nu calci accelaraţia, chit că eşti prin oraş.

Suspensiile standard reuşesc să imprime o ţinută de drum bună, stabilă şi reuşesc să-ţi ofere destulă încredere în momentul abordării unor curbe ceva mai dificile. Va fi foarte interesant de urmărit modul în care Bravo, model conceput în totalitate în doar 18 luni, se va impune pe o piaţă dominată de Focus, Astra şi Golf, un segment pe care bătaia se duce la nivel înalt la volume de vânzări.

Conform reprezentanţilor AutoItalia, importatorul oficial Fiat, anul trecut au fost vândute în România 174 de unităţi, în condiţiile în care maşina a ajuns în showroomuri abia în perioada august-septembrie. (Iulian Buduşan)

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite