Confruntarea motoarelor puternice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În lumea dinozaurilor, răpitorii sunt denumiţi şi raptori. În lumea pe patru roţi, duelul între răpitoare cere puteri din ce în ce mai mari, iar apetitul pentru „raptorii” şoselelor revine.

Nimic nou sub soare! Şi în urmă cu 60 de ani, înaintea ultimei crize financiare, motoarele atinseseră apogeul cilindreelor uriaşe. Isotta Fraschini, Tipo D, cu al său motor de 17.2 litri, sau Bugatti Royale, cu un motor similar, erau vedetele epocii.

Dacă în anii 20-30, motoarele cu puteri de 100 CP reprezentau un adevărat lux şi o culme a avansului tehnologic, astăzi lupta se dă între „monştrii” mecanici cu puteri ce depăşesc 500CP.

Aston Martin V12 Vantage

Se pare că „vrăjitorii” din comitatul Warwickshire bat fierul cât e cald, bazându-se pe atracţia publicului pentru formele apetisantului Aston Martin. Aşa că, dacă formă e, de ce n-ar fi şi ceva mai multă putere? Zis şi făcut: “Let it be power!”, au zis englezii. Şi a fost putere! Bazat pe actualul V8 Vantage, Aston Martin a mai meşterit şi un V12, programat să rupă gura salonului auto de la Geneva, din luna martie.

Şi ca să rupă, nu glumă, V12-le din Albion are o capacitate de 6.0 litri, aspirat natural, scoate 510 CP şi are un cuplu de 570 Nm. Scăpat din laţ, bolidul ajunge la 100km/h în doar 4,2 secunde şi nu se mai temperează decât după ce dă tot ce poate, adică o viteză maximă de 305 km/h, potrivit oficialilor. Şi ca să nu zică lumea că departamentul de design şomează la Aston Martin, faţă de fratele mai mic, - V8 Vantage, versiunea cu motor V12 are un look uşor, foarte uşor modificat, atât cât să capete aerul unui adevărat raptor.

O nouă bară frontală, cu un spoiler mai coborât, praguri modificate şi o capotă ventilată. De asemenea, spoilerul posterior e mărit, iar eşapamentul este dublu. Jantele de 19 inchi, cu zece spiţe şi cauciucuri Pirelli P Zero Corsa au fost special desenate pentru V12 Vantage în vederea obţinerii unor forţe de 1,3 G, în curbe. În interior, mici cochetării, piele, scaune sport, volan în piele Alcantara, fineţuri, ce mai! În cazul în care criza merge „la fel de bine” ca până acum, producătorii estimează că vor începe comercializarea noului Aston Martin V12 Vantage spre sfârşitul verii sau la începutul toamnei, iar producţia va oscila între 500 şi 1000 de unităţi.

Jaguar XKR

Un adevărat wrestling se dă acum între Aston Martin şi Jaguar, odată cu lansarea la Detroit a modelului XKR facelift. Cu o zonă frontală mai agresivă, caroseria Jaguarului a căpătat în noua viziune a designerilor câteva fante laterale, ca branhiile unui rechin. Un look rasat obţinut doar ca urmare a unor modificări estetice minore, cum ar fi, spre exemplu, stopurile cu LED sau detaliile cromate.

La aspectul general contribuie şi noile jante, de 18 sau 20 inchi, cu design special, precum şi noua gamă de culori exterioare, dintre care două – „Kyanite Blue” şi „Salsa” - au fost create exclusiv pentru Jaguar XKR. În interior, inserţii din aluminiu „dark”, tapiţerie din piele cu cusături exclusiviste şi scaune prevăzute cu ventilaţie. Marea noutate: butonul pentru cutia de viteze automată, preluat de la berlina Jaguar XF.

„Musculatura” răpitorului XK este reprezentată de un V8 de 5.0 litri, care dezvoltă 385 CP şi 515 Nm, faţă de 298 CP şi 411 Nm, cât obţinea vechiul V8. „Dopată” cu un compresor mecanic, versiunea XKR obţine 510 CP. De la zero la 100 km/h monstrul britanic accelerează în 5,5 secunde pentru versiunea aspirată, respectiv 4,8 secunde pentru XKR. Viteza maximă este limitată la 250 km/h, pentru ambele versiuni­ de motorizare.

Audi R8 V10

În cursa motorizărilor de mare capacitate au intrat şi „Stăpânii inelelor” din Ingolstadt, cu un potent R8, dotat cu un motor V10, de 5.2 litri. Chiar dacă germana este o limbă greu de pronunţat, 525 CP la 8.000 rot/min, un cuplu de 530 Nm la 6.500 rot/min şi 0-100km/h în 3,9 secunde par să fie performanţe despre care oricine poate spune că sunt „sehr gut”! Şi ca să se spună cu mâna pe inimă „Panzerul a murit! Trăiască R8!”, puterea specifică este uluitoare: 100,9 CP pe litrul de cilindree, fiecare cal-putere propulsând doar 3,9 kilograme de masă, deoarece Audi R8 V10 cântăreşte numai 1.620 kg.

Programul „Launch Control” (declanşat prin apăsarea unui buton) este un sistem de controlare electronică a derapării roţilor. De asemenea, în dotarea standard - neamţul tot neamţ! - e inclusă o tehnologie de amortizare de ultimă oră: „Audi Magnetic Ride”, sistem care adaptează caracteristicile suspensiei la un interval de câteva milisecunde, în funcţie de suprafaţa de rulare şi de stilul de conducere.

Particulele magnetice, aflate în suspensie în uleiul amortizoarelor, la aplicarea unei tensiuni electrice, se rearanjează pentru a încetini debitul uleiului prin supapele amortizoarelor. Astfel, consistenţa amortizării şocurilor este reglată instantaneu.

Cei care au avut plăcerea orgasmică de a testa live un R8 susţin că puterea imensă, agilitatea şi forţa acceleraţiei, acompaniate de simfonia motorului se combină într-o experienţă unică.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite