Comentariul săptămânii: O veste bună şi una rea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a semnat Tratatul de Comerţ Liber cu Coreea. Potrivit acestui tratat, produsele din peninsula asiatică nu vor mai avea taxa vamală de 10% existentă în prezent.

Cele mai „afectate" sunt automobilele - de altfel, nu este un secret că motivul semnării acestui Tratat este tocmai comerţul cu automobile fabricate în Coreea. Este o treabă bună pentru UE? Depinde pe cine întrebi. Consumatorul de rând nu poate decât să se bucure. Începând cu 1 iulie 2011, unele modele Hyundai, Kia şi Chevrolet (clădit pe defunctul Daewoo) vor fi sensibil mai ieftine. În condiţiile în care, în general, aceste modele erau oricum foarte competitive la preţ, acum vor deveni invincibile.

Din perspectiva in­dustriei europene - in­clusiv a celei din România, lucrurile se văd altfel. Costurile forţei de muncă din Asia, în general şi Coreea, în special, sunt incomparabil mai mici decât oriunde pe vechiul continent. Este un avantaj la care nici forţa de muncă de la noi nu face faţă. Chiar şi astăzi, tentaţia producătorilor de a merge în Asia pentru a produce este foarte mare. Îmi amintesc o discuţie cu fostul preşedinte al GM Europa care a refuzat o investiţie Chevrolet în România tocmai pentru că un automobil produs în Coreea, cu tot cu transportul de acolo până aici, este mai ieftin decât dacă ar fi produs la noi! Şi era vorba de o investiţie industrială de circa un miliard de euro şi peste 5.000 de locuri de muncă, plus toată industria orizontală! În noile condiţii - şi noi, dar şi alţii din regiune - va trebui să ne rugăm pentru a ne păstra locurile de muncă. Mai există o speranţă. Acest Tratat trebuie ratificat de Parlamentul European şi apoi de ţările membre UE. Dacă se va opri acolo, atunci nu se va modifica nimic. Dar şansele nu sunt prea mari.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite