„Bătrânicile“, singurele maşini care se scumpesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autoturismele second-hand mai vechi de 15 ani sunt mai scumpe în 2011 faţă de 2010. Restul pieţei continuă trendul descendent. Autovehiculele second-hand au din ce în ce mai mare căutare printre cumpărătorii români, în timp ce piaţa autoturismelor noi cade cu 15%.

Odată ieşite pe poarta fabricii, autoturismele pierd din valoare chiar şi 20%, spun specialiştii. Iar procesul de depreciere se accentuează în timp. Se ajunge ca o maşină construită în 1995 să aibă un preţ mediu, indiferent de marcă, de 1.976 de euro, potrivit datelor furnizate de auto.ro la solicitarea „Adevărul".  De altfel, acesta este singurul segment al pieţei autovehiculelor rulate pe care preţurile solicitate de proprietari nu au mai dat înapoi anul acesta.

„O maşină marca Volkswagen din 1995 costa, în medie,  1.968 de euro, în luna iunie a acestui an", ne-a declarat Bogdan Vulcan, program manager al portalului auto.ro. Preţul este însă cu 7% mai mare faţă de cel pretins de vânzători în perioada similară a lui 2010. Un fenomen asemănător se observă şi în cazul unei alte maşini germane. Opelurile cu o vechime de circa 15 ani s-au apreciat cu 5,75% faţă de anul precedent. Regula generală pe piaţa maşinilor rulate este însă ieftinirea.

Proprietarii celor mai populare autovehicule second şi-au diminuat considerabil pretenţiile financiare în ultimele douăsprezece luni. Un Volkswagen din 2008 este evaluat de vânzători la un preţ mediu de 11.690 de euro, faţă de 12.967 de euro, cât pretindeau în iunie 2010. Proprietarii de Opeluri fabricate între anii 2003 şi 2005 cer, în medie, 4.837 de euro, cu aproximativ 30% mai puţin faţă de anul trecut. Nici modelele constructorului autohton şi lider al pieţei auto locale, Dacia, nu au rămas neafectate de tendinţa generală a pieţei. Însă maşinile acestei mărci sunt în cel mai înalt grad imune la scăderile de preţ. Dacă anul trecut proprietarii unei Dacii din 2009 cereau un preţ mediu de 5.591 de euro, anul acesta ei solicită o sumă similară, de circa 5.300 de euro.

Prea săraci pentru maşini noi

Faptul că vânzătorii de maşini rulate s-au adaptat rapid la noile condiţii de piaţă şi au tăiat masiv din preţurile solicitate se reflectă şi în vânzări. „Acest segment al pieţei pare să îşi fi revenit în ultimele trei luni", ne spune şi Cristian Popescu, directorul complexului Autovit. Nu acelaşi lucru se poate spune şi depre piaţa autovehiculelor noi. Cele mai recente date ale Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că piaţa auto a scăzut în primul semestru cu 14,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În primele şase luni ale anului, românii au cumpărat numai 43.233 de autoturisme faţă de 52.911 câte achiziţionau anul trecut.

Nici exporturile nu mai merg la fel de bine ca în 2010, temperatate de scăderea vânzărilor Dacia pe principalele pieţe europene. Astfel, industria auto locală a livrat către alte state un număr de circa 155.000 de unităţi, în scădere cu 5,3% faţă de primele şase luni ale anului trecut. Balanţa comercială a României arată bine la capitolul industriei auto, în condiţiile în care importurile s-au diminuat susţinut. Scăderea faţă de perioada similară a anului trecut este de 11,9%, pâna la un număr de 36.181 de vehicule importate.

Declinul semnificativ al pieţei auto locale este pus de reprezentanţii APIA pe seama lipsurilor financiare care afectează pături largi al populaţiei. În plus, întârzierea programului Rabla precum şi menţinerea nedeductibilităţii TVA pentru persoanele juridice au constituit alte două motive de recul al vânzărilor de autoturisme. 

5.300 de euro este preţul mediu solicitat de vânzători pentru o maşină Dacia din 2009.

image
Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite