Automobilul ecologic, în prim-plan la Salonul Auto de la Frankfurt
0În ultima perioadă, grija producătorilor auto pentru mediul înconjurător s-a transformat, dintr-o simplă campanie publicitară, în realitate Chiar dacă maşina ecologică nu mai
În ultima perioadă, grija producătorilor auto pentru mediul înconjurător s-a transformat, dintr-o simplă campanie publicitară, în realitate
Chiar dacă maşina ecologică nu mai reprezintă o noutate, industria auto internaţională urmează acest trend, iar specialiştii afirmă că, în viitorul apropiat, automobilele cu propulsie alternativă vor fi prezenţe la fel de banale precum cele cu propulsie clasică.
Salonul de la Frankfurt aduce în prim-plan, ca de obicei, producătorii auto de pe cea mai importantă piaţă din Europa, Germania. Fiind pe teren propriu, teutonii fac o adevărată demonstraţie de forţă. Cum orgoliile sunt pe măsură, ceilalţi mari constructori nu se lasă mai prejos şi vor să le răspundă germanilor cu replici pe măsură.
Ca şi în anii anteriori, şi la ediţia de anul acesta a Salonului Auto de la Frankfurt, principala temă de desfăşurare o reprezintă preocuparea pentru reducerea emisiilor poluante şi pentru soluţii alternative de motorizare. Prezentarea unor modele precum BMW Seria 7 Hydrogen, Opel Zafira CNG, VW Passat BlueMotion sau Mercedes E300 BlueTec, asta dacă amintim doar modelele germane, este mai mult decât sugestivă.
Opt premiere mondiale de la grupul Volkswagen
Volkswagen va prezenta cea mai largă gamă de produse din toate timpurile cu ocazia Salonului Auto Internaţional Frankfurt. Cel mai mare constructor din Europa va prezenta peste 50 de modele, iar opt dintre acestea vor fi premiere mondiale.
Una dintre piesele de rezistenţă de la standul Volkswagen va fi Tiguan, primul model de serie echipat exclusiv cu motoare supraalimentate.
Acestea oferă două avantaje deosebite: consum redus de combustibil şi plăcerea condusului. O altă noutate: motorul diesel cu patru cilindri şi injecţie common-rail, care se remarcă prin silenţiozitate. Cele două noi motoare TDI produc 103 kW/140 CP, respectiv 125 kW/170 CP.
Volkswagen up!, modelul mini al connstructorului german încearcă să readucă la viaţă conceptul de motor montat pe puntea spate şi transmisia spate, la care au renunţat odată cu încetarea porducţiei la legendarul Beetle.
Un alt scop al celor de la Volkswagen este lansarea pe piaţă a unui model de dimensiuni mici după ce Lupo şi Fox s-au dovedit nerentabile.
Micul up! este un hatchback lung de doar 3,4 metri, are două uşi şi poate transporta patru oameni şi minimum de bagaje. Va fi propulsat de un motor pe benzină ajutat de turbină (FSI), iar transmisia s-ar putea să fie automată. Principalii concurenţi pentru citadinul up! vor fi cei trei grei din lumea maşinilor mici, Peugeot 107, Citroen C1 şi Toyota Aygo, modele ce se bucură de vânzări bune în segmentul mini european.
Lamborghini Reventon, un superbolid care va fi produs în doar 20 de exemplare, va costa un milion de euro şi va fi propulsat de un "monstru" V12 de 6.5 litri şi 640 de cai putere. Succesul este garantat, pentru că toate exemplarele au fost deja comandate şi vândute.
Bugatti nu vine cu noutăţi năucitoare la Frankfurt, ci doar cu o ediţie specială a celebrului Veyron, Pur Sang, diferenţa fiind dată de caroseria din aluminiu. Polişată manual, aceasta nu este acoperită cu vopsea, iar preţul anunţar este de 1,4 milioane de euro. Se vor produce doar cinci astfel de exemplare.
Seat Tribu este un concept care prefigurează linia viitoarelor SUV-uri ale mărcii spaniole. Cea mai importantă parte, cea care efectiv sare în ochi, este parbrizul panoramic, care formează corp comun cu luneta.
Bentley Continental GT Speed este cel mai puternic model produs vreodată de britanici, având la dispoziţie un propulsor W12 de 600 de cai putere.
Noua rachetă Bentley este capabilă să atingă viteza maximă de 326 de kilometri pe oră, având nevoie de numai 4.5 secunde pentru sprintul 0-100 km/h. Cum era de aşteptat, pachetul de muşchi este caracterizat de bine-cunoscutul aer aristocratic, caracteristic limuzinelor britanice.
Şi Volkswagne Caddy Maxi reprezintă o noutate la Frankfurt, modelul fiind destinat familiilor care îşi doresc 47 de centimetri în plus pentru mai mult spaţiu interior, adică 4.200 de litri de încărcare.
Divizia cehă a concernului Volkswagen a prezentat cea mai nouă versiune, Fabia Scout, un concept în stilul lui Logan Steppe din care ar fi trebuit să fie dezvoltată versiunea de serie a breakului Fabia. Totuşi, la standul Skoda va fi prezentată şi versiunea finală a breakului.
Clio break, Compact Kangoo, Sandero şi noul Laguna
Renault şi-a deschis programul de prezentare la Frankfurt cu noul concept Compact Kangoo. Modelul este construit pentru mediul urban, având o lungime de sub patru metri. Kangoo Concept are parbriz panoramic şi acoperiş de sticlă, ce se prelungeşte în partea din spate a maşinii. Conceptul Renault este realizat ca bază de plecare pentru viitoarele generaţii ale producătorului francez.
Pe lângă noul model Laguna sedan, Renault va oferi şi o versiune coupe. Renault a ales să prezinte la Frankfurt noul concept Laguna Coupe, baza viitorului model de serie cu două uşi. Laguna va beneficia de 4 motoare pe benzină şi de două diesel, de 1.5 şi 2.0 litri DCi, ultimul în trei versiuni de putere, 130, 150 şi 175 de cai. Se aşteaptă ca şi versiunea coupe să aibă parte de acelaşi tratament.
După ce a prezentat conceptul Grand Tour la Salonul de la Geneva, Renault va aduce la Frankfurt varianta de serie. Clio Estate măsoară 4,2 metri lungime şi are o capacitate de încărcare de 439 de litri, 288 litri în mod normal, plus încă 151 litri obţinuţi prin rabatarea banchetei.
Noul break este construit pe aceeaşi platformă cu a modelului Clio şi are în linii mari cam aceleaşi caracteristici la capitolul confort sau manevrabilitate. Încă nu se ştiu preţurile şi motorizările, însă există speculaţii că modelul va fi echipat cu un motor de 1,5 litri turbodiesel, care dezvoltă 106 cai putere. În privinţa preţului, şi aici există zvonuri că va creşte cu aproximativ 1.100 euro, faţă de varianta hatchback.
Alături de modele cunoscute, Renault a prezentat la Frankfurt primul său model proiectat şi fabricat în America de Sud. Renault Sandero este un hatchback construit pe platforma lui Logan care împrumută elemente stilistice de la modelul Clio. Noul model, hatchback cu cinci uşi, va beneficia de un interior mai spaţios decât cel al actualului sedan Logan.
Oficialii companiai spun că modelul este construit pentru America de Sud, dar va fi comercializat şi în Europa din primăvara anului viitor. Patrick Pelata, unul dintre directorii Renault, a declarat că Sandero va fi vândut sub marca Dacia pe piaţa europeană.
În prezent, nu se ştie care va fi numele modelului şi nici preţul lui. Sandero are sub capotă un propulsor pe benzină, de 1,6 litri cu 16 valve, o lungime de 4.020 mm , iar portbagajul are o capacitate de 320 litri. Pe lângă proaspăt-lansatul Logan diesel de 85 de cai putere, standul producătorului naţional a fost îmbogăţit cu încă o caroserie.
Înlocuitorul veteranei Dacia "papuc" nu are şasiu separat sau punte spate rigidă, trenul de rulare primind câteva ranforsări. Platoul de încărcare are o lungime totală de 1,8 metri şi poate primi o greutate totală de 800 kg, în timp ce alte bagaje pot fi găzduite de un compartiment special, de 300 de litri, creat în habitaclu, în spatele scaunelor celor doi pasageri.
Conglomeratul Ford şi-a scos "odraslele" la plimbare
Ford a pregătit pentru Frankfurt versiunea restilizată a modelului Focus. Unul dintre cele mai premiate modele de pe piaţa auto, Ford Focus, adoptă liniile de design ale campaniei kinetic. Influenţa este vizibilă în forma trapezoidală a grilei frontale şi forma stopurilor spate. La interior, noul Focus vine cu schimbări esenţiale, materialele folosite la interior fiind de o mai bună calitate.
Următoarele exponate de interes ale firmei americane sunt două concepte, unul dintre ele aproape de realitate, Kuga, iar celălalt încercând o idee a viitoarei generaţii Fiesta. Kuga este un crossover gândit de Ford pentru a completa un gol de gamă. Va apărea pe piaţă la anul şi va încerca să concureze cu modele bine primite, precum Nissan Qashquai sau Volkswagen Tiguan.
Mazda, şi ea parte a concernului Ford, a adus unul dintre cele mai reuşite modele de serie prezente la această ediţie a mondialului german. Este vorba de noua generaţie a lui Mazda 6, un model care reuşeşte, prin detalii, să imprime exact ceea ce mulţi alţi constructori se tot chinuiesc, fără să aibă succes, şi anume personalitate.
La Volvo, noutăţile s-au desfăşurat sub semnul ecologiei, C30 Efficiency şi ReCharge Concept, bazat pe acelaşi C30, fiind vedetele standului suedez. La Jaguar, colegii de concern ceva mai elevaţi, a fost prezentat noul XF, înlocuitorul lui S-Type, ce a reuşit să atragă foarte mulţi curioşi.
Totuşi, Jaguar este Ford, iar noul XF nu a scăpat, fiind un Mondeo ceva mai stilat, pentru că poţi comanda jante personalizate, cu pedigree de campion şi cu jaguarul pe grilă, un element deloc de ignorat în această clasă de maşini.
Aston Martin, altă britanică, posesiune a americanilor de la Ford, a mizat pe eterna şi fascinanta campanie publicitară: James Bond. Standul fost împodobit cu motive din celebra serie de spionaj. Toate acestea pentru că la Frankfurt a fost lansat noul DBS, cel mai Aston dintre Martini, ce a fost înzestrat de părinţi cu un propulsor V12 de 6.0 litri ce dezvoltă 510 CP.
Japonezii de la Toyota au prezentat noul concept iQ, un model mini, lung de numai 2.980, care oferă însă un spaţiu interior pentru patru persoane. iQ va fi produs în serie, în cel mult doi ani. Toyota a anunţat şi o versiune low-cost pentru pieţele emergente. Noutatea o reprezintă aranjamentul scaunelor, gândit după formula 3+1, adică şoferul şi alţi doi pasageri au loc în faţă.
Chiar dacă este un concept mini, designerii niponi au trebuit să ofere soluţii pentru asigurarea unui spaţiu cât mai mare la interior. Funcţiile multimedia se flă pe volan, iar afişajul se află pe un display aşezat pe planşa de bord. Parbrizul panoramic, acoperişul din sticlă şi jantele de 17 inch sunt detaliile care fac diferenţa la capitolul imagine.
X 6, cartea de vizită pentru BMW la Frankfurt
BMW a prezentat noul concept de corssover BMW X6. Pentru a nu intra în concurenţă cu actualele X3 şi X5, noul X6 se prezintă cu un design unic, ce este caracterizat de linia foarte plonjată a hayonului şi plafonului. Acest artificiu creează senzaţia de rafinament, specifică modelelor coupe, însă tehnica lui X6 permite maşinii să iasă şi în afara şoselei.
O noutate a acestei maşini este implementarea tehnologiei DPC (Dynamic Performance Control) care combină performanţele atât ale trenului de rulare, cât şi ale propulsorului şi sistemului de transmisiei xDrive.
O altă noutate, mult-aşteptată, este Seria 1 Coupe, model dezvoltat pe platforma hatchback-ului de serie de la care foloseşte aproape 90% din componente. La nivelul grilei faţă, modelul are aceleaşi elemente ca la Seria 1, însă partea din spate este complet nouă. În cazul variantelor de serie ale coupeului, BMW va folosi motorizările aflate sub capota de la Seria 1.
De asemenea, Seria 6 a primit o nouă bară faţă, mai proeminentă. Şi în partea din spate au fost revizuite stopurile şi capacul portbagajului. Cele mai mari schimbări vor fi sub capotă, Seria 6 primind un motor diesel în 6 cilindri pentru varianta 635d. Cu o capacitate de 3.0 litri şi 286 de CP, BMW 635d poate ajunge la 100 de km/h în aproape 6 secunde.
Opel se pregăteşte serios să devină ecologic
Divizia europeană a GM şi-a asumat rolul de ecologist de serviciu şi prezintă conceptul Corsa Hybrid. Motorul este echipat cu un generator pentru demaror, alimentat de o baterie litiu-ion şi o transmisie automată, start-stop.
Bateria se încarcă automat cu ajutorul funcţiei de regenerare a forţei de frânare. Când are loc procesul de decelerare, alimentarea cu combustibil este oprită şi energia kinetică este transformată în energie electrică. Pe lângă Corsa, Opel a prezentat şi prototipul E-Flex, pregătit special pentru Salonul de la Frankfurt. Divizia europeană a împrumtat tehnologia GM pentru E-Flex, pentru că prototipul împarte aceeaşi platformă cu Chevrolet Volt, singurele diferenţe sunt la design şi motorizare.
Sistemul E-Flex este compus dintr-un propulsor electric, ce acţionează puntea spate şi funcţionează cu ajutorul unor baterii alimentate de un motor auxiliar. Diferenţa adusă de E-Flex constă în folosirea unui propulsor diesel. Este vorba despre motorul de 1.3 litri turbo diesel.
Odată ce bateriile pe litiu-ion sunt consumate, maşina poate rula cu ajutorul tehnologiei convenţionale, bazate pe propulsorul diesel. Opel a contribuit doar prin design la conceptul E-Flex. Ca de obicei, germanii excelează la capitolul îmbinarea şi expresivitatea liniilor de design.
Tiguan, SUV-ul ce va fi construit pe platforma lui Golf
Una dintre piesele de rezistenţă de la standul Volkswagen va fi Tiguan, primul model de serie echipat exclusiv cu motoare supraalimentate. Acestea oferă două avantaje deosebite: consum redus de combustibil şi plăcerea condusului.
Opel E-Flex, primul ecoautomobil cu motor diesel
Sistemul E-Flex este compus dintr-un propulsor electric, ce acţionează puntea spate şi funcţionează cu ajutorul unor baterii alimentate de un motor auxiliar. Diferenţa adusă de E-Flex constă în folosirea unui propulsor diesel. Este vorba despre motorul de 1.3 litri turbo diesel.
Jaguar XF este bazat tehnic pe Ford Mondeo
Noul XF este înlocuitorul lui S-Type şi a reuşit să atragă foarte mulţi curioşi la stand. Jaguar este Ford, iar noul XF nu a scăpat, fiind un Mondeo ceva mai stilat, pentru că poţi comanda jante personalizate, cu pedigree de campion şi cu jaguarul pe grilă, un element deloc de ignorat în această clasă de maşini.
Tribu, primul SUV din istoria mărcii Seat
Seat Tribu este un concept care prefigurează linia viitoarelor SUV-uri ale mărcii spaniole. Cea mai importantă parte, cea care efectiv sare în ochi, este parbrizul panoramic, care formează corp comun cu luneta. Din punct de vedere tehnic, Tribu împarte aceeaşi platformă cu Volkswagen Tiguan.