Ampera dezvăluie secretele propulsiei Voltec

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Odată cu prezentarea în detaliu, la Geneva, a modelului german, porţile viitorului s-au deschis şi ne familiarizează cu noile soluţii nepoluante.

Oraşe fără zgomot, maşini care doar foşnesc atunci când trec pe lângă tine şi senzaţia că, în loc să fii la volanul unui bolid, te-ai urcat mai degrabă într-un lift. Cam aşa va „suna” civilizaţia unui viitor care vine spre noi în mare, în foarte mare viteză.

Americanii de la General Motors au pus la punct un sistem de propulsie denumit Voltec, amplasat prima oară pe modelul Chevrolet Volt („Chevy Volt”) – ce va intra în producţie în 2010. Sistemul de propulsie electrică este compus dintr-o baterie cu o capacitate de 16 kWh, o unitate electrică de propulsie şi un motor-generator.

Un set de baterii termice conţine peste 220 de celule litiu-ion care furnizează energia necesară pentru a propulsa maşina pe o distanţă de aproximativ 65-70 km. De asemenea, pentru o eficienţă şi mai mare, energia rezultată din frânare este captată şi stocată în baterie.

Un model pentru europeni

La Salonul de la Geneva, Opel a dezvăluit „măruntaiele” acestui sistem de propulsie pe care l-a adaptat pe modelul Ampera – fratele lui Chevy Volt pentru Europa. Cu un design pe gustul „bătrânului continent”, Ampera beneficiază de un aer futurist, cu un creionaj al părţii frontale în formă de bumerang, o aerodinamică subtilă, dar în acelaşi timp şi cu o grilă frontală extrem de bine pusă în valoare.

„Cu Ampera, Opel va fi primul producător european de automobile ce va oferi clienţilor posibilitatea de a conduce câteva sute de kilometri doar cu energie electrică”, a spus Alain Visser, director de marketing GM Europe. Astfel, Opel Ampera va putea satisface majoritatea cerinţelor clienţilor europeni. Spre exemplu, statisticile arată că 80% dintre germani folosesc maşina aproximativ 50 de kilometri pe zi.

Faţă de autovehiculele hibride tradiţionale, Opel Ampera reprezintă o evoluţie semnificativă. Astfel, dacă la un autovehicul hibrid tradiţional roţile motoare sunt acţionate de un motor electric, de un motor pe benzină, sau de ambele, la un autovehicul E-REV („Extended-Range Electric Vehicle” - „Vehicul Electric cu Rază lungă de acţiune”), roţile sunt puse în mişcare doar de o unitate de acţionare electrică.

Pentru călătorii scurte, autovehiculele E-REV sunt alimentate doar de bateria electrică. Pentru parcurgerea unor distanţe mai lungi, energia electrică suplimentară poate fi furnizată de un motor cu combustie internă. Bateria şi sistemele de propulsie sunt astfel dimensionate încât, atunci când bateria oferă suficientă energie, motorul cu combustie este inactiv.

În timpul etapei de conducere cu alimentare exclusiv electrică, bateria, motorul şi echipamentele electronice sunt proiectate pentru a asigura performanţe complete - acceleraţie, viteză maximă sau urcare în rampă - utilizând doar energia electrică.

Tehnologia Voltec

Energia este stocată într-un pachet de baterii litiu-ion, aranjate în forma literei T, cu o capacitate de 16 kWh. Pachetul de baterii alimentează motorul electric, capabil să propulseze autovehiculul la viteza maximă şi de a oferi o acceleraţie performantă în timpul parcurgerii unor distanţe de maximum 60 de kilometri, fără a consuma carburant convenţional.

Pentru călătorii mai lungi, motorul cu ardere internă (situat în partea dreaptă a zonei frontale) este utilizat pentru acţionarea unui generator electric, atunci când energia din baterii se epuizează. Denumit şi „motor de extindere a autonomiei”, generatorul (un motor în patru timpi, clasic, cu patru cilindri) poate fi alimentat cu benzină sau etanol E85 şi are capacitatea de a furniza energie electrică suficientă pentru ca autovehiculul să parcurgă alţi 500 de kilometri. Bateria poate înmagazina electricitate şi de la reţea, în mai puţin de trei ore - la o tensiune de 240 V - sau circa opt ore, la o tensiune de 120 V.

Motorul electric poate dezvolta o putere de aproximativ 150 CP şi un cuplu de 370 Nm, suficient pentru ca maşina să poată demara de la 0 la 100 km/h în aproximativ nouă secunde şi pentru atingerea unei viteze maxime de 161 km/h. GM estimează că un autovehicul Opel Ampera poate economisi, cu ajutorul propulsiei Voltec, aproximativ 1.700 de litri de benzină, la parcurgerea unei distanţe zilnice de 60 de kilometri, precum şi a unei distanţe anuale de 22.000 de kilometri.

Şoferii care parcurg zilnic distanţe de 100 de kilometri sau 36.500 de kilometri pe an ar putea economisi aproximativ 2.200 litri de combustibil. Se estimează că preţul operaţional pentru un autovehicul cu sistemul de propulsie electrică Voltec este de aproximativ 0,02 euro pe kilometru parcurs cu propulsie electrică, faţă de 0,09 eurocenţi pe kilometru parcurs cu un motor pe benzină, la un preţ al benzinei de 1,16 euro pe litru.

image
image



Sistemul de propulsie electrică este compus dintr-o baterie cu o capacitate de 16 kWh, o unitate electrică de propulsie şi un motor-generator (foto 1). Pentru călătorii mai lungi, motorul cu ardere internă (situat în partea dreaptă a zonei frontale) este utilizat pentru acţionarea unui generator electric, atunci când energia din baterii se epuizează (foto 2).

image


Interiorul oferă tot confortul propriu unei limuzine veritabile

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite