Alfa Romeo 147 şi Audi A3, eternul duel în clasa premium compactă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În această categorie, imaginea contează, iar asta se vede cel mai bine la cele două modele, unde detaliile pot face diferenţa Italienii au stat mereu bine la capitolul design, în timp

În această categorie, imaginea contează, iar asta se vede cel mai bine la cele două modele, unde detaliile pot face diferenţa

Italienii au stat mereu bine la capitolul design, în timp ce rigoarea fabricaţiei germane a fost paşaportul pentru modelele de succes din clasa maşinilor premium. Războiul între cei doi constructori durează de ceva timp, armele fiind aproximativ aceleaşi. Adică, design atrăgător, mai pregnant la italieni, motorizări puternice, materiale de calitate, spaţiu suficient pentru o tânără familie şi, nu în ultimul rând, preţuri competititve.

Nu vă aşteptaţi de la o compactă premium să vă răsfeţe cu habitaclu de mari dimensiuni ori portbagaj gata să primească valizele a cinci inşi, pentru că o să fiţi dezamăgiţi. Şi atunci de ce să-mi cumpăr aşa ceva? Oricum, nu pentru chestii practice, ci pentru a ieşi din multitudinea de posesori de Golf, Astra sau Focus.

Ce uimeşte la Alfa 147 este designul, mai mult decât actual, peste care aproape că nu şi-au pus amprenta cei şapte ani de când a fost lansată. Modelul a fost supus unei operaţiuni de restilizare, linia exterioară fiind ceva mai agresivă, chair dacă vechiul desen al caroseriei nu era chiar deloc îmbătrânit.

Design atrăgător chiar şi după 7 ani

Alfa 147 a fost concepută, cum altfel, pe baza trecutului sportiv al firmei, iar pentru a doua generaţie, echipa Italdesign a dorit să-i ofere o personalitate aparte pentru înfrunta adversari de temutm precum Audi A3, BMW seria 1sau Volvo C 30.

Partea frontală a maşinii a fost redesenată în intregime. Capota motorului are o linie descendentă, iar grila centrală este poziţionată vertical şi este încadrată de prizele de aer orizontale supradimensionate, tot ansamblul conferind un aer agresiv. De fapt, asta atrage la Alfa Romeo, în general, agresivitatea, pentru că până la urmă o astfel de maşină o cumperi în proporţie de 60% pentru cum arată.

La partea din spate, a fost redesenat hayonul, iar stopurile au fost puţin modificate, pentru a da o notă de eleganţă, dar şi caracterul triunghiular, un element distinctiv al casei italiene. La interior, schimbările le sesizează numai cunoscătorii sau iubitorii mărci, nimic nou faţă de generaţia precedentă, poate că nici nu s-a dorit aşa ceva pentru că modelul este pe final de carieră. Poate viitorul model, botezat cel mai probabil Alfa 149, să nu mai aibă minusuri la capitolul spaţiu pentru locurile din spate şi volumul portbagajului, de numai 292 litri.

Totuşi, habitaclul de la Alfa 147 este ceva mai "viu" şi vesel decât "griul" anost, omniprezent la adversarii teutoni, calitatea asamblării şi a materialelor fiind apropiată de concurenţă. Alfa Romeo şi-a câştigat reputaţie de constructor ce utilizează motorizări sport, alimentate cu benzină.

Cum modelele premium au început să fie dotate şi cu propulsoare diesel de mare putere, italienii nu puteau rămâne în urmă la acest capitol. Cel mai performant propulsor diesel ce poate echipa Alfa 147 este 1 ,9l Multi-Jet, cu 16 valve, care furnizeză 150 de cai putere la 4000 de rotaţii pe minut, şi un cuplu de 305 Newton metru, la 3800 de rotaţii pe minut.

Motorul face parte din familia MultiJet, injecţie multiplă de motorină, de provenienţă Fiat. Acelaşi propulsor de mare putere echipează şi modele General Motors, în special Opel.

Stabilitate foarte bună, dotări pentru toate gusturile

În teste am condus varianta de bază din gama 147, care era propulsată de un motor pe benzină de 1,6 litri şi 105 cai putere. Cam puţin pentru a impregna o dinamică sportivă modelului, însă cei care doresc o maşină cu un design interesant la un preţ destul de bun, această variantă este cea mai potrivită. Pentru amatorii de senzaţii tari, recomand versiunile diesel de 1,9 litri şi 150 de cai putere sau "bomba" Alfa 147 GTA, echipată cu un propulsor pe benzină, V6 de 3,2 litri, din care au fost obţinuţi 250 de cai putere.

Dacă nici la valorile acestea sunteţi nemulţumiţi, vă recomand o plimbare pe orbita Pământului, cu naveta Discovery, pentru că la 27.000 de kilometri pe oră, veţi fi cu siguranţă satisfăcut. Nu vă aşteptaţi la reprize fulminante de la motorul de 1,6 litri, pentru că o să fiţi extrem de dezamăgit.

Ca să simţi că trage, propulsorul trebuie dus în peste 4.500 de rotaţii, pentru că sub această valoare o să fii depăşit de orice şofer de Logan cu motor de 1,6 şi 90 de cai putere. Totuşi, puterea mică a propulsorului are şi un câştig, consumul de carburant.

Dacă nu forţezi inutil pedala de acceleraţie, pentru că nu prea ai motive, consumul se încadrează în limitele normalului. Undeva până în 11 litri în regim urban şi cam 7-8 litri la sută extraurban, valori normale pentru un propulsor pe benzină de 1,6 litri şi 105 cai putere. Ce impresionează cu adevărat, chiar dacă nu avea jante de 19 inch sau anvelope sport de mari dimensiuni este stabilitatea maşinii pe viraje.

Alfa 147, chiar în varianta de bază, depăşeşte la capitolul stabilitate multe modele cu pretenţii. Oricât ai încerca s-o scoţi de pe trasa ideală, maşina se încăpăţânează şi rămâne pe carosabil. Nu încercaţi "jonglerii", pentru că este totuşi un model compact, dimensiunile fiind destul de mici, maşina fiind uşoară, şi cu tracţiune faţă.

Alfa 147 este unul dintre modelele compacte premium dintre cele mai atrăgătoare, cu o imagine de invidiat. Preţul reprezintă un alt punct forte al italienilor, cel mai ieftin model, 1.6 TS 105 CP Progression, costă 18.487 euro, cu TVA.

Lista de dotări de serie este pe măsură şi cuprinde ABS+EBD (controlul frânării), VDC (controlul stabilităţii), airbaguri frontale, laterale şi airbaguri "perdea" la geamuri, volan, scaune şi schimbător, îmbrăcate în piele sau radio CD cu mp3 player şi comenzi pe volan.

Cert este că există o relaţie emoţională între Alfa 147 şi publicul de sorginte latină, în general, pentru că atât în România, dar şi în Franţa, 70% din cumpărătorii de 147 consideră stilul şi imaginea determinante în alegerea lor, faţă de 38% cât există la alte mărci.

Audi A 3, interpretarea germană a sintagmei premium

Nu mai reprezintă pentru nimeni un secret că Audi se bate de la egal la egal cu rivalii BMW şi Mercedes în clasa premium. Cei de la Audi cunosc foarte bine ce îşi doresc clienţii.

Cum era de aşteptat, modelul este foarte bine construit, fiind folosite materiale de top. În plus, atenţia pentru detaliu este un avantaj real, gama A 3 fiind una dintre cele mai bine primite de public. Dacă la limuzine destinate reprezentanţelor diplomatice, Audi este în urma celor doi competitori, în clasa premium compactă, firma din Ingolstadt este lider autoritar.

Lansată în 1998, prima generaţie de A3 a făcut furori, modelul fiind deschizătorul de drum pentru ceilalţi producători premium în clasa compactă. Dacă acum aproape 10 ani A 3 nu avea un concurent serios în piaţă, astăzi, Alfa Romeo 147, BMW Seria 1 sau Volvo C 30 sunt adversari demni de luat în seamă. Audi are multe atuuri, dar şi minusuri, pe care încearcă să le rezolve.

În lupta directă cu Alfa 147 are cu siguranţă de pierdut la capitolul design, pentru că A3 este mult mai convenţional desenat decât modelul italian. Asta nu înseamnă că Audia A 3 nu arată bine, ci reprezintă o interpretare a "frumosului" în variantă teutonă.

Punctele forte ale modelului sunt comportamentul rutier excelent, motorizările arhisuficiente şi sportive, chiar dacă vorbim de propulsoare diesel sau pe benzină.

Calitatea excepţională a materialelor, alături de designul sport sunt apanajul celor de la Audi, însă parcă există o asemănare mult prea mare a unor elemente de interior cu alte modele din grupul VW, şi aici pot fi amintite Golf V sau Skoda Octavia II. Un exemplu este forma tunelului median, care la îmbinarea cu consola centrală seamănă perfect cu modelele de mai sus şi care, la fel, nu oferă mult loc pentru locurile din faţă.

Spaţiu îngust în faţă, dar portbagaj încăpător

Ca la multe alte modele ale grupului Volkswagen, la volan, piciorul drept stă lipit de tunelul median, fără prea multă libertate de mişcare, după ceva timp începând şi durerile. Dacă treceţi peste aceste mici neajunsuri, descoperi siguranţă, pasivă şi activă, la cel mai înalt nivel. De obicei, pachetele de la Audi includ standard airbaguri frontale şi laterale, centuri de siguranţă cu pretensionare pentru toate locurile, ABS, ESP sau alte dottări care fac viaţa mai sigură la bordul lui A3.

Un alt punct în plus pentru A3 în confruntarea directă cu Alfa 147 este portbagajul. Chiar dacă diferenţele, cel puţin pe hârtie, nu sunt semnificative, acestea se simt în momentul în care pleci de la supermarket. În portbagajul lui Audi A3 parcă intră ceva mai mult.

Modelul testat de echipa noastră era echipat cu o transmisie automată, în şase trepte, cuplată la deja celebrul propulsor 2.0 TDI de 140 CP. Motorul are un cuplu excelent, de 320 Nm, prezent între 1750 si 2500 rotaţii pe minut, însă puteţi "forţa nota" până aproape de zona roşie, pentru că motorul nu dă semne că n-ar mai putea. Totuşi, cuplul motorului este mai bine pus în valoare de cutia manuală, tot cu şase rapoarte.

Performanţele anunţate de producător sunt de top, 212 km/h şi demarajul de 0 la 100 km/h în 9,7secunde, valori demne de propulsoare pe benzină. Toate aceste cifre excelente trebuie să plătească şi tribut, acesta fiind regăsit în consumul de combustibil.

În aglomeraţia din Bucureşti, indicatorul de bord nu a scăzut sub 11,8 litri la sută, ba chiar uneori a urcat până la 13 la sută. Cam mult pentru un diesel, însă în "iadul" din Capitală nu prea poţi să obţii un consum rezonabil, iar dacă ai şi cutie automată, atunci nu trebuie să emiţi pretenţii de consum scăzut de carburant.

În afara oraşului, consumul mediu afişat de computerul de bord a ajuns chiar şi la 7,5 litri la sută, o valoare rezonabilă, mai ales că nu am menajat deloc maşina. Trenul de rulare demonstrează clar intenţiile sportive, pentru că suspensia faţă este cu braţe suprapuse, iar spatele este trapezoidal. La acestea se adaugă garda la sol redusă, ce permite o precizie ridicată a trenului de rulare. La 130-140 de km/h, maşina se comportă de parcă s-ar deplasa cu 70-80 de kilometri, denivelările fiind absorbite foarte bine de suspensie.

Cel mai ieftin Audi A 3, echiparea Attraction, cu motor pe benzină de 1,6 litri, 102 cai putere, costă 16.458 de euro, fără TVA şi vă răsfaţă cu A.B.S/ASR (controlul electric al tracţiunii), airbaguri frontale şi laterale pentru ambele locuri din faţă, caroserie complet galvanizată sau centuri de siguranţă retractabile, pentru locurile din faţă.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite