2010, anul recuperării modeste pentru IT&C

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vânzările de LCD-uri şi plasme s-au menţinut constante datorită promoţiilor comercianţilor
Vânzările de LCD-uri şi plasme s-au menţinut constante datorită promoţiilor comercianţilor

Pieţele emergente, printre care şi România, vor susţine revenirea sectorului de telecomunicaţii. Telefoanele mobile inteligente, televizoarele şi notebookurile vor fi motoarele creşterii industriei de IT&C în următorul an.

Mai mult de jumătate din creşterea globală a segmentului IT din 2010 va sta pe „umerii" statelor emergente, potrivit unui studiu al companiei de cercetare International Data Corporation (IDC). Astfel, pieţele emergente, inclusiv România, vor acoperi 21% din segmentul IT global. Şi asta în condiţiile în care, în 2002, acestea acopereau doar 13% din această piaţă.

Vânzări în scădere

Şi în 2009 vânzările de notebookuri le-au depăşit pe cele de calculatoare de tip desktop. Chiar şi aşa, cererea nu se ridică la nivelul anilor trecuţi.

„Piaţa românească de notebookuri va scădea în 2009 cu 47% comparativ cu cea din 2008, de la 480.000 de unităţi va ajunge la 250.000 de calculatoare portabile", arată Constantin Balmuş, business manager al Acer România, citat de NewsIn.

În ceea ce priveşte vânzările Acer, acestea au scăzut cu 26%, de la peste 28.000 de portabile comercializate în trimestrul al treilea din 2008 la 21.000 de unităţi în acelaşi interval anul acesta.

Dacă prăbuşirea vânzărilor de portabile a fost atenuată de cererea de minilaptopuri, echipamentele de birou au înregistrat o scădere de peste 57% în al treilea trimestru al anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, atingând o valoare de 10 milioane de euro, potrivit unui studiu Gfk.

Companiile au început să facă economii, iar primele costuri tăiate au fost cele cu tehnologia. „Dacă până acum imprimantele se schimbau la trei ani, acum durata lor de funcţionare ajunge şi la cinci ani", explică Ciprian Barangă, managerul Epson România&Bulgaria.

Telefoanele dual-sim se vând bine

Mobilele „inteligente" vor fi tot mai folosite pentru a accesa internetul şi vor eclipsa calculatoarele, arată acelaşi raport IDC privind evoluţia pieţei IT&C din 2010. Astfel, va fi depăşit pragul de un miliard de telefoane folosite pentru a accesa internetul, faţă de 1,3 miliarde de PC-uri.

Însă, dacă telefoanele cu sistem de operare, aşa-numitele smartphones, încă au un preţ destul de piperat în România - în medie de 300 de euro -  mobilele dual-sim s-au vândut bine pe timp de criză. Motivul? Acestea reduc cheltuielile cu serviciile de telefonie mobilă şi permit utilizarea a două cartele sim.

Terminalele au dotări de bază, şi, în funcţie de preţ, aplicaţii ce permit accesul la reţele sociale, precum Twitter şi Facebook. „Am vândut 3.000 de unităţi în trei luni, la un preţ de raft de aproximativ 500 de lei", a spus Mihail Purcarea, directorul executiv al producătorului coreean de terminale dual-sim WND Telecom.

În aceste condiţii, vânzările de mobile cu două cartele ar putea creşte cu cel puţin 20% în 2010. „Tendinţa consumatorului de servicii de telecomunicaţii este, mai ales în actualul mediu economic, de a-şi reduce cheltuielile privind serviciile de telefonie mobilă", arată Felix Vlădău, director executiv în cadrul World Comm, companie ce distribuie telefoane şi accesorii GSM.

Cerere mare de LCD-uri şi pe timp de criză

În trimestrul al treilea din 2009, vânzările televizoarelor LCD şi cu plasmă au rămas relativ stabile de la o lună la alta, datorită promoţiilor, potrivit unui recent studiu Gfk.

„Dacă pentru toate celelalte bunuri electronice, preţul în lei a rămas stabil, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, promoţiile au dus la o scădere semnificativă a preţurilor pentru LCD-uri. Cele mai multe ieftiniri s-au înregistrat în cazul modelelor cu o diagonală mai mare de 32 de inci", se arată în studiu. Pentru Sony România, vânzările de LCD-uri şi de camere video au menţinut filiala locală pe linia de plutire în 2009.

Managerul Sony România, Taiju Ishikawa, spune că principalul motiv pentru care vânzările au mers mai bine în România în 2009, pe aceste segmente, faţă de celelalte ţări din Estul Europei, este faptul că, aici, consumatorul este mult mai atent la aspectul şi la designul produselor, dar şi la calitate.

A crescut durata de utilizare a unui mobil

De la începerea crizei economice, durata medie de folosire a unui telefon mobil a crescut de la 12 luni la un an şi jumătate, potrivit analiştilor de la Gartner. Însă, ca urmare a lansării pe piaţă a unor noi aparate smartphone şi a introducerii unor abonamente cu durată mai mică de contractare, durata de utilizare va reveni la un an până în 2012.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite