Termenele FMI aruncă în criză de timp Transporturile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În perioada imediat următoare, companiile de stat din domeniile feroviar, rutier şi aerian trebuie să-şi plătească toate datoriile, să se pregătească de privatizare şi să dea afară câteva mii de angajaţi. Graficul măsurilor convenite cu FMI pentru sectorul de transport arată că disciplina financiară trebuia să se fi instalat deja în companiile publice.

Curăţenie generală - acesta este (sau ar trebui să fie) cuvântul de ordine în companiile Ministerului Transporturilor, având în vedere condiţionalităţile impuse de Fondul Monetar Internaţional (FMI) privind infrastructura şi sectorul public de transport. Câteva măsuri ar trebui să fie aplicate deja, până cel mai târziu la mijlocul lunii iulie, altele au ca termen data de 31 iulie: eliminarea arieratelor TAROM, disponibilizarea a peste 6.000 de angajaţi din companiile statului (Autostrăzi, CFR Marfă, CFR Călători şi CFR SA) şi demararea primului set de proceduri în vederea privatizării.

În continuare, până la finele lunii august, şi Compania Naţională de Autostrăzi trebuie să-şi plătească datoriile către bugetul de stat şi furnizorii privaţi, adică să-şi elimine complet arieratele, estimate în prezent la 175,4 milioane de euro (737 de milioane de lei), CFR trebuie să închidă 1.000 de kilometri de cale feartă, iar alte companii mai mici din sistemul feroviar trebuie să-şi reducă drastic personalul. În fine, numărul regionalelor CFR trebuie redus de la 8 la 4.

Pierderi mai mici la CFR

Ministerul Transporturilor a comunicat recent că la companiile de stat monitorizate de FMI pierderile operaţionale au fost în primul semestru al acestui an cu 23% mai mici decât ţintele asumate, rezultat direct al măsurilor luate în acest an privind standardele de cost şi noile condiţii de contractare. În ceea ce priveşte procesul de privatizare a 20% din acţiunile CFR Marfă şi TAROM, ministrul Anca Boagiu a precizat că actele normative necesare au fost deja pregătite şi vor fi aprobate în cursul lunii august. Chestiunea arieratelor companiilor de cale ferată către bugetul de stat şi către agenţi economici privaţi este, însă, ceva mai complicată. Ministrul român a convenit cu oficialii FMI ca abordarea să fie una „comprehensivă", astfel încât „să nu mai fie generate arierate suplimentare faţă de cele existente".

La recenta întâlnire dintre oficialii Ministerului Transporturilor, reprezentanţii FMI au arătat că planurile de restructurare şi eficientizare a companiilor de stat au început să producă efecte pozitive, ca dovadă reducerea pierderilor cu 42% în primul semestru la CFR SA. Ministrul Transporturilor a mai precizat că rămâne un „suporter puternic" al introducerii managementului privat în companiile de stat, odată cu modificarea legislaţiei. Până în prezent, prin programul de restructurare al CFR Marfă au fost desfiinţate un număr de 2700 posturi, ne-a transmis Ministerul Transporturilor.

Arieratele Tarom, aproape eliminate

La CFR Călători, obiectivele de investiţii prevăd achiziţia de locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane noi şi modernizate necesare asigurării transportului public de călători la nivelul volumelor de transport estimate.

Potrivit ministerului, la nivelul companiei aeriene Tarom arieratele acumulate au fost reduse până la valoarea de 974.000 de lei şi „reprezintă numai sume aparţinând unor creditori aflaţi sub restricţii bancare impuse de sancţiunile internaţionale".

Principalii creditori ai Tarom sunt Directorate General Civil Aviation Siria (190.00 de lei), Civil Aviation Organization Iran (151.000 de lei) şi Civil Aviation Authority Bahrain (82.000 de lei). La Tarom, restructurarea forţei de muncă se realizează prin retrageri voluntare de personal, ne-a mai comunicat ministerul.

Notă bună pentru renegocierea cu Bechtel

La ultima întâlnire cu oficialii de la Transporturi, reprezentanţii FMI au apreciat eforturile de renegociere a unor contracte păguboase pentru stat, aşa cum este cel pentru Autostrada Braşov-Borş, încheiat cu Bechtel, şi cel pentru mentenanţa metroului.

Ce se întâmplă dacă un minister nu-şi face temele

Guvernul nu riscă să rămână fără următoarea tranşă de bani de la Fondul Monetar Internaţional (FMI) dacă unul din ministere nu-şi îndeplineşte lista de angajamente asumate, spune Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal şi economistul-şef al Raiffeisen Bank. „Ţintele cantitative - deficit bugetar, arierate şi pierderi - de care depinde eliberarea tranşei nu sunt punctuale la nivelul fiecărui minister, deci nu există riscul ca FMI să nu ne pună la dispoziţie următoarea tranşă din acord", a declarat Ionuţ dumitru, pentru „Adevărul". Practic, celelalte angajamente asumate de fiecare minister în parte sunt obligaţii suplimentare şi chiar dacă sunt parte a acordului stand-by de tip preventiv, „nu sunt cruciale", adaugă preşedintele Consiliului Fiscal.

Asta înseamnă că dacă un minister nu este în grafic cu planurile de privatizare a unor companii din subordine, de exemplu, va negocia un nou termen cu finanţatorii internaţionali, cel mai probabil. „Nu poţi să spui că nu mai acorzi tranşa pentru că statul nu a reuşit să vândă  9,84% din capitalul OMV Petrom", a explicat Dumitru.

Chiar dacă eliberarea banilor depinde de îndeplinirea ţintelor cantitative menţionate, Guvernul nu a reuşit să reducă semnificativ nivelul arieratelor la niciuna din evaluările celor două acorduri încheiate de România începând cu 2009.  Simona Simionescu

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite