Investiţia Pepsi, un ''secret'' la Dragomireşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Investiţia Pepsi, un ''secret'' la Dragomireşti
Investiţia Pepsi, un ''secret'' la Dragomireşti

În localitatea Dragomireşti, o „amnezie“ ciudată îi face pe oameni să fi uitat de la cine şi în ce fel a obţinut producătorul internaţional terenurile necesare construcţiei noii fabrici. De apariţia noului investitor în zonă  încearcă să profite micii afacerişti, disperaţi să-şi vândă pământurile în vremuri de criză.

Ca să ajungi în locul de unde firma Pepsi intenţionează să lanseze în curând exporturi în întreaga Europă trebuie mai întâi să depăşeşti barierele şi capcanele legate de statutul oricărei localităţi ilfovene respectabile. Gropi, lipsa indicatorelor, drum de pietriş, apoi dum lipsă şi, în final, câmpul nesfârşit acoperit cu ciulini.

Comuna Dragomireşti, locul unde celebra firmă de băuturi răcoritoare intenţionează să-şi deschidă cea mai mare fabrică din sud-estul Europei freamătă în ritmul molcom al Bărăganului, însă nu investiţiile în zonă sau viitoarele locuri de muncă (şi acestea ipotetice) par să dea peste cap comunitatea, ci probleme mult mai importante: meciurile din Cupa Uefa, aglomeraţia rutieră şi o invaze a ţânţarilor ale cărei cauze sunt încă investigate atent.

Cât despre „subiectul Pepsi“, cuvântul de ordine în Dragomireşti este „secret“. Nimeni nu ştie cine sunt oamenii care au vândut terenurile unde acum se află noua fabrică, cu atât mai mult la ce preţuri, însă, abordaţi indirect, micii afacerişti din zonă sunt deschişi la propuneri de afaceri când aud numele producătorului internaţional.

Amnezie totală

„Ce-i aia Pepsi?“. „Cum bre, e băutura aia răcoritoare, nu ştii Pepsi, Cola…“. „Eu nu ştiu decât de fabrica de maşini de peste drum“. Acest dialog redă destul de fidel interesul senzaţional manifestat de locuitorii Dragomireştiul faţă de subiectul „Pepsi“.

Nea Gică, titularul răspunsului de mai sus, este însă contrazis de un alt bărbat, cu un copil în cârcă purtat ca un sac de cartofi, al cărui nume este „dat la secret“ după ce află de prezenţa ziaiştilor în comunitatea locală: „Dă-l dracu pe Gică, că ştie el, da nu vă zice nimic“.

Nimeni nu pare să ştie ce pământuri s-au vândut pentru construcţia noii fabrici. Nici la ce preţ, desigur. Iar dacă stau mai bine să se gândească, nici măcar nu ştiu unde e amplasamentul ăsta nou, ce produce şi cu ce-i ajută pe ei.

Negocieri în vreme de criză

Situaţia de confuzie secretomană persistă şi la primăria din localitate. Edilul şef e plecat undeva, din nou „secret“, la fel cum e şi numărul dânsului de telefon. La aparat se află cineva, un bărbat care nu se prezintă, însă se lansează imediat într-o serie de observaţii tăioase la adresa băuturii răcoritoare: „Ce dracu tot Pepsi, Pepsi ăsta? Ne-au tocat ziarele în săptămânile astea. Veniţi la inaugurare, pe 1 septembrie. Noi nu ştim nimic, doar se aude că ar fi vreo 150 de locuri de muncă“.

image

Sătenii sunt bucuroşi de deschiderea fabricii



Mult mai direct este un afacerist local, „nea Nelu“, al cărui număr de telefon apare pe o tăbliţă înfiptă pe terenul aflat în imediata apropiere a fabricii Pepsi, în anunţul: „Vând 29.000 m teren“. Nea Nelu e lovit puternic de criză. Când află la telefon că suntem de la Pepsi şi ne interesează valoarea terenului în cazul unei extinderi, sare de la 45 de euro metrul pătrat, la 42 de euro, 10 minute mai târziu, şi 40 de euro „negociabili şi ăştia“ după numai o jumătate de oră de la primul telefon.

Pepsi: teren de patru milioane de dolari

Potrivit reprezentanţilor Pepsi Americas, investiţia în fabrica de la Dragomireşti se situa, iniţial, undeva în jurul a  100 milioane de dolari, însă a ajuns, la final, în jurul valorii de 150 milioane de dolari.

Concepută ca fiind cea mai mare fabrică de acest tip din Europa, amplasamentul este construit pe o suprafaţă de 30.000 de metri pătraţi, însă terenul achiziţionat de companie în Dragomireşti este de aproape trei ori mai mare, de 80.000 de metri pătraţi. Îmbuteliatorul a declarat că valoarea tranzacţiilor pentru a intra în posesia acestui teren s-a ridicat la 4 milioane de dolari.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite