Biodieselul românesc, în pragul colapsului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Biodieselul românesc, în pragul colapsului
Biodieselul românesc, în pragul colapsului

Producătorii de biodiesel din ţara noastră spun că nu au piaţă de vânzare, întrucât companiile petroliere preferă să importe componentele bio, care sunt mai ieftine în alte ţări. Fabricile autohtone de biodiesel se închid, iar oamenii de afaceri care au investit în acest domeniu pierd milioane de euro.

După ce au investit zeci de milioane de euro în instalaţii de producere a biocarburanţilor, oamenii de afaceri sunt nevoiţi să privească neajutoraţi cum afacerile lor se duc de râpă. Asta pentru că, deşi carburanţii pentru transport trebuie să conţină componente bio în proporţie de cel puţin 4%, companiile petroliere preferă să le importe, argumentând că piaţa internă nu oferă nici cantităţi suficiente, nici preţuri competitive.

Afaceri eşuate

Marian Enăchioiu, preşedintele patronatului „Biocombustibil“ şi proprietarul firmei de profil Rempetrol Trade, ne-a declarat că multe dintre fabricile construite în urmă cu doi-trei ani au produs câteva luni, s-au chinuit să lichideze stocurile şi, în final, s-au închis. „Companiile petroliere ne impun preţuri mici, pe care nu le putem susţine. De exemplu, eu produc cu 730 de euro pe tonă, iar petroliştii importă chiar şi la 680 de euro”, spune Enăchioiu. Potrivit acestuia, doar acordarea unor subvenţii de la stat ar putea revitaliza piaţa.

Un exemplu de eşec este cel al omului de afaceri Vasile Niţescu, acţionarul majoritar al Ultex Ţăndărei, primul producător de biodiesel din România. După ce a investit în 2007 peste 4,5 milioane de euro în instalaţii şi a demarat producţia brandului Biodil, Niţescu a fost nevoit ca, după nici un an de funcţionare, să închidă fabrica. „Am închis instalaţia de aproape doi ani pentru că nu era profitabilă, întrucât biodieselul este cu peste 15% mai ieftin decât uleiul vegetal. Plus că noi nu primim subvenţii ca statele europene“, a declarat Vasile Niţescu. Ultex Ţăndărei, care producea 4.500 de tone de biodiesel pe lună, avea contracte de livrare către Petrom şi Rompetrol.

Un alt om de afaceri care a pariat greşit pe biodiesel este vasluianul Adrian Porumboiu. El a investit în 2007 peste 18 milioane de euro într-o fabrică de biodiesel, iar acum priveşte cum acest business­ se duce de râpă. Nu vrea să dea prea multe detalii, cu toate că surse din piaţă susţin că a închis fabrica, dar recunoaşte că lucrurile nu merg tocmai bine. „Merge greu de tot“, spune supărat Porumboiu.

Mai avantajos din import

În timp ce producătorii de biodiesel îşi închid porţile unul câte unul, omul de afaceri Ioan Niculae a pariat pe piaţa de biocarburanţi şi a inaugurat, săptămâna trecută, la Zimnicea, o fabrică de bioetanol, investiţie de peste 82 de milioane de euro. Prezent la eveniment, Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil România, ne-a declarat că, deşi în prezent importă biocarburanţii, s-ar putea număra printre clienţii bioetanolului de la InterAgro, în funcţie de preţul pe care îl va practica noul producător.

„Avem o firmă care ne distribuie biodiesel, care, până acum ceva vreme, cumpăra şi din România, de la domnul Porumboiu. Acum ne aduce numai din import, pentru că e mai ieftin decât cel românesc”, spune Tampiza. El consideră că bioetanolul de la Zimnicea va fi rentabil, deoarece fabrica are o capacitate foarte mare, iar o bună parte din materia primă este asigurată de InterAgro.

Potrivit lui Ioan Niculae, preşedintele InterAgro, pentru fabricarea unui litru de bioetanol sunt necesare 3-3,2 kilograme de porumb, care costă aproximativ 90 de euro tona. „Pe pieţele internaţionale, o tonă de bioetanol costă aproximativ 675 de euro. După ce fabrica va produce o lună la capacitate maximă, vom calcula costurile exacte şi vom stabili preţul“, a conchis Niculae.

Petrom vrea să producă biocomponente

În această vară, reprezentanţii Petrom declarau că iau în calcul obţinerea componentelor bio în procesul de rafinare, iar investiţiile în acest sens se vor ridica la câteva milioane de euro. Totodată, Argus Constanţa trebuia să investească zece milioane de euro anul acesta în biodiesel, dar a renunţat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite