Zvonuri şi afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cred că actuala perioadă de criză trezeşte provocări cât se poate de interesante.

Articolul de azi se va referi la o problemă personală. Este vorba despre zvonuri. Am aflat ieri din presă că sunt la un pas de a mă retrage din afacerea Rompetrol. În primul rând, nu înţeleg semnificaţia expresiei „a mă retrage“ în acest context. Poţi oare să te retragi din poziţia de părinte?

Ba mai mult, am aflat că aş fi făcut deja tranzacţia şi că există un regiment de manageri kazahi pregătiţi să-i înlocuiască pe cei existenţi. Pe lângă faptul că acest lucru nu este real, iar în structura unei companii pot interveni schimbări legate doar de optimizarea evoluţiei ei, pot să spun că mai degrabă există batalioane de români pregătiţi să ocupe poziţii în managementul filialelor noastre din cele 12 ţări în care activăm, inclusiv în Kazahstan.

Apăreau şi cifre inexacte, printre care şi faptul că aş deţine o participaţie de 20% în Grupul Rompetrol, când de fapt ea este de 25%, prietenul şi fostul meu partener Phil Stephenson ieşind complet. Trebuie să fac precizarea că nu am de gând să părăsesc afacerile din domeniul energetic. Dacă ar fi să îmi exercit put option-ul pe care îl am legat de participaţia mea, nu aş face-o decât pentru a dezvolta în paralel oportunităţi cu mult mai importante decât Rompetrolul în sine, iar aceasta nu ar însemna „retragerea“ mea din Rompetrol, păstrându-mi cel puţin pentru o perioadă poziţia.

Oportunităţile despre care vorbeam se leagă de România şi zona în care ne aflăm. Nu mă simt încă la vârsta la care să încep un ocol al lumii pe iahtul meu. Dimpotrivă! Cred că actuala perioadă de criză trezeşte provocări cât se poate de interesante. Sursele alternative de energie sunt numai una dintre ele. Când vorbeşti despre asta, oamenii se gândesc la vânt şi la soare. Sunt însă şi multe altele. Eu sunt unul dintre cei care cred că viitorul energetic al civilizaţiei noastre, cel puţin pentru încă două generaţii, va fi legat de hidrocarburile fosile.

Fuziunile, achiziţiile, restructurările, repoziţionările strategice sunt un domeniu pe cât de complicat, pe atât de uşor de a fi afectat de lipsa discreţiei. Un articol într-un ziar poate declanşa tot felul de zvonuri şi interpretări, care în cele din urmă creează percepţii diferite de realitate şi care ajung să deformeze piaţa, preţurile, să schimbe atitudini, să declanşeze reacţii necontrolate. În cele din urmă, ele afectează oameni. Simţeam nevoia să spun toate astea pentru că în Grupul Rompetrol lucrează peste 8.000 de oameni care nu au niciun motiv pentru a fi îngrijoraţi.

Ieri primeam sute de telefoane. Le cer iertare celor cărora nu puteam să le răspund în alb sau negru tocmai din dorinţa de a nu aduce nimănui vreo pagubă.

Pe prima pagină a unui ziar, tot de ieri, un manechin mărturisea că nu a apucat să facă sex cu o anumită domnişoară. Interesant. Trist. O ştire. Afacerile nu le poţi trata însă aşa. Chiar dacă sunt fapte care la prima vedere pot părea senzaţionale, în peisajul mai larg al lucrurilor s-ar putea să aibă o importanţă secundară.

Întotdeauna am fost convins că transparenţa este extrem de necesară ca metodă în afaceri. E cea mai bună cale de a pune capăt speculaţiilor, de a te apăra de acuzaţii şi, în cele din urmă, de a avea succes. Ce ar putea fi secret în lumea de astăzi? De la tehnologii până la mari operaţiuni financiare, la momentul potrivit, ele ajung publice, ba uneori succesul constă doar în a alege momentul potrivit.

Mergând pe stradă, mă întâlnesc uneori cu oameni care mă întreabă: „În ce să investesc, domnule Patriciu?“ Odată m-au oprit câţiva tineri; am aflat apoi că sunt studenţi. Unul dintre ei mi s-a adresat naiv şi îndrăzneţ: „Care e secretul afacerilor?“ Am râs şi i-am invitat la o bere pe o terasă de alături.

Le-am spus că judec orice afacere cu metoda 3D. Primul e cât de DETERMINAT, de motivat sunt ca să o fac, al doilea, dacă am DIMENSIUNEA adecvată mediului în care vreau să fac afacerea respectivă. Şi al treilea, dacă pot fi DIFERIT de ceilalţi. Dacă am răspuns la cele trei întrebări, nu mai rămâne decât să am inteligenţa de a fi discret şi, totodată, transparent pentru a putea să o execut.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite