Viscolul i-a scos din criză pe comercianţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vânzările cu amănuntul au crescut în trimestrul I din 2012 pentru prima dată după intrarea în recesiune, pe fondul consumului specific iernii .

„Drumurile sunt blocate şi în curând în magazine n-o să mai găsim nimic de mâncare" - cu acest mesaj din zilele în care viscolul părea că nu se mai termină, comercianţii au reuşit performanţa de a-şi creşte afacerile pentru prima dată după aproape trei ani de scăderi. În primele trei luni din acest an, afacerile din comerţul cu amănuntul au crescut per ansamblu cu 3,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2011. În comerţul cu alimente, băuturi şi tutun, afacerile au crescut cu 4,8%, cele din retailul carburanţilor auto - cu 9,4%, iar comerţul cu mărfuri nealimentare a avut un avans de 0,2%, arată datele centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Aceste creşteri din trimestrul I sunt primele după cele consemnate în acelaşi interval din 2008. În 2009, 2010 şi 2011, comercianţii încheiau primul trimestru cu afaceri în scădere, pe fondul crizei economice şi mai ales al slăbirii continue a puterii de cumpărare a românilor. Acum, în 2012, cererea de alimente şi de carburanţi a crescut exploziv, în primul rând datorită iernii prelungite care i-a determinat pe români să consume mai mult decât în mod obişnuit.

Au crescut şi încasările din TVA

Execuţia bugetului consolidat al statului, centralizată la Ministerul Finanţelor, arată că în primele trei luni din acest an încasările din TVA au însumat 11 miliarde de lei, cu 7,6% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2011. Şi încasările din accize au crescut în primul trimestru, cu 7,3%, însumând 4,1 miliarde de lei. Prin urmare, şi statul a avut de câştigat de pe urma viscolului, nu doar comercianţii de alimente, carburanţi sau produse nealimentare.

Până la raft, preţurile se dublează

Preţul alimentelor de la producător până la supermarket aproape se dublează, iar scumpirile apar pe lanţul de aprovizionare, a declarat ieri ministrul demis al Agriculturii, Stelian Fuia, la emisiunea „După 20 de ani", difuzată de Pro TV. „Modul de producţie în sectorul de legume-fructe este unul primar. Fiecare produce legume pe o suprafaţă mică. Niciun supermarket sau nici cei care fac export nu vor veni să cumpere cu sacoşa de la fiecare. Şi fermierii trebuie să înţeleagă că unul dintre principalii piloni ai modernizării agriculturii în România îl constituie asocierea", a spus Fuia.

Mircea Croitoru, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Legume şi Fructe Matca, prezent în emisiune, a ţinut să precizeze că supermarketul, şi nu producătorul, este cel care fixează preţul produsului alimentar.  „Eu am văzut roşii într-un supermarket cu 10 lei kilogramul. Noi când ieşim cu trufandaua noastră, e undeva la 3,5-4 lei", a spus Croitoru.

"Preţul alimentelor de la producător până la supermarket aproape se dublează. Scumpirile apar pe lanţul de aprovizionare.''
Stelian Fuia ministru demis al Agriculturii

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite