Vineri, trenurile nu vor circula doua ore

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Daca nu obtin majorarea salariala dorita, feroviarii, decisi sa declanseze si greva generala dupa Pasti

Romanii vor trebui sa apeleze vineri dimineata strict la microbuze sau la transportul aerian si sa uite ca a fost inventat si transportul feroviar. Din cauza declansarii unei greve de avertisment pe calea ferata, intre orele 7.00 si 9.00 dimineata, persoanele care se vor incumeta sa apeleze totusi la tren vor risca sa ramana pe traseu. Daca vor sa renunte la calatoria deja platita, clientii CFR Calatori vor putea sa-si recupereze banii doar dupa ce vor solicita aplicarea unei vize de neutilizare a biletelor, inainte de ora plecarii, ne-au declarat surse din CFR Calatori. Cum exact si de unde isi vor recupera banii inca nu se stie. Practic, serviciul feroviar va reintra in normal cel mai devreme dupa orele pranzului, deoarece reluarea circulatiei se va face treptat. Liderii sindicali de la 5 federatii din calea ferata au anuntat ieri esuarea discutiilor purtate cu CFR SA, CFR Marfa si CFR Calatori si declansarea grevei de avertisment. Mai mult, va fi declansata o greva generala dupa Pasti, daca administratiile feroviare nu vor fi de acord cu acordarea drepturilor solicitate, a spus Ion Molea, presedintele Federatiei Independente a Sindicatelor Miscare Comercial. Pe parcursul grevei de avertisment, in cazul in care ora de plecare a trenurilor va fi in intervalul mentionat, trenurile nu vor mai pleca in traseu. Din total, 215 trenuri aflate in graficul de circulatie la acea ora vor transporta calatorii doar pana la prima statie din parcurs.
Sindicalistii vor salarii cu 10,8 la suta mai mari
Sindicalistii cer o majorare generala de 10,8% a salariilor, nivel rezultat prin majorarea celui mai mic salariu de pe grilele de retributii (in prezent 2.800.000 lei) la 3.100.000 lei, cat este salariul minim pe economie. Oricum, spun sindicalistii, "am cerut mai putin decat salariul minim de 150 de euro, la care avem dreptul potrivit Contractului colectiv de munca la nivel de ramura". De cealalta parte, conducerile societatilor de cale ferata nu sunt de acord sa ofere nici o majorare salariala, ci doar o punere de acord a salariului minim din ramura cu cel minim prevazut pe economie. Pe langa bani mai multi, reprezentantii celor 5 federatii mai solicita acordarea a 15 bonuri de masa lunar si spun ca in cazul CFR Marfa si CFR Calatori acestea pot fi acordate fara probleme deoarece societatile nu au datorii la buget sau pierderi.
Dupa Pasti, greva generala
Daca revendicarile nu vor fi indeplinite, imediat dupa Sarbatorile pascale feroviarii sunt decisi sa declanseze greva generala si inca fara sa asigure circulatia a cel putin o treime din totalul trenurilor, dupa cum prevede legea, caci asa cer salariatii nemultumiti din teritoriu. Cat priveste resursele presupuse de doleantele lor, sindicalistii spun ca ei nu cer atat mai multi bani de la buget, cat redistribuirea resurselor intre diferitele capitole bugetare ale societatilor, in special de la "alte cheltuieli de exploatare". indeplinirea doleantelor salariatilor de la calea ferata presupune alocarea a 980 miliarde lei pentru salarii si a inca 650 miliarde lei pentru bonuri de masa, in conditiile in care pentru "alte cheltuieli de exploatare" societatile feroviare au la dispozitie aproximativ 27.000 miliarde lei. Potrivit acordurilor semnate de Romania cu FMI, majorarea fondurilor de salarii in cazul celor trei societati, aflate sub monitorizarea institutiei internationale, este limitata la un nivel maxim de 4%. Pana la ora realizarii materialului nostru, conducerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului refuzase orice comentarii privitoare la declansarea grevei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite