Vacanţe gratuite de la firme pentru angajaţi? E posibil, numai să vrea şi Guvernul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu 4.200 de lei pe an pentru fiecare angajat, companiile ar putea asigura vacanţe pe bază de tichete, însă doar cele profitabile pot participa la acest sistem. De aceea, Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii (FPTS) arată că tichetele de vacanţă au o cotă extrem de mică prin raportare la potenţial, ceea ce dezavantajează în primul rând industria turistică românească, principala ţintă a acestui sistem.

Tichetele de vacanţă reprezintă o oportunitate pentru turismul românesc, dar dezvoltarea lor a rămas la stadiul incipient şi prea puţini angajatori utilizează acest sistem. „Fără un dialog aprofundat între Guvern, emitenţii de tichete de vacanţă, operatorii de turism şi unităţile de tip hoteluri şi pensiuni, valoarea tichetelor de vacanţă ar putea rămâne la 0,18 % din valoarea tichetelor de masă, unde se situează în prezent“, arată preşedintele FPTS, Dan Matei Agathon, într-un comunicat al Federaţiei.

Legislaţia frânează sistemul tichetelor de vacanţă

„Problema de fond a nedezvoltării pieţei tichetelor de vacanţă este aceea că angajatorii nu le acordă, fie din cauza lipsei de informaţii, fie din cauza unor măsuri prevăzute în legislaţie care frânează evident sistemul. Din păcate, legea stipulează necesitatea ca firma să aibă profit pentru a putea oferi acest stimulent, ceea ce repezintă o condiţionalitate nejustificată, mai ales în perioadă de criză. Apoi, impozitarea lor cu 16%, în condiţiile în care produsul este abia la începutul pătrunderii pe piaţă, nu este de natură să urgenteze implementarea lui. În acest sens, acordarea unor facilităţi angajatorilor care doresc să adopte sistemul ar fi o soluţie inteligentă de dezvoltare“, afirmă liderul patronal.

Un argument forte pentru angajatori

Este important de ştiut că angajatorul care alege să motiveze angajaţii cu tichete de vacanţă are avantaje multiple. Cel mai important este cel financiar, deoarece tichetele de vacanţă sunt deductibile fiscal până la valoarea anuală de 4.200 RON per angajat. Angajatorul poate folosi acest argument în negocierea contractului de muncă, incluzând facilitatea tichetelor de vacanţă şi devenind astfel mai atractiv.
Pentru angajat, această valoare poate reprezenta fie un pachet turistic mai mare, de tip familial, fie în două sejururi corespunzătoare, de exemplu, celor două vacanţe clasice, de vară şi de iarnă. Cel care primeşte astfel de tichete de vacanţă îşi va putea alege orice destinaţie naţională, cu condiţia ca agenţia, hotelul ori pensiunea respectivă să accepte astfel de tichete, ceea ce presupune o simplă verificare prealabilă. „O vacanţă primită cadou de la compania la care lucrează va însemna motivare suplimentară, şi, în acelaşi timp, siguranţa recuperării forţei de muncă“, subliniază Agathon.

Se potriveşte la fix cu „all-inclusive“

Din punctul de vedere al pieţei turistice, în prezent, un număr relativ mic de hoteluri, pensiuni sau agenţii de turism dezvoltă pachete all inclusive pentru România, în timp ce acest sistem s-ar potrivi foarte bine cu tichetele de vacanţă, pentru că angajatul ar avea acoperite din start toate costurile, inclusiv transportul.
Pentru a putea fructifica oportunităţile aduse de tichetele de vacanţă, hotelierii ar trebui să vină cu oferte atrăgătoare, cu cât mai multe servicii incluse, adoptând all inclusive sau măcar pensiune completă, şi, nu în ultimul rând, personalul să fie instruit astfel încât turistul să îşi petreacă un concediu relaxant în unitatea turistică. Turistul doreşte calitate, iar dacă nu se va bucura de un tratament corespunzător va refuza serviciile, chiar şi pe cele oferite gratuit.

Banii ar rămâne în ţară

Tichetele de vacanţă înseamnă direcţionarea sigură a turiştilor români către destinaţiile din ţară. Practic, pe lângă creşterea numărului de turişti în general, s-ar putea simţi şi o ameliorare a turismului peste săptămână. În prezent, ocuparea în sezonul plin pe litoral este de aproape sută la sută peste weekend, însa mult mai scăzută în timpul săptămânii. Este important ca industria turistică să ofere special pentru utilizarea tichetelor sejururi de medie şi lungă durată, pentru că şi trecerea la sistemul all inclusive a hotelurilor este mai uşoară pe baza unei ocupări uniforme a locurilor de cazare.
Aşadar, pentru recuperarea anilor pierduţi în domeniu, este necesară promovarea sistemului tichetelor în rândul angajatorilor pentru a depăşi impasul actual. Este necesară de asemenea adoptarea unor facilităţi fiscale suplimentare, dar şi asigurarea serviciilor turistice corespunzătoare care să vină în întâmpinarea ofertei tichetelor de vacanţă. „Intrarea agresivă a hotelierilor locali cu servicii similare celorlalte ţări unde românii sunt atraşi să îşi petreacă vacanţele, promovarea tichetelor de vacanţă ca o opţiune valabilă atât pentru turişti, cât şi pentru angajatori, poate aduce rezultate pozitive în turismul românesc încă din acest sezon“, conchide şeful FPTS.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite