Uniunea Europeană va taxa companiile aeriene pentru încălzirea globală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Operatorii care deţin aparate de zbor vechi vor fi nevoiţi să crească preţul biletelor pe rutele europene

Cei care călătoresc cu avionul ar putea plăti, pe lângă bilet, o taxă de până la 40 de euro pentru a acoperi daunele cauzate mediului de către avioane. Aceasta este una dintre măsurile pe care Comisia Europeană le propune ca parte a strategiei de luptă împotriva schimbărilor climatice.
Propunerea legislativă, care va fi publicată luna viitoare, cere ca toate avioanele care decolează sau aterizează în aeroporturile din Uniunea Europeană să cumpere permise care să le acopere emisiile de dioxid de carbon. Documentul, a cărei copie a fost obţinută de jurnaliştii de la "The Times", arată că şi aeroporturile vor fi incluse în schema de tranzacţionare a permiselor de emisii poluante a Europei până în 2011 iar, potrivit previziunilor, aceste costuri vor fi transferate asupra pasagerilor.
Raportul estimează că pasagerii care vor călători în interiorul Europei vor plăti în plus 9 euro pentru fiecare bilet, sumă care depinde de preţul permiselor. Pentru cei care vor zbura pe distanţe lungi, taxa va fi de până la 39,6 de euro.
Această măsură va înfuria America, dar şi alte ţări, pentru că va afecta toate zborurile din şi spre Europa, indiferent de ţările de origine sau de destinaţiile pasagerilor, arată "Times". Iar transportatorii aerieni americani vor trebui să cumpere permise pentru a-şi acoperi emisiile de carbon atunci când operează pe rute europene.
Asociaţia Transportatorilor Aerieni Europeni (AEA) consideră că propunerea legislativă ar putea provoca un război comercial între Statele Unite ale Americii şi Uniunea Europeană, mărind astfel riscul restricţiilor şi sancţiunilor impuse bunurilor şi mărfurilor europene. Iniţial, Comisia Europeană părea să favorizeze impunerea acestor măsuri doar pentru zborurile care începeau sau se încheiau în Uniunea Europeană. Dar raportul concluzionează că o schemă strict europeană ar fi mult mai puţin eficientă, pentru că ar duce la reducerea emisiilor de carbon cu 44 milioane de tone, în comparaţie cu o reducere de 183 milioane de tone, dacă măsura se aplică tuturor zborurilor de pe rutele europene.
Documentul mai arată că emisiile de gaze ale zborurilor internaţionale din aeroporturile Uniunii Europene au crescut cu 7,5 procente, între 2003 şi 2004, aprecierea cumulativă faţă de anul 1990 fiind de 87%. Industria aviatică trebuie să îndeplinească şi ea un rol în această încercare de a stopa creşterea temperaturilor globale cu mai mult de 2 grade Celsius peste nivelul erei preindustriale, arată raportul Comisiei. Companiilor aeriene li se va cere să înceapă să raporteze şi să monitorizeze emisiile de carbon din 2010, în vederea introducerii schemei permiselor în 2011. Operatorii care vor primi cea mai grea lovitură, odată cu intrarea în vigoare a acestei legi, vor fi cei care au aparate de zbor vechi şi neperformante şi cei care nu reuşesc să vândă o mare parte din bilete la zborurile lor. Oficialii British Airways (BA) au spus că sunt în favoarea stabilirii unei scheme de tranzacţionare a permiselor de emisii poluante, dar că ar fi mai bine ca această măsură să fie aplicată doar în interiorul UE. Costurile pe care le implică ralierea la norme vor dezavantaja companiile pe o piaţă extrem de competitivă. "Toţi transportatorii pe distanţe lungi vor avea un dezavantaj faţă de concurenţă", a spus purtătorul de cuvânt al BA.
"Transportatorii aerieni au devenit tot mai eficienţI, din punctul de vedere al consumului de combustibili, iar aceste reglementări şi taxe nu sunt necesare", a arătat într-un comunicat şi Asociaţia Transportatorilor Aerieni din America.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite