Ultimul low-cost pe Băneasa, primul pe Otopeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mutarea zborurilor aeriene cu preţ redus a supraîncărcat Aeroportul „Henri Coandă“, dar a degajat zona rezidenţială Băneasa.

Începând de ieri, operarea curselor low-cost Blue Air, Wizzair şi Germanwings, având ca origine/destinaţie Aeroportul Băneasa, se efectuează de la Aeroportul Otopeni. Mutarea a fost necesară pentru a degaja zona rezidenţială Băneasa, unde oamenii se plângeau că uruitul avioanelor le făcea viaţa imposibilă. După aproape 10 ani de presiuni continue asupra autorităţilor, iată că locuitorii din Băneasa şi-au câştigat liniştea.

„Parcă ne-am mutat de la cort la casă"

La Otopeni, însă, aglomeraţia şi efortul suplimentar făcut pentru a ajunge la avion se compensează cu gradul de confort al aerogării proaspăt modernizate. În prima zi a mutării zborurilor pe cel mai modern aeroport al ţării, pasagerii care i-au păşit pentru prima dată pragul au fost impresionaţi de aerul său occidental. Cei care obişnuiau să se îmbarce de pe „Băneasa" pentru a pleca în vacanţă ori la serviciu în UE au simţit o uşurare. „Parcă ne-am mutat de la cort la vilă, sau de la garsonieră la penthouse.

Pe celălalt aeroport verificarea pasagerilor se făcea după ureche şi, nu de puţine ori, am văzut oameni intrând în avion cu sticle cu apă sau alte lichide", ne mărturiseşte Mircea Ştefan, un tânăr care ieri se îmbarcase în cursa Wizzair spre Bruxelles. Lângă el, familia Ghiţă era gata pentru formalităţile de îmbarcare. Capul familiei, Marian Ghiţă, merge des în capitala Belgiei, căci are o afacere acolo. „Nu mi-e dor de înghesuiala de pe Băneasa, mă bucur că pot circula în condiţii mai bune. Cât priveşte tariful, încă nu-l simţim în buzunare, căci biletele le-am cumpărat în urmă cu o săptămână", ne spune Marian (39 de ani).

Mutarea zborurilor ieftine pe Aeroportul „Henri Coandă" i-a panicat pe cei mai mulţi călători. Costurile de operare a zborurilor, suportate de companii, sunt acum mai mari cu până la 25%. Acest lucru se va răsfrânge asupra preţului biletelor, care va creşte cu 4-6 euro.

Se scumpesc şi biletele de avion

În prezent, taxa de pasageri pe Aeroportul Otopeni este de 22 de euro, iar cea de aterizare de 8 euro pe tonă, în timp ce pe Băneasa taxa de pasager este de 17 euro, iar cea pe aterizare de 6 euro pe tonă, potrivit ultimelor date disponibile. Diferenţa de taxe de aeroport va duce la scumpiri cu 8% până la 10% a biletelor de avion la categoria low-cost, au anunţat anterior operatorii aerieni.



În urma mutării, Aeroportul Băneasa va deservi doar zborurile private  „Având în vedere tarifele de operare care intră în vigoare odată cu sezonul de vară 2012, operarea pe Aeroportul Băneasa-Aurel Vlaicu va deveni mai scumpă decât pe Aeroportul «Henri Coandă»", au afirmat oficialii de la Otopeni.

De ieri, taxele pentru o aeronavă medie, de 60 de tone şi cu o capacitate de 150 de pasageri, vor fi mai mari cu 270 de euro. Din această sumă, 150 de euro reprezintă costul suplimentar de un euro perceput pentru fiecare pasager, iar 120 de euro se vor plăti în plus pentru taxele de operare. Practic, preţul biletului la avionul lowcost va costa cu 4-5 euro mai mult decât înainte.

Traficul de pe Băneasa se apropie de zero

Până ieri, mai mult de două milioane de pasageri, adică peste 5.700 de oameni pe zi frecventau Aeroportul Traian Vuia Bucureşti Băneasa. Aceştia plecau ori soseau cu 70 de aeronave pe zi (aproape 30.000 pe an). Acum, aerogara este rezervată doar zborurilor private, ceea ce înseamnă că traficul de aici va fi extremn de scăzut.

7,5 milioane de pasageri pe an vor trece prin Aeroportul „Henri Coandă" Bucureşti Otopeni, depăşind capacitatea oficială.

Premierul poate dormi liniştit

Aeroportul Băneasa e înconjurat de case pe trei laturi, a patra fiind DN1. Toate avioanele se ridicau şi aterizau pe deasupra acoperişurilor. În 2007, când era ministru de Externe, s-a mutat aici, la 50 de metri de gardul de protecţie al aeroportului, şi Mihai Răzvan Ungureanu, actualul premier. 

info

Fostul şef al Serviciului de Informaţii Externe locuieşte într-o curte cu alţi şase proprietari. O intrare mică, printr-o poartă care se deschide cu telecomanda, duce la casa lui. Dacă stâlpii care semnalizează pista aeroportului ar fi fost cu patru-cinci mai mulţi, unul dintre ei i-ar fi ajuns chiar în faţa ferestrelor. Când aterizează, avioanele se apropie ameninţător de aceste case, iar geamurile încep să tremure. Vilele au fost construite chiar pe direcţia pistei.

Acum zece ani, pe-aici păşteau oile

Şoferul unui Matiz, ieşit din curtea în care locuieşte prim-ministrul, spune că zborurile făceau un zgomot grozav. E un bărbat grăbit, care se pripeşte şi când face pauze de vorbire. Pleacă de pe loc, în micuţa lui cutie pe roţi, înainte să dea alte explicaţii. Acum, cartierul e cufundat într-o linişte totală, de sanatoriu, pe care o tulbură doar vântul, maidanezii şi, tot mai rar, avioanele. În urmă cu zece ani, când au început să se înţelenească armăturile de fier-beton, aici erau câmpuri pe care păşteau oile. Câmpuri sunt şi azi, un maidan maltratat de constructori şi brăzdat de şanţuri.

„Vara e mai mult zgomot"

Eugen Marina (72 de ani) s-a mutat în acest cartier la începutul anilor 2000. E preot. L-a atras aici liniştea. Locuieşte şi el aproape de gardul aeroportului, la câteva case distanţă de premier. S-a obişnuit cu avioanele. O rudă, pilot, l-a sfătuit să vină aici, să cumpere teren şi să-şi ridice casă, că n-o să-l deranjeze zgomotul. Nu l-a deranjat. Din momentul în care pe aeroport n-au mai aterizat marile avioane militare ale americanilor, adică de vreo patru ani, părintele n-a prea mai avut de suferit. Aude şi el huruitul celor care mai zboară acum, dar nu-i un zgomot care să-l impresioneze.

Zice că e gălăgie mai mare la aterizare decât la decolare. Decolarea se face departe, la jumătatea pistei. Aterizarea - încetinirea aceea teribilă a motoarelor avionului - se face însă puţin mai sus de dormitoarele oamenilor. O femeie, menajeră într-o casă din această zonă, povesteşte prin interfon, rămânând în spatele gardului: „Ne-am cam obişnuit. E mai mult zgomot vara decât iarna, fiindcă vara cred că zboară mai multe avioane". Puţin mai jos de casa premierului au fost scoase la vânzare două vile. Una dintre ele, de mărime apropiată celei în care locuieşte familia Ungureanu, are preţul de 280.000 de euro.

"E gălăgie mai mare la aterizare decât la decolare. Decolarea se face departe, la jumătatea pistei.'
Eugen Marina localnic Băneasa

infografie
infografie
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite