UPC şi RCS&RDS atacă puternic piaţa de telecomunicaţii
0Principalii doi competitori pe piaţa serviciilor de televiziune prin cablu, UPC România şi RCS&RDS, se află în plin proces de dezvoltare a celorlalte businessuri pe care le operează în
Principalii doi competitori pe piaţa serviciilor de televiziune prin cablu, UPC România şi RCS&RDS, se află în plin proces de dezvoltare a celorlalte businessuri pe care le operează în România. Astfel, UPC relansează ofertele de telefonie şi îmbunătăţeşte serviciile de date şi voce, în paralel cu procesul de absorbţie a Astral. În acelaşi timp, RCS&RDS are ca prioritate implementarea 3G şi extinderea serviciului de televiziune prin satelit Digi TV şi pe piaţa din Croaţia.
Pe serviciile de internet, date şi telefonie, UPC se orientează către persoanele juridice, în special către IMM-uri. "Compania propune două pachete de servicii integrate, cu două linii telefonice, până la 1.000 de minute incluse şi conexiune internet permanentă de mare viteză (broadband)", spune Andreea Năstase, Corporate Communications Director al UPC România. Pentru companiile mari, oferta poate fi adaptată la nevoile de comunicare ale acestora. "UPC-Astral poate furniza şi alte servicii, în cazul în care aceste companii solicită (reţele virtuale private, sisteme intranet şi extranet, transmisiune rapidă de date prin intermediul aplicaţiilor de specialitate, reţele de telefonie privată, video-conferinţe, video monitorizare)", explică Năstase.
În timp ce UPC s-a impus pe piaţa serviciilor de televiziune prin cablu, RCS&RDS deţine supremaţia pe celelalte afaceri dezvoltate: internet, telefonie alternativă şi televiziune prin satelit. Pe piaţa de telefonie, cel mai recent atu al RCS&RDS în faţa UPC rămâne licenţa 3G. RCS&RDS a câştigat, în octombrie, una dintre ultimele două licenţe din generaţia a treia de telefonie mobilă. În acest context, implementarea 3G rămâne o prioritate pentru companie. "Ne-am propus ca în acest an şi în anul următor să îmbunătăţim calitatea serviciilor oferite clienţilor, astfel încât să ne aliniem la standardele europene din acest domeniu", declară Alexandru Oprea, directorul general al grupului RCS&RDS. Lansarea serviciilor 3G va avea loc până la sfârşitul lunii februarie 2007, iar compania vizează, până la sfârşitul lui 2008, o acoperire a populaţiei de aproximativ 50%.
Totodată, în planul cel mai apropiat se află şi extinderea serviciului de televiziune prin satelit, după ce, în acest an, grupul şi-a deschis operaţiuni Digi TV în Cehia. "Intenţionăm să extindem serviciul de televiziune prin satelit Digi TV şi pe piaţa din Croaţia, precum şi în alte ţări din regiune. Serviciile de televiziune digitală Pay per View sunt, de asemenea, unul dintre obiectivele noastre pe termen scurt, servicii pe care ne-am propus să le lansăm pentru clienţii noştri până la sfârşitul acestui an", subliniază Oprea. Pe plan juridic, UPC România a fuzionat, prin absorbţie, cu Astral Telecom, proces care s-a finalizat la 1 octombrie 2006. În paralel cu procesul juridic prin care UPC România şi Astral Telecom au fuzionat, se desfăşoară integrarea operaţională a celor două companii. "De asemenea, derulăm procesul de rebranding, demarat la începutul acestui an, prin care brandul Astral se aliniază la UPC. Acest proces este estimat să se încheie la începutul anului 2007", susţine Andreea Năstase. Potrivit directorului B2B, Dinu Malacopol, brandul UPC va fi folosit pentru serviciile rezidenţiale, compania aflându-se, în acest moment, în căutarea brandului pentru serviciile business.
Diferenţă de 150.000 de clienţi la tv prin cablu
Piaţa autohtonă a serviciilor de televiziune prin cablu este dominată de UPC România şi RCS&RDS, care deţin, fiecare, potrivit estimărilor, o cotă de peste 20%. Distanţa dintre cei doi operatori este însă foarte mică, de numai 150.000 de clienţi în favoarea UPC. UPC este prezentă în ţara noastră începând din 1992 şi a investit, de la înfiinţare, peste 500 milioane de dolari. UPC România este parte a grupului american Liberty Global, care deţine 13 milioane de clienţi în 17 ţări, în principal în Europa. Reţeaua UPC România are, în prezent, 1,3 milioane de clienţi de televiziune, în aproximativ 200 de oraşe, peste 95.000 de clienţi de internet şi circa 50.000 de clienţi de telefonie. Pentru 407 milioane de dolari, compania a achiziţionat Astral Telecom, cea mai mare firmă de servicii de televiziune prin cablu din România, în baza unui acord semnat în octombrie 2005. UPC ocupa, înainte de tranzacţie, a treia poziţie în clasamentul firmelor de cablu din România, după Astral şi RCS&RDS.
România Cable System (RCS) a fost înfiinţată în 1994 şi are în evidenţă utilizatori din ţara noastră, Slovacia şi Ungaria. În aprilie 1998 a fost înfiinţată compania RDS (Romania Data System), specializată în transmisii de date şi internet. La sfârşitul lunii aprilie 2005, cele două companii fuzionează, pentru reducerea costurilor operaţionale şi de administrare a reţelei. Ultimele cifre raportate de companie au înregistrat o creştere semnificativă din anul 2005 până în luna octombrie 2006. Noua telefonie naţională RDS.Tel deţine peste 550.000 de abonaţi, serviciul de internet deserveşte peste 400.000 de utilizatori, iar serviciile de televiziune 1,15 milioane CaTV, şi 450.000 Digi TV.
Piaţa business de comunicaţii va ajunge mai greu la maturitate
Maturizarea pieţei româneşti a comunicaţiilor mai are nevoie, încă, de foarte mult timp. "În primul rând, acest proces presupune apariţia jucătorilor de nişă, care să ofere servicii şi oferte foarte specializate. Maturizarea înseamnă, în acelaşi timp, pe partea de internet, ca orice casă din România să aibă, la aceeaşi calitate, o conexiune de bandă largă. Deocamdată, operatorii nu pot face astfel de investiţii, pentru că nu există şi posibilitatea recuperării lor", explică Dinu Malacopol, Director B2B în cadrul UPC România. Spre deosebire de piaţa rezidenţială, mai conservatoare, piaţa business va ajunge la maturitate mult mai greu, din cauză că este mult mai dinamică, iar cerinţele evoluează într-un ritm mult mai alert, observă Malacopol.