Turismul şi agricultura, marile oportunităţi ratate de România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Managementul prost al potenţialului turistic şi lipsa strategiilor în agricultură au dus la o incredibilă scădere a atractivităţii pentru investiţii străine. Un discurs în general

Managementul prost al potenţialului turistic şi lipsa strategiilor în agricultură au dus la o incredibilă scădere a atractivităţii pentru investiţii străine.

Un discurs în general echilibrat referitor la evoluţiile din România capătă accente critice atunci când vine vorba despre sectoarele în care potenţialul de dezvoltare este insuficient fructificat. Editorii Raportului pe 2008 al Oxford Business Group - document lansat, ieri, la Bucureşti - au identificat drept "oportunităţi ratate" turismul şi agricultura din ţara noastră.

"Turismul ar trebui să participe cu cel puţin 5% la formarea produsului intern brut al României, nu doar cu 1-2% cât deţine acum. Aici există o mare resursă prin care se poate atrage multă valută cash şi mai mult capital străin, dar managementul acestui sector a fost greşit. Din păcate, României îi va fi foarte greu să ajungă Bulgaria din urmă la acest capitol", a declarat Paulius Kuncinas, editor regional al Oxford Business Group pentru Europa de Est, cu ocazia lansării Raportului OGB.

El a precizat că "este inexplicabil, greu de imaginat motivul pentru care o ţară ca România, care are un mare potenţial natural şi istoric, atrage atât de puţini turişti. Cred că aici se regăseşte cea mai mare oportunitate ratată".


Investiţiile străine ar putea să scadă


Cât despre agricultură, aceasta este calificată drept "un alt sector mai puţin matur" din economie. Agricultura "depinde mult de stimulente şi strategii guvernamentale, care în continuare lipsesc din România", a mai spus editorul OBG


România a devenit principala destinaţie pentru investiţiile străine directe dintre noile ţări membre ale UE, dar acestea ar putea să scadă din acest an. În acelaşi timp, economia va trece printr-o perioadă de volatilitate pe fondul crizei globale şi al instabilităţii politice, potrivit Oxford Business Group (OBG). "Apetitul pentru investiţii în România începe să scadă, însă nu doar pentru ceea ce se întâmplă în ţară, ci şi din cauza contextului internaţional", a declarat Paulius Kuncinas. În opinia lui, o anumită categorie de investitori se vor orienta către alte categorii de profit, vor veni şi în România, dar investitorii tradiţionali nu vor mai alege această piaţă.


Noroc cu retailul şi investiţia Nokia!


"Vom vedea mai multe investiţii de tip organic, adică achiziţii şi fuziuni, şi mai puţine investiţii de tip greenfield", a adăugat Kuncinas. Editorul OBG a arătat că România rămâne una dintre cele mai atractive pieţe emergente, fapt care se explică prin investiţiile mari în retail, sectorul bancar şi chiar prin relocarea fabricii de telefoane mobile Nokia. "Din punct de vedere istoric, România este în urma altor ţări din Europa şi încearcă să recupereze timpul pierdut în ceea ce priveşte investiţiile şi dezvoltarea.

Aceste obiective de convergenţă presupun atât oportunităţi, cât şi riscuri. Dintre oportunităţi, amintim accesul pe pieţele de export, cât şi mărimea pieţei locale. În ceea ce priveşte riscurile pieţei româneşti, aş aminti volatilitatea cursului de schimb şi riscurile pieţei financiare, iar la nivel microeconomic situaţia de pe piaţa muncii", conchide Kuncinas.

Analiştii financiar-bancari vor mai multă atenţie de la BNR şi Ministerul Finanţelor

Asociaţia Analiştilor Financiar Bancari din România (AAFBR), înfiinţată ieri, îşi propune să militeze pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ financiar-bancar şi stimularea unor dezbateri cu organisme de reglementare precum Banca Naţională a României (BNR) şi Ministerul Economiei şi Finanţelor.


Cei patru membri fondatori ai asociaţiei sunt Lucian Anghel (economist-şef la BCR), Florian Libocor (economist-şef la BRD), Ionuţ Dumitru (economist-şef la Raiffeisen Bank) şi Radu Crăciun (director de investiţii la Interamerican Pensii Private). În acest sens, vor fi organizate întâlniri periodice ale membrilor asociaţiei pentru dezbaterea unor teme ştiinţifice, putând face propuneri legislative adresate autoritaţilor cu iniţiativă legislativă.

"Asociaţia doreşte îmbunătăţirea dialogului cu aceste instituţii de reglementare. Având în vedere că atât analiştii, cât şi piaţa au nevoie de informaţii de primă mână, un astfel de dialog poate fi foarte constructiv. Cu toţii vrem să ştim ce a determinat Banca Naţională sau Ministerul Economiei şi Finanţelor să ia o anumită decizie", spun fondatorii AAFBR.AAFBR este o organizaţie profesională care urmăreşte protejarea şi promovarea drepturilor membrilor săi privind exerciţiul profesiei de analist financiar bancar şi a intereselor legitime ale companiilor în cadrul cărora aceştia îşi desfăşoară activitatea.

Membri nou-înfiinţatei asociaţii pot fi absolvenţii licenţiaţi ai învăţământului superior economic, precum şi absolvenţi ai învăţământului postuniversitar economic. Aderarea se va face la recomandarea unui membru al Asociaţiei şi după aprobarea Consiliului director. Cotizaţia anuală a fost stabilită la 200 lei.(Alexandra Tămăşan)


România în 2008


Oportunităţi şi avantaje
Rată ridicată de creştere economică;
Sectoare atractive pentru investiţiile străine: retail şi pieţele financiare;
Mai mulţi producători îşi relocă afacerile în România;
Piaţă internă relativ mare;
Există nişe pentru producţie cu potenţial de export, în special industriiile de autovehicule şi de componente auto.

Riscuri şi constrângeri
Volatilitatea cursului de schimb valutar;
Evoluţiile negative de pe pieţele externe;
Criza de mână de lucru calificată;
Creşterea costurilor de producţie;
Instabilitatea politică.
Recomandări pentru guvern
Adoptarea de politici fiscale stricte, menite să reducă deficitul bugetar;
Potolirea presiunilor inflaţioniste;
Reforma pieţei muncii, pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă angajatorii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite