Trei companii aprind fitilul pieţei româneşti de branding

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Serviciul specializat în impunerea pe piaţă a mărcilor de firmă sau de produs brandingul este utilizat din ce în ce mai mult în România. Astfel că dezvoltarea pieţei cu acest profil, în

Serviciul specializat în impunerea pe piaţă a mărcilor de firmă sau de produs brandingul este utilizat din ce în ce mai mult în România. Astfel că dezvoltarea pieţei cu acest profil, în care activează deocamdată doar trei companii autohtone, va fi explozivă în viitorul apropiat, estimează specialiştii.
În aceste zile, la Bucureşti s-au întrunit liderii comunităţii de experţi în branding din mai multe ţări europene, pentru a analiza oportunităţile existente şi ultimele evoluţii în acest domeniu, în cadrul seminarului "BrandCamp focus pe procesele de branding". Piaţa românească de profil este acum împărţită, ca şi în Europa, între companiile specializate şi firmele de advertising care, între altele, prestează pentru clienţii lor şi servicii de branding. De aceea, "o dimensiune exactă a pieţei în ansamblu este greu de estimat, dar cred că putem vorbi despre două-trei milioane de euro realizări în 2006", ne-a declarat ştefan Liuţe, director de strategii în cadrul companiei Grapefruit. El apreciază că, în fiecare an, creşterile sunt de aproximativ 20%, cea mai puternică dinamică înregistrându-se în "felia" deţinută de companiile specializate în branding.
Cele mai active companii în ceea ce priveşte preocuparea pentru notorietatea siglei şi mărcii proprii se regăsesc în domenii precum IT&C, produse farmaceutice, retail şi servicii financiare. Se remarcă, de asemenea, şi producătorii de alimente (în special biscuiţi, chipsuri, lactate, sucuri) şi bunuri de larg consum. La polul opus se află cei din industria cărnii şi din domeniul construcţii-imobiliare, care apelează extrem de rar la serviciile companiilor de branding. "Acestea din urmă au un potenţial deosebit în ceea ce priveşte notorietatea mărcii", a adăugat ştefan Liuţe. El consideră că în România "cultura de afaceri e încă slab dezvoltată, pentru că mai există mulţi care cred că se descurcă şi fără branding". Dar principalul factor care va duce la o creştere exponenţială a pieţei este, în opinia specialistului, "intensitatea concurenţei şi faptul că brandul va deveni un instrument de luptă pentru supremaţie".
La ce e bun brandingul?
"Acum 80-100 de ani, brandingul a apărut ca o anexă a activităţilor promoţionale, dar acum acesta trebuie să fie parte a strategiei de conducere a firmei. Companiile au nevoie de branduri puternice, în primul rând pentru a se diferenţia faţă de concurenţi, mai ales acum, în condiţiile actuale ale globalizării pieţelor. Avem o mare aglomeraţie de oferte, iar consumatorul are nevoie de scurtături în alegerea produselor; cu cât e mai scurt drumul către un logo, din care se înţeleg toate calităţile produsului, cu atât consumatorul îl va alege mai uşor", explică specialistul.
Bogdan Brânză, expert în branding, ne-a declarat că acele companii care nu se preocupă de cucerirea unei poziţii pe piaţă şi nu îşi consolidează brandurile proprii "sunt într-un mare pericol, pentru că din spate vin concurenţi extrem de puternici din acest punct de vedere. Vom vedea asta chiar de anul viitor". Deocamdată, "la noi se vorbeşte tot mai mult despre branding, dar realizările sunt incomparabil mai mici. Putem spune că acum ne aflăm în acel stadiu incipient în care tocmai am aprins fitilul şi aşteptăm explozia pieţei", apreciază expertul.
Cum se construieşte notorietatea
În rândul specialiştilor în branding se disting două categorii: cei care se ocupă de strategia ce urmează a fi aplicată pentru a construi notorietatea clientului şi cei care creează produsele specifice - sigle, mărci, logouri, modele etc. Cei din prima "tabără" efectuează analize de piaţă şi stabilesc priorităţile şi căile de urmat pentru poziţionarea şi promovarea brandului, organizează şi demarează campaniile de comunicare. Spre exemplu, producătorul de sucuri este sfătuit să-şi afişeze sigla pe maşinile şi camioanele cu care transportă produsele prin ţară. Îşi va face, astfel, vizibilă marca în orice punct în care aceasta ar putea avea contact cu consumatorul.
În cea de-a doua categorie de specialişti se înscriu creatorii de sigle şi logouri designeri, copywriteri etc. care au misiunea de a surprinde, în forme pe cât posibil mai vizibile şi mai uşor de înţeles, principalele calităţi ale produsului ce va purta respectiva siglă.
În fine, creaţia şi promovarea unei sigle reprezintă doar începutul unei campanii de branding, care trebuie continuată şi susţinută fără întrerupere. De acest lucru urmează să se ocupe consultanţii în branding, care au datoria să menţină forţa şi vigoarea mărcii pe care o asistă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite