Tranzacţionarea bursieră on-line atrage tot mai mulţi investitori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai puţin de o cincime din societăţile de brokeraj asigură acest serviciu pe piaţa autohtonă

Din cele 72 de societăţi de servicii de investiţii financiare (SSIF), aproximativ 15 oferă posibilitatea cumpărării şi vânzării de acţiuni pe bursă prin intermediul internetului. Cu toate că numărul celor care aleg această variantă de tranzacţionare este relativ mic în comparaţie cu cei care apelează la metodele clasice, brokerii spun că tranzacţionarea prin internet câştigă din ce în ce mai mulţi clienţi.
Pentru a tranzacţiona on-line, investitorul trebuie doar să completeze şi să semneze formularele standard puse la dispoziţie de SSIF şi să vireze banii într-un cont. Odată aceste două condiţii îndeplinite, el poate da ordinele de vânzare-cumpărare de oriunde s-ar afla, dispunând de toate informaţiile despre piaţă în timp real. Rapiditatea şi eficienţa accesului la portofoliu reprezintă principalele avantaje ale tranzacţionării on-line.
Numărul clienţilor on-line, în creştere
"Clientul vede la orice oră care este situaţia portofoliului său, ordinele din piaţă, şi are acces la analiza tehnică", spune Răzvan Paşol, preşedintele SSIF Intercapital. După un an şi jumătate de la lansarea platformei de tranzacţionare on-line (aprilie 2005), 40% din clienţii Intercapital au ales internetul pentru operaţiunile cu acţiuni. "La sfârşitul lunii noiembrie, din cei 2.397 de clienţi, 935 tranzacţionau prin intermediul acestei platforme. Este o pondere foarte bună", apreciază Paşol.
Primul serviciu de tranzacţionare on-line în România a fost cel lansat în anul 1999 de Vanguard sub numele Startrade. În prezent, Vanguard oferă servicii de informare şi tranzacţionare on-line pentru toate instrumentele financiare existente pe piaţa autohtonă, dar şi pe bursa din Sofia. Potrivit reprezentanţilor Vanguard, peste 10.000 de investitori tranzacţionează on-line pe bursa din România.
Pe internet comisioanele sunt mai mici
"Din numărul total al investitorilor activi la bursă în anul 2006, declaraţi de BVB 30.000 de persoane, conform estimărilor noastre, o treime au investit utilizând servicii de tranzacţionare on-line. Acest lucru dovedeşte că interesul pentru acest tip de servicii este în creştere şi, de la an la an, sunt tot mai mulţi utilizatori", susţine Corina State, reprezentant al SSIF Vanguard.
Unele SSIF-uri percep comisioane mai mici în cazul tranzacţionării on-line, faţă de comisioanele pentru conturile asistate sau discreţionare. "Comisioanele pentru acest tip de tranzacţionare sunt între 0,5% şi 1,1%, fiind de obicei ceva mai reduse decât în cazul tranzacţiilor efectuate prin intermediul unui broker", spune Ovidiu Râşniţă, broker la SSFI Broker. La Vanguard, pe serviciul Startrade, comisionul standard este de 1,5% pentru un rulaj mai mic de 50.000 de lei (la şase luni), coborând până la 0,8% în cazul unor volume de tranzacţionare care depăşesc 200.000 de lei. Clienţii Estinvest Focşani plătesc un comision de 1,5% pentru un volum de tranzacţii de până la 10.000 de lei, pentru rulaje cuprinse între 200.000 de lei şi 1.000.000 de lei ajungând la 0,5%. "Din punctul de vedere al cheltuielilor SSIF-ului, acestea sunt mai mici, întrucât clientul operează singur, şi are şi el, la rândul său, cheltuieli de acoperit, legate de conectarea la internet. Comisionul SSIF-urilor cuprinde, în acest caz, o parte din plata pentru accesul la datele de la bursă în timp real", explică Emanuela Văsii, director comercial al Estinvest. SSIF Intercapital percepe însă aceeaşi grilă de comisioane, justificându-şi alegerea prin faptul că oferă un pachet de servicii.

Avantajele tranzacţiilor pe internet
* în unele cazuri, poate beneficia de comisioane mai reduse decât în cazul tranzacţionării prin intermediul unui broker
* accesul la o gamă extinsă de instrumente ce pot fi folosite în procesul decizional de investiţie
* poate reacţiona mai rapid la schimbările din piaţă
* vizualizează portofoliul pe pagina de web a SSIF-urilor

Dezavantajele tranzacţiilor pe internet
* cei care tranzacţionează on-line trebuie să cunoască relativ bine piaţa de capital
* clientul pierde comunicarea directă cu brokerul

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite