Transportul în comun, o afacere perdantă pentru stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lipsa unei asemenea subvenţii a făcut ca preţul unui abonament lunar pe toate liniile să se ridice la 78 RON la Cluj-Napoca şi 80 RON la Constanţa. Doar anumite categorii (elevi, studenţi,

Lipsa unei asemenea subvenţii a făcut ca preţul unui abonament lunar pe toate liniile să se ridice la 78 RON la Cluj-Napoca şi 80 RON la Constanţa. Doar anumite categorii (elevi, studenţi, donatori) beneficiază de reduceri, în timp ce gratuităţile se acordă, printre altele, pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi ori revoluţionarilor. Bucureştenii pot fi consideraţi norocoşi, dacă se ţine cont de faptul că transportul public de călători este subvenţionat anul acesta în proporţie de 60% din totalul veniturilor din activitatea de bază. Aşa se explică de ce abonamentul lunar în Capitală costă între 40 şi 54 RON. Cei mai ghinionişti sunt însă locuitorii oraşelor mici şi mijlocii, în care practic nu mai există regii de transport de călători. "Înfiinţarea unei regii de transport nu ar renta într-un oraş cu câteva mii de locuitori, după cum nici taximetrie nu prea se face ", ne-a declarat Ionel Chiriţă, preşedintele Asociaţiei Oraşelor din România. În această categorie se înscrie Hârşova, oraş cu o populaţie de aproape 11.000, dar şi Năvodari ori Târgu Neamţ, cu peste 30.000 de locuitori. În asemenea comunităţi, transportul este asigurat de către operatorii privaţi.

Subvenţie pe drumul de fier şi după 2007
Dacă subvenţionarea transportului urban nu se realizează la nivelul întregii ţări, cel pe calea ferată beneficiază de ajutor din partea statului, aşa cum se întâmplă de altfel şi în alte ţări europene. Cum transportul pe drumul de fier nu este o afacere rentabilă în România, veniturile realizate de către CFR Călători fiind sub nivelul costurilor de exploatare, diferenţa este exact subvenţia acordată. Potrivit datelor comunicate de către reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT), subvenţia alocată anul trecut operatorului a reprezentat 45% din cheltuielile de exploatare. "Practic, dacă s-ar ţine cont de costurile reale de exploatare, o călătorie cu trenul ar trebui să coste dublu faţă de nivelul actual, însă puterea de cumpărare a românilor nu permite acest lucru", au explicat reprezentanţii MTCT. Vestea bună este că transportul de călători pe calea ferată va fi subvenţionat şi în anii ce vor urma, posibil în aceeaşi măsură ca şi până acum. şi transportul cu metroul beneficiază de o subvenţie, respectiv 55%, care se va menţine şi după 2007, dar nu la acelaşi nivel, potrivit directorului general al Metrorex, Liviu şoavă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite