Transportatorii de marfă: Nu avem autostrăzi, iar accizele au scumpit motorina. Guvernul ne lasă fără pantaloni.
0Guvernul este de vină pentru majorarea preţului la carburanţi, pentru că taxele şi accizele sunt foarte mari, iar transportatorilor ar trebui să li se returneze acciza, a declarat astăzi Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Transportatorilor Rutieri din România, într-o conferinţă de presă.
"Acciza este o taxă pe viciu şi de lux, pentru consum. Transportul licenţiat de marfă nu este consum, noi transportăm marfa dintr-un loc în altul. În ţări precum Slovenia, Italia, Spania, Franţa, Belgia, transportatorilor li se returnează acciza", a spus el.
Potrivit acestuia, la bugetul statului s-au strâns în 2009 peste patru miliarde de euro din acciza la carburanţi, dar Guvernul nu a făcut nimic din aceşti bani pentru a îmbunătăţi infrastructura rutieră.
"Dacă am fi avut autostrăzi, preţul motorinei nu ar fi fost o povară", a spus Lixandru.
El a adăugat că adevărata problemă a preţului la carburanţi este puterea de cumpărare a românilor, dar chiar şi aşa, atâta vreme cât există consum, nu se poate spune stop preţului.
"Din analiza noastră, cauzele scumpirii carburanţilor sunt: modificarea accizei, creşterea TVA, deprecierea leului faţă de euro şi dolar şi creşterea preţului petrolului. Preţul la pompă poate scădea doar odată cu consumul", a spus şi Constantin Isac, preşedintele Uniunii Transportatorilor Rutieri din România.
Profitul uriaş al petrom provine din redevenţele mici pe care le plăteşte statului român, potrivit contractului de privatizare, a mai spus Lixandru. "Aici este jaful. Acum, din profitul lor, fac parc eolian şi cumpără companii în Turcia", a adăugat el.
De asemenea, transportatorii cer să fie făcută publică structura preţurilor la pompă, inclusiv cât costă petrolul românesc.
"Statul austriac şi-a urmărit interesul, dar Guvernul nostru nu. Ciocanul trebuie pus pe Guvern", a conchis Lixandru, făcând referire la faptul că OMV, proprietarul Petrom, este o companie austriacă.