Transportatorii, pândiţi de noi taxe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernele din Uniunea Europeană vor avea dreptul să impună taxe adiţionale pentru camioanele de mare tonaj. Miniştrii Transporturilor din UE au votat, vineri, o propunere care permite statelor să ceară impozit pentru poluare şi zgomot, lucru care până acum era interzis.

Şoferii de camioane de tonaj greu (peste 3,5 tone) ar putea fi obligaţi să achite noi taxe, decizia fianală aparţinând fiecărui stat, potrivit unei iniţiative legislative adoptată vineri de Miniştrii Tranporturilor din Uniunea Europeană (UE).

TAXE PE POLUARE ŞI ZGOMOT

Propunerea aprobată de oficialii europeni nu va obliga ţările membre ale Uniunii să aplice aceste taxe, ci numai permite guvernelor să perceapă impozite pentru a-şi recupera costurile generate de poluare atmosferică şi fonică, lucru interzis de actualele norme comunitare (Directiva 1999/62 a Comisiei Europene privind taxarea vehiculelor grele de marfă - „Eurovinieta"). Până acum, taxele impuse de ministerele de resort din UE vizau recuperarea costurilor de întreţinere a infrastructurii.

Oficialii oferă astfel mai multă flexibilitate în impunerea unor taxe diferite, în funcţie de perioada zilei sau de distanţele parcurse. Miniştrii europeni au decis diminuarea procentului maxim de diferenţiere a tarifelor, statele având voie să perceapă taxe cu 175% mai mari faţă de cele aplicate în restul zilei. Acest tarif poate fi impus pentru o perioadă de până la cinci ore şi va ajuta la decongestionarea traficului.

Vehiculele Euro V vor fi scutite de plata eurovinietei până la 31 decembrie 2013, iar camioanele din categoria Euro VI vor scăpa de achitarea acesteia până la 31 decembrie 2017.„Este un pas important într-un proces de a crea un cadru financiar corect, în care preţurile diferitelor forme de transport să reflecte costurile reale pentru societate şi contribuabil", a declarat Siim Kallas, comisar pentru Transporturi şi vicepreşedinte al Comisiei Europene, citat de Mediafax. Propunerea legislativă, votată de oficialii europeni la Consiliul de Miniştri ai Transporturilor, Telecomunicaţiilor şi Energiei din Uniunea Europeană (TTE), desfăşurat la Luxemburg la 15 octombrie, trebuie ratificată de Parlamentul European înainte de a intra în vigoare.

Fondurile obţinute din noile taxe vor fi direcţionate către modernizarea infrastructurii rutiere şi către combaterea poluării. La nivelul UE, Finlanda, Marea Britanie, Malta, Cipru, Estonia şi Letonia sunt singurele state care nu percep taxe adiţionale camioanelor de mare tonaj. Franţa, Suedia, Danemarca, Olanda, Belgia şi Luxemburg utilizează deja euroviniete, în timp ce Bulgaria, România, Lituania, Polonia şi Ungaria impun plata unei viniete naţionale acestui tip de vehicule. Germania, Austria, Cehia şi Slovacia au un sistem electronic integrat pentru colectarea taxelor de drum, iar Italia, Portugalia, Spania, Grecia, Slovenia şi Irlanda impun colectează taxe la utilizarea autostrăzilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite