Testul „Adevărului“: Dacia Duster i-a facut KO!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Duster rupe în bucăţi segmentul SUV compact. Noua ierarhie de acum: modele premium, Duster şi restul lumii. Dacia Duster oferă incredibil de mult la un preţ mai competitv decât în cele mai negre vise ale concurenţilor. După ce o conduci o iei pentru că o vrei, nu neapărat pentru că e ieftină. După surpriza preţului „explodată” la salonul auto genevez, Duster dă decisiva cu o ţinută de drum neaşteptat de bună.

Ideea de SUV Dacia a apărut în 2005. Zvonurile iniţiale au evoluat de la stadiul de glumă bună la idee năstruşnică, au trecut prin faza „de ce nu?“, iar acum realitatea ne izbeşte. Marca românească a răsturnat pronosticurile, experienţa grupului Renault reuşind să producă o maşină care arată bine, e mare, spaţioasă pe dinăuntru, cu un gabarit rezonabil ca să se preteze şi pentru oraş, iar preţul de pornire a fost unul neaşteptat chiar şi de analiştii auto din România. Acum, Duster a trecut ultima probă de foc, aceea a testelor on şi off road. Cele două zile petrecute în Maroc la volanul lui Duster au spulberat şi ultima temere legată de cel mai nou automobil fabricat în România: merge spectaculos de bine

Drumurile noastre proaste

Indiscutabil, Duster dă măsura talentului pe drumuri de proastă calitate. Testul a cuprins mai mult de o sută de kilometri de asfalt caracteristic Africii de Nord (cu tot respectul, uşor mai bun faţă de cel din Bucureşti după cârpeala de primăvară), dublat de o porţie generoasă de drum de macadam. Pietre ce variau de la cât o nucă de-a noastră la cât o nucă de-a lor (cocos premier cru), şanţuri, vreo două săritoare şi cantităţi uriaşe de praf şi nisip.

Suspenie foarte bună

Duster este un specialist al acestor probe datorită unui element esenţial: suspensia. Trenul de rulare este foarte bine acordat, adică este atât de rigid încât să nu imprime maşinii ruliu şi tangaj periculos pe denivelări mari, dar destul de suplă încât să nu-ţi facă rinichii zdrenţe. Sare cu talent peste gropi, amortizoarele şi bucşele nu fac zgomote prea mari, iar roţile păstrează în toate cazurile contactul cu solul.

De la două la patru roţi

Macadamul şi asfaltul a inclus teste cu ambele versiuni de tracţiune. Am avut la dispoziţie în prima zi de test modelul 1,6-16v 4x2 de 110 CP, iar a doua zi am mizat pe modelul 4x4 dCi tot de 110 CP. Desigur că motorizarea diesel se impune prin cuplul generos, dar şi cutia de viteze cu şase trepte oferă posibilităţi mai bune de exploatare a cailor putere. Esenţial este însă că şi versiunea cu benzină are tot ceea ce îi trebuie ca să „facă toţi banii“. Motorul 1,6-16v trebuie turat, iar dacă apeşi cum trebuie pe acceleraţie şi schimbi suficient de des cele cinci trepte ale cutiei Duster se mişcă rezonabil de sprinten. Aici contzează foarte mult masa redusă a maşinii. Însă, la deal, motorul pe benzină cere destul de des treapta a doua, iar turometrul trebuie menţinut în zona a 3000 de rot/min

Fără multă electronică


Din dorinţa de a avea o maşină competitivă ca preţ, Duster are doar strictul necesar de electronică. Avem doar ABS, iar pe macadam putem spune că lipsa sistemului de control al tracţiunii face maşina mult mai plăcută la condus. Motorul nu pierde din putere de câte ori roţile patinează pe câte o pală de praf şi nici nu ai un sistem intruziv de control al stabilităţii care să te admonesteze la orice abordare mai în forţă a virajelor. Evident, ESP poate fi comandat opţional, însă noi ne-am înţeles bine cu Duster şi în formula „fără“. Aici intervine şi direcţia, care este rapidă şi foarte comunicativă în ceea ce priveşte suprafaţa pe care calcă roţile faţă ale maşinii.

În teren cu adevărat dificil

Organizatorii testului marocan au amenajat şi un circuit de trial, unde Dacia Duster a fost supusă unor proble de off-road foarte dificile. Pentru specialiştii 4x4 nu pare ceva extrem, însă pentur necesităţile utilizatorului obişnuit pantele, ungiurile de înclinare laterală şi încrucisările de punţi pot părea de-a dreptul terifiante. Duster se achită excepţional de toate obligaţiile, garda la sol de 210 mm, greutatea foarte redusă, consolele scurte şi unghiurile de trecere mari conferind maşinii o evoluţie similară cu ceea ce întâlneşti în mod curent la un off roader pur-sânge.

În loc de reductor

O „chichiţă“ incredibil de simplă şi incredibil de eficientă a fost făcută de Dacia pentru a mări semnificativ capacitatea de trecere a maşinii. Din motive legate de preţ, masă proprie şi costuri SUV-urile nu mai au de foarte mult timp reductor distribuitor. Acest accesoriu este rezervat acum doar modelelor off-road dedicate. Componenta respectivă a fost înclocuită cu sisteme electronice care te ajută să cobori pante abrupte menţinând viteza de deplasare la cote reduse sau să rămâi nemişcat pe rampe chiar dacă nu mai apeşi acceleraţia. Sigur că toate aceste delicatese au preţul lor. Duster însă are o soluţie mult mai simplă şi mai ieftină. Prima treaptă de viteză este extrem de scurtă (raportul de transmitere este foarte mare), încât viteza de deplasare este foarte mică, în condiţiile în care turaţia şi cuplul motorului au valori confortabil de ridicate. Acest lucru are două avantaje: pe deoparte ai la dispoziţie o rezervă de putere confortabilă ca să urci rampe abrupte şi să cobori pante în frână de motor, şi totodată pe porţiuni cu denivelări pronunţate poţi rula foarte, foarte încet, ca să nu loveşti maşina. Treapta întâi este atât de scurtă, încât pe pante nu foarte abrupte este suficient să laşi maşina în viteză, iar maşina urcă singură la deal fără să apeşi pe acceleraţie. Sigur că aici contribuie şi un sistem de tip „idle-up“ pe care motorul îl activează în momentul în care cuplezi tracţiunea integrală în modul 4WD Lock.

Ce putea fi mai bine

Sigur că oricând poţi găsi multe lucruri ce puteau fi mai bune la Dacia Duster. Esenţial este ca întotdeauna să comparăm ce primim cu ce plătim. Cu toţii ne dorim un Mercedes la preţ de Logan, însă ştim că nu se poate. Esenţial este că Duster face banii chiar şi la versiunile basic, cu echipare modestă şi cu tracţiune 4x2. Iar de condus este foarte plăcută în orice variantă ai declina-o. Aşa, dacă judeci lucrurile în valoare absolută sigur că insonorizarea caroseriei putea fi mai bună în zona pasajelor roţilor, că bordul putea fi un pic mai bine rafinat faţă de ceea ce s-a preluat de la Sandero sau că timoneria cutiei în cinci trepte de la benzină putea fi mai precisă. Dar toate astea sunt detalii. Dacă poţi trăi fără ele şi vrei o maşină iscusită la un preţ bun, Duster este ceea ce îţi trebuie.

Plusuri

- Competenţă neaşteptată în teren accidentat
- Ţinută de drum excelentă pe drumuri proaste
- Preţ competitiv pentru ceea ce oferă

Minusuri

- Timoneria cutiei de viteze cu cinci trepte
- Caroseria putea fi mai bine antifonată în zona pasajelor roţilor


Caracteristici tehnice la Dacia Duster 1,5 dCi 110 CP 4x4 Ambiance:

0-100 km/h (s)    12,1
Viteza maximă (km/h)    171
L/l/h (mm)    4.310/1,630/1.820
Gardă la sol (mm)    210
Consolă faţă (mm)    820
Consolă spate (mm)    800
Portbagaj (litri)    475
Masă proprie (kg)    1636   
Combustibil    diesel Euro5
Cilindree (cmc)    1.461
Putere (CP/rpm)    110/4.000
Cuplu (Nm/rpm)    240/2.000
Consum u/e/m    nc/nc/5,1
Emisii CO2 (g/km)    145
Cutie de viteze    manuală 6 trepte
Aer condiţionat manual – 750 euro ● ABS+ AFU ● airbag frontal pentru şofer ● airbag frontal pentru pasager ● aibraguri laterale pentru locurile din faţă ● ● geamuri faţă cu acţionare electrică ● sistem audio cu Radio CD 4x15W ● jante de oţel de 16 inci ●mânere deschidere uşi de culoare neagră ●bare de protecţie faţă şi spate de culoare neagră.

Taxa de poluare: zero
PREŢ CIP    12.353 €
PREŢ TTI    14.700 €

Colţul specialistului: Dan Vardie
Smart engineering

Primele teste cu Dacia Duster din Maroc ne-au relevat marea noutate: smart engineering! Adică modul în care au ştiut inginerii să găsească cele mai ingenioase soluţii, păstrând costurile cele mai bune.
Să dăm un exemplu. Toate SUV-urile moderne au sisteme electronice de asistenţă, atât la urcare, cât şi la coborâre. La apăsarea unui simplu buton, maşina coboară la o viteză mică fără nici un pericol. La urcare, un alt buton face ca maşina să rămână ţintuită pe orice rampă, cel de la volan putând pleca de pe loc fără nic un efort. Această electronică este foarte bună, dar costă. Inginerii Renault-Dacia au venit cu o soluţie îngrozitor de simplă şi nici măcar originală. Au făcut prima treaptă de viteză foarte scurtă, care permite o viteză maximă de 5,79 km/h. Astfel, atunci când cobori o pantă abruptă, pur şi simplu laşi maşina cuplată în prima treaptă de viteză şi nu vei depăşi limita amintită. Simplu, eficient, fiabil – ne reântoarcem la bătrâna frână de motor – şi, mai ales, ieftin, fără costuri inutile.
Dacă vi se pare puţin lucru, să dăm un exemplu de la competiţie. Dacă luăm noul Hyundai ix 35, ultimul „răcnet“ de tehnologie Hyundai (care, în zona SUV-uri are un cuvânt de spus) în versiunea cutie manuală – exact ca la Duster, sitemul electronic de control al coborârii nu poate merge mai încet de 12 km/h, o viteză mult prea mare pentru a coborî pante importante. Chiar şi în versiunea cutie automată, viteza este de aproape 8 km/h, sensibil mai mare decât la Duster.
Acest exemplu este semnificativ. Pot fi - şi vor fi aduse în paginile „Adevărul“ - alte exemple de inginerie „smart“, de la preluarea celor mai simple şi eficiente soluţii existente în alianţa Renault-Nissan şi până la masa incredibil de mică a Dusterului (mai mică cu cel puţin 100 kg faţă de orice concurent!), care joacă un rol fundamental în consumuri de combustibil ridicol de mici. Şi, mai ales, emisii poluante foarte reduse. Dacă adăugăm look-ul impresionant şi preţul devastator, nu prea vedem ce îi mai poate sta în faţă noii Dacia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite