Terenurile de pe Coridorul IV, greu de expropriat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

preţului pentru fiecare metru pătrat de pământ expropriat s-a lăsat cu discuţii aprinse, care au durat chiar şi trei ani. Din acest motiv, autorităţile reuşesc cu greu să achiziţioneze

preţului pentru fiecare metru pătrat de pământ expropriat s-a lăsat cu discuţii aprinse, care au durat chiar şi trei ani. Din acest motiv, autorităţile reuşesc cu greu să achiziţioneze terenurile necesare construirii viitorului drum paneuropean.
Cei 873 de kilometri ai Coridorului IV (Constanţa-Bucureşti-Piteşti-Sibiu-Timişoara-Arad-Nădlac) ar trebui să fie finalizaţi până în 2011. Deocamdată, lucrurile bat pasul pe loc, singurele porţiuni finalizate din viitorul drum fiind tronsoanele de autostradă Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Drajna, porţiune din Autostrada Soarelui. Mai urmează, până în septembrie, şi tronsonul Drajna-Feteşti.

Negocieri lente în Transilvania
Lucrurile se mişcă greu în vestul ţării, unde exproprierile de terenuri nu s-au finalizat nici după trei ani, pe tronsoanele considerate avansate, aşa cum este cazul variantei de ocolire a municipiului Sibiu. Potrivit datelor comunicate de către reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT), statul a achiziţionat aici aproximativ 81% din cele 1,5 milioane de metri pătraţi desfăşuraţi pe ruta de 23,5 km. "Acesta este şi motivul pentru care centura Sibiului nu va fi gata în 2007, aşa cum se estimase iniţial, ci poate la jumătatea anului 2008, când vor începe lucrările la autostrada Sibiu-Piteşti", ne-a declarat Ion Ariton, prefectul judeţului Sibiu. Exproprierile sunt în curs şi pe tronsonul Deva-Orăştie, unde statul a achiziţionat aproximativ 70% din terenurile necesare. Ceva mai bine stau lucrurile pe "by-pass-ul" (n.r. - varianta de ocolire) Piteşti, care va fi finalizat anul viitor, însă şi aici lucrările au fost întârziate de exproprieri. "Acum nu mai avem probleme, mai avem de expropriat cam 1% din suprafaţa necesară", explică Ion Popa, subprefectul judeţului Argeş.

Pentru Nădlac-Arad se aşteaptă OK-ul
În rest, autorităţile aşteaptă decizia politică şi pe cea a proiectantului, aşa cum se întâmplă în cazul tronsonului Nădlac-Arad. "Deocamdată sunt luate în calcul două variante posibile de traseu, aşa că nici nu putem vorbi de exproprieri", spune Cristian Stragea, prefectul judeţului Arad. Lucrurile sunt certe doar pe porţiunea Arad-Timişoara, precum şi pe varianta ocolitoare a municipiului Arad, unde exproprierile sunt programate să înceapă în toamnă. Celelalte porţiuni din viitoarea rută pan-europeană se află în faza de studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate.

Capătul estic stă cel mai bine
Lucrurile sunt avansate pe traseul Autostrăzii Soarelui, unde ar mai fi de expropriat terenurile necesare construirii sectorului Cernavodă-Constanţa, precum şi a variantei de ocolire a municipiului Constanţa. Autorităţile spun că prin toamnă vor putea cumpăra de la proprietarii din zonă primii metri pătraţi de teren necesar.

ţăranii încearcă să nu se lase păcăliţi de autorităţi
Negocierile cu localnicii în vederea exproprierii de terenuri au durat mai mult decât se aşteptau autorităţile. În comuna Hărău, judeţul Hunedoara, oamenii din zonă au reuşit să obţină un preţ cuprins între 3,2 şi 5,8 euro/mp, după a doua expertiză a comisiei numite de Compania de Drumuri. "Este un preţ mai bun decât cel al pieţei", spune Dezsi Attila, subprefectul judeţului Hunedoara. La celălalt capăt al ţării, pe Autostrada Soarelui, sumele date de autorităţi la expropriere au fost de 5-10 euro/mp, în funcţie de zonă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite