Telefoanele de interventie nu sunt o practica normala
0La doar cateva zile dupa ce premierul Adrian Nastase afirma cu seninatate ca i-a telefonat presedintelui Eximbank, Mariana Diaconescu, pentru a sprijini o firma privata in obtinerea unui credit, iata
La doar cateva zile dupa ce premierul Adrian Nastase afirma cu seninatate ca i-a telefonat presedintelui Eximbank, Mariana Diaconescu, pentru a sprijini o firma privata in obtinerea unui credit, iata ca ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu, se "solidarizeaza" in declaratii cu seful Guvernului, recunoscand ca a recurs si el la astfel de practici. El sustine ca astfel de practici sunt normale si isi justifica atitudinea prin faptul ca doar a sunat, fara sa intervina in procesul decizional al bancii. Incercand sa intelegem "normalul" guvernantilor, i-am intrebat pe bancheri daca s-au confruntat cu astfel de situatii si daca, in principiu, un astfel de comportament este considerat atat de firesc si in tarile occidentale. Concluziile se desprind cu usurinta: nici un bancher nu considera normala situatia amintita, fiecare sustinand ideea ca avem de-a face cu o lipsa de cultura a afacerilor. Ei mai atrag atentia asupra faptului ca problema devine foarte serioasa in cazul bancilor de stat.
Bogdan Baltazar, presedintele CA al BRD-SocGen:
"Am primit zeci de astfel de telefoane. In Romania ele fac parte dintr-o cultura de tip bizantin"
Personal, si cand eram presedinte al unei banci de stat, dar si acum ca presedinte al unei banci private, primesc zeci de astfel de telefoane de la demnitari, parlamentari, presedinti de consilii judetene. Sigur ca, intr-o alta cultura de afaceri, o astfel de atitudine ar fi in afara regulilor de comportare. Dar, in Romania, aceste telefoane fac parte dintr-o cultura de tip bizantin. Decizia apartine in final celui care primeste astfel de telefoane de interventie, de a solicita analiza dosarului conform normelor de prudentialitate bancara. Au fost si situatii in care cei care au beneficiat de astfel de interventii aveau dosare bune, care ulterior au fost aprobate.
Problema este foarte serioasa in cazul bancilor cu capital de stat, unde astfel de telefoane sunt lege pentru cel care le primeste. Nu mai trebuie sa evoc experienta devastatoare a Bancorex si a Bancii Agricole, pentru ca din astfel de telefoane doua banci mari au fost distruse.
Din pacate, desi mai putine la numar, exista astfel de interventii si in tarile occidentale, mai ales in cele mai etatiste.
Nicolae Danila, presedintele BCR:
"Banca exploateaza toate informatiile care-i sunt utile, indiferent de canalul de comunicare"
Orice banca comerciala din tara sau strainatate exploateaza toate informatiile care-i sunt utile pentru dezvoltarea afacerilor, oricare ar fi canalul de comunicare. Faptul ca semnalarile de oportunitati vin de la oamenii de afaceri, din mass-media ori de la alte oficialitati are mai putina relevanta, intrucat selectia afacerilor bune de cele inacceptabile o face banca, potrivit politicii si normelor prudentiale. BCR nu face exceptie de la regula, avand in vedere ponderea sa in economie si potentialul ridicat de a prelua afaceri viabile.
Dan Pascariu, presedintele HVB Romania:
"La bancile de stat apare problema "presiunii morale""
De cand sunt intr-o banca privata nu m-am confruntat cu astfel de situatii, dar nu cred ca interventiile de acest gen ar putea sa aiba efect intr-o banca privata. Problema apare la o banca de stat, pentru ca exista asa-numita "presiune morala", avand in vedere ca exista perceptia ca functia oficialului bancar ar putea depinde de decizia persoanei care l-a sunat. Cred ca este vorba si de cultura noastra in domeniul afacerilor, potrivit careia o tranzactie nu se poate realiza decat daca se pune o vorba buna si nu pe baza meritelor acesteia.
Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank:
"Nu cred ca putem considera normale astfel de interventii"
Eu nu am primit telefoane de interventie referitoare la dosare de creditare. Oricum, decizia apartine suta la suta bancii, iar noi nu putem accepta nici un fel de interventii. Nu cred ca putem considera astfel de situatii normale si, din experienta mea, nu am cunostinta de cazuri similare in alte tari (n.r. - in care un inalt oficial guvernamental sustine ca interventiile in favoarea unor firme sunt normale).
La randul sau, Rasvan Radu, vicepresedintele Raiffeisen Bank, ne-a marturisit: "Am primit la inceput mai multe telefoane de interventie de acest tip, dar ulterior au fost din ce in ce mai putine. Ele nu au schimbat cu nimic procesul decizional al bancii, derulat dupa reguli foarte stricte. In principiu, nu cred ca este normal, dar cred ca e o problema de cultura a afacerilor, care a inradacinat un astfel de comportament, dar sper ca ea va disparea cu timpul.