Telefoanele cu cameră foto muşcă din piaţa aparatelor digitale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tinerii sunt cei care utilizează în cea mai mare măsură telefonul mobil pentru fotografii. Avansul tehnologic a făcut ca fotografia să devină o activitate ieftină şi facilă pentru

Tinerii sunt cei care utilizează în cea mai mare măsură telefonul mobil pentru fotografii.

Avansul tehnologic a făcut ca fotografia să devină o activitate ieftină şi facilă pentru români, astfel că aproape jumătate din aceştia au declarat că au realizat fotografii în ultima lună. Camerele foto digitale şi telefoanele mobile sunt principalele modalităţi folosite pentru realizarea fotografiilor, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pieţei Daedalus Consulting.

Studiul Daedalus Consulting, privind obiceiurile multimedia ale populaţiei, arată că, deşi aparatele foto digitale şi telefoanele mobile domină piaţa de profil, totuşi aparatele clasice mai ocupă încă un procent semnificativ din piaţă. Cu toate acestea, cercetarea Daedalus evidenţiază că un procent de 55,8% din repondenţi au aparate foto digitale, 51,1% utilizează telefoane mobile cu camere foto încorporate şi 11,5% folosesc camere video.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.021 de repondenţi, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 14 şi 55 de ani.

"Majoritatea românilor din mediul urban realizează fotografii în format digital, utilizând aproape în egală măsură aparatul foto şi telefonul mobil. Românii recurg mai mult la aceste dispozitive în defavoarea aparatului foto clasic, deoarece pot realiza câte fotografii doresc, nefiind limitaţi de costurile cu developarea lor. Tinerii sunt cei care utilizează în cea mai mare măsură telefonul mobil pentru fotografii.

Dacă pentru cei cu vârste mai mari, fotografiile sunt un mijloc de a păstra amintiri, pentru tineri, rolul principal este acela de a surprinde aspecte inedite sau amuzante din cotidian" , a declarat Anca Amariei, research client service în cadrul Daedalus Consulting.

Piaţa camerelor foto creşte cu 40% pe an Potrivit studiului citat, aparatele foto clasice mai ocupă o proporţie semnificativă numai în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 45 şi 55 de ani. "Dacă aparatele digitale sunt utilizate de toate categoriile de vârstă în procente relativ egale, în schimb telefoanele mobile domină clar opţiunile tinerilor până în 24 de ani, comparativ cu celelalte segmente de vârstă", au explicat autorii cercetării.

La un calcul simplu, aceasta s-ar traduce pentru comercianţii de aparate foto şi camere digitale la milioane de euro încasări numai din vânzarea acestui tip de aparate.

Piaţa autohtonă a camerelor foto a înregistrat o creştere continuă, pe fondul eliminării accizelor şi a taxelor vamale şi ca urmare a diversificării şi emancipării preferinţelor consumatorilor români. Pentru anul 2006, valoarea acestei pieţe a fost evaluată la peste 40 milioane de euro, numărul unităţilor vândute fiind estimat la 200.000, conform datelor statistice prezentate de compania de cercetare a pieţei IDC.

"Odată cu eliminarea accizelor pentru camerele foto digitale, dar şi cu ieftinirea naturală,  scăderea cursului euro de anul acesta şi competiţia puternică din piaţă s-a produs o scădere a preţurilor camerelor. Astfel, asistăm la o explozie a vânzărilor de camere foto digitale. Anul trecut, piaţa camerelor foto s-a situat între 180.000 -200.000 unităţi, urmând ca anul acesta creşterea să fie de 40% faţă de anul trecut", a declarat pentru "Adevărul", Marius Dinu, project manager eMAG.

El spune că o consecinţă a creşterii într-un ritm alert a pieţei de profil a fost ieftinirea acestor produse, pentru anul 2007, preţul acestora fiind mai mic cu 15% faţa de perioada similară a anului anterior. Designul influenţează decizia de cumpărare Anul trecut numai prin intermediul magazinelor eMAG au fost vândute camere foto în valoare de 1,4 milioane de euro, iar în primele opt luni ale anului 2007, valoarea vânzărilor de camere foto s-a dublat faţă de anul anterior. "La această categorie de produse ne menţinem un ritm de creştere de 200% faţă de anul trecut. În acest an estimăm că vom avea o cotă de piaţă de 12% pe acest segment de produse", a explicat Dinu.

Ultimii doi-trei ani au adus o creştere considerabilă a pieţei camerelor foto, favorizată într-o bună măsură de reducerea preţurilor. "Încă din anul 2005 au fost eliminate o parte din accize la această categorie de produse, fapt care a condus în mod natural la accesibilizarea acestora", consideră şi reprezentanţii companiei Altex.

Cele mai căutate camere din această vară sunt cele cu zoom optic cât mai mare (10X), stabilizator de imagine şi rezoluţie de peste 6MP. De asemenea, există un segment important de cumpărători care au început să facă trecerea de la camerele compacte la modele mai avansate - digitale profesionale şi semiprofesionale (DSLR).

"Practic, în acest moment, camerele foto nu mai reprezintă un obiect de lux, devenind un produs de strictă necesitate aflat la mare căutare în special în perioada vacanţelor şi a sărbătorilor, când se înregistrează, de fapt, şi cele mai mari volume de vânzări", au menţionat oficialii Altex.

La rândul său, directorul de marketing al companiei Pcfun, Mădălin Durcă, a apreciat că pe piaţa autohtonă s-a înregistrat o cerere mai mare pentru camerele foto compacte, performante şi cu un design creativ sau cu zoom optic mare. "Toate aceste tendinţe de cumpărare vin din schimbarea mentalităţii în ceea ce priveşte aparatul foto, adoptarea acestui obicei de utilizare a camerei foto digitale se transformă în hobby de multe ori", a precizat Mădălin Durca.

Conform ultimelor analize prezentate de IDC, citate de Mediafax, România a fost a şasea piaţă din Europa Centrală şi de Est ca volum, şi a treia ca dinamică, înregistrând o creştere de 28,5% din punct de vedere al camerelor foto digitale vândute, faţă de anul anterior. "În 2006, piaţa românească a camerelor digitale a depăşit vârfurile Europei Centrale - Polonia, Cehia şi Ungaria", a spus Nickolay Grigorov, senior research analyst al IDC CEMA. În 2006, cei mai importanţi jucători de pe piaţă fiind BenQ, Sony şi Canon, care au avut o cotă de piaţă cumulată de circa 56%.

Pentru segmentul pieţei online, estimările jucătorilor din piaţă se ridică la vânzări de 15 milioane de euro pentru segmentul camere foto digitale. "Estimările noastre pentru totalul pieţei online pe 2007 sunt de 100 milioane euro, din care am estimat segmentul "camere foto digitale" la 15% din total piaţă. Pentru anul viitor, vorbim de o dublare a pieţei online, iar camerele foto vor urma cel puţin ponderea de anul acesta" , a spus directorul de marketing al companiei PCfun.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite