Taxa de înmatriculare reduce la jumătate investiţiile firmelor de transport
0Taxa de înmatriculare, prevăzută de Codul Fiscal ce ar urmă să intre în vigoare 1 ianuarie 2007, provoacă nemulţumiri în rândul transportatorilor rutieri din România. Aceştia iau în
Taxa de înmatriculare, prevăzută de Codul Fiscal ce ar urmă să intre în vigoare 1 ianuarie 2007, provoacă nemulţumiri în rândul transportatorilor rutieri din România. Aceştia iau în calcul reducerea la jumătate a investiţiilor alocate pentru achiziţionarea de autovehicule noi, dar şi organizarea unui pichet cu camioane în faţa Ministerului de Finanţe, după data de 6 decembrie.
Această taxă va fi valabilă, pentru toate categoriile de vehicule, noi sau second-hand, atât pentru populaţie, cât şi pentru firme. Nivelul va fi calculat în funcţie de gradul de poluare şi de capacitatea cilindrică ale vehiculului. Legea nu face nicio diferenţiere între autovehiculele de import şi cele produse pe plan intern.
Dacă pentru autovehiculele cu masă cilindrică de până în 2.000 de cmc, taxa de primă înmatriculare nu se va reflecta în mod vizibil în costurile de achiziţionare, pentru autovehiculele de transport mărfuri şi persoane, cu o capacitate cilindrică mai mare de 3.000 de cmc taxa poate varia între 9.000 de euro şi 34.000 de euro, în funcţie de norma de poluare sau tipul maşinii, dar şi de vechime.
"Pentru un autovehicul comercial de mare tonaj, de tip Euro 4, cu o capacitate cilindrică de 12.000 cmc, taxa specială de înmatriculare ajunge la 9.180 de euro", a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Potrivit acestuia, dacă valoarea unui ansamblu compus din tractor şi semiremorcă este de 90.000 de euro, pentru achitarea avansului necesar achiziţiei în leasing este necesară o sumă de 9.000 de euro. La asta se adaugă şi taxa de primă înmatriculare, respectiv alţi 9.000 de euro, ceea ce înseamnă un efort dublu pentru agentul economic. "Este de aşteptat ca investiţiile alocate pentru achiziţia de noi autovehicule comerciale de transport mărfuri şi persoane să se reducă la jumătate", a declarat Lixandru.
Costurile de achiziţie cresc cu 14%
Introducerea acestei taxe va determina o scumpire a costului de achiziţie cu aproximativ 12-14%, diferenţă ce trebuie amortizată. Acest lucru va duce la încetinirea ritmului de înnoire a parcului auto, dar şi la creşterea poluării, agenţii economici preferând să le folosească pe cele vechi. "În România sunt încă multe mijloace de transport vechi în autobaze, în transportul de persoane, iar introducerea acestor taxe nu va face decât să micşoreze considerabil investiţiile alocate pentru achiziţia de autovehicule noi", a declarat, pentru Adevărul, Ilie Carabulea, preşedintele companiei de transport intern şi internaţional, Atlassib. Potrivit acestuia, date fiind actualele tarife aferente taxei de înmatriculare, Atlassib îşi va reduce numărul de autocare EURO2 pentru transport persoane ce urmează să fie cumpărate în 2007, de la 100, iniţial, la 30-40.
Există însă şi firme care îşi vor suplimenta bugetul pentru achiziţia de vehicule, fără a-şi da peste cap planurile de investiţii. "Pentru anul viitor, am alocat 1,5 milioane euro pentru achiziţia a 40 de autovehicule. Aplicarea acestei taxe nu va însemna o diminuare a bugetului, ci dimpotrivă", spune Sorin Sofian, directorul general al companiei de curierat TCE.
Patronatul din domeniu solicită Ministerului de Finanţe şi ministrului de transport, Radu Berceanu, eliminarea taxei speciale de înmatriculare pentru autovehiculele de transport marfă şi persoane de tip EURO3 şi EURO4, acestea fiind clasificate internaţional drept autovehicule nepoluante. şi asta cu atât mai mult cu cât nicăieri în lume nu funcţionează un asemenea sistem fiscal. Potrivit lui Carabulea, în ţările europene şi nu numai, taxele aferente înmatriculării nu sunt mai mari de 1.000 de euro.
Deşi reglementează acest aspect, Codul Fiscal nu oferă însă o explicaţie asupra modului în care vor fi utilizaţi aceşti bani. "Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă pentru a acoperi cine ştie ce gaură din buget. Această taxă, o hoţie legiferată, nu are oricum nicio noimă din moment ce banii colectaţi nu se duc într-un fond destinat reabilitării infrastructurii", a declarat vicepreşedintele UNTRR, Ion Lixandru. Potrivit lui Lixandru, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile a reuşit să impună această taxă în urma susţinerii acordate "de un anumit partid politic". Reprezentantul UNTRR a precizat că transportatorii se vor întâlni cu ministrul transporturilor, Radu Berceanu, pentru a încerca să identifice o soluţie.
"Avem informaţii că ministrul transporturilor se va întâlni cu ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, pentru a discuta pe această temă. Trebuie să facem tot ce este posibil pentru a specula situaţia politică neclară din prezent în folosul nostru", a adăugat Lixandru. Pe de altă parte, reprezentantul UNTRR a arătat că privatizarea defectuoasă a Petrom a condus la creşterea preţurilor carburanţilor peste nivelul practicat în alte ţări europene, chiar dacă acestea nu au resurse de petrol.
"Este perfect că OMV a obţinut în primul an de la preluarea Petrom un profit extraordinar şi că-şi va amortiza investiţia în doi ani, dar nu este normal să exploateze petrolul românesc, de bună calitate, la 30 de euro pe baril faţă de 60 euro pe baril cât costă exploatarea în restul Europei, fără a plăti nimic cu transportul acestuia", a menţionat Lixandru. Potrivit acestuia, privatizarea Petrom a determinat atragerea unor sume mari la buget prin plata impozitelor, însă preţul carburanţilor este cu mult mai mare decât în Bulgaria şi similar cu cel din Austria, ţări care nu au rezerve de petrol.