Tarom şi CFR Marfă, privatizate din acest an

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Transporturilor a iniţiat două proiecte de hotărâre de guvern privind vânzarea a 20% din Tarom şi CFR Marfă fie pe bursă, fie către un investitor strategic. Restructurarea căilor ferate din România va fi posibilă odată cu acordarea unui ajutor de stat care să permită reducerea datoriilor, susţine ministrul de resort, Anca Boagiu.

Guvernul se pregăteşte de startul privatizărilor în domeniul transporturilor. Ieri, ministerul de resort a postat pe site-ul propriu două proiecte de hotărâre de guvern privind vânzarea unor pachete de 20% din Tarom şi CFR Marfă până la finele acestui an. Potrivit documentului, participaţiile minoritare ale celor două societăţi vor fi fie listate la bursă printr-o ofertă publică iniţială, fie vândute către un investitor strategic. În ceea ce priveşte Tarom, până la finele lunii septembrie va fi selectat consultantul juridic şi banca de investiţii care să gestioneze o ofertă publică iniţială. Totodată, compania va avea management privat începând cu luna decembrie.

Vezi aici nota de fundament pentru proiectul de act normative privind apobarea strategiei de privatizare a TAROM

Ajutoare de stat la CFR

În cazul CFR Marfă, urmează ca privatizarea totală să fie efectuată „atunci când condiţiile de piaţă permit acest lucru", se arată în nota de fundamentare. În negocierile cu FMI, Guvernul s-a angajat să ia măsuri pentru eficientizarea companiilor feroviare, printre care reducerea personalului şi majorarea tarifelor, şi să vândă acţiuni deţinute de stat la mai multe companii, printre care CFR Marfă şi Tarom. Situaţia companiilor de căi ferate din România este dramatică, ele acumulând datorii totale care echivalează cu 1,5% din PIB-ul ţării.

„Companiile de căi ferate au fost subiectul unei analize profunde. Lucrăm la un program de restructurare coroborat cu un program de ajutor de stat astfel încât să le redresăm. Prima veste bună este că pierderile CFR Infrastructură s-au redus cu 50%", a spus Boagiu, vineri, la Arad, potrivit Mediafax. Companiile feroviare au datorii uriaşe la furnizorii de energie, care se ridică la două miliarde de lei, după cum declarau recent reprezentanţii Asociaţiei Companiilor de Utilităţi din Energie. De restructurare nu va scăpa nici Tarom, care a avut anul trecut pierderi de peste 70 de milioane de euro.

Vezi aici nota de fundament pentru proiectul de act normative privind apobarea strategiei de privatizare a companiei CFR marfa.

A doua încercare de ştergere a datoriilor

Autorităţile au mai încercat ştergerea datoriilor unor companii de stat care ajunseseră la restanţe enorme. Se întâmpla în 2006, când Guvernul condus la acea dată de Călin Popescu-Tăriceanu a adoptat o ordonanţă de urgenţă care viza ştergerea datoriilor a 34 de companii, printre care şi CFR SA (Infrastructură). Însă Comisia Europeană s-a opus acestui proces, pentru că nu era însoţit şi de programe de restructurare. Pe lângă CFR SA, pe această listă figurau, printre altele, Compania Naţională a Huilei, Termoelectrica şi Societatea Naţională a Lignitului Oltenia, care se află de asemenea pe lista neagră a FMI.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite