TV pe mobil – gratis în Asia, pe bani în România
0De câţiva ani, televiziunea pe mobil încearcă să se impună în rândul utilizatorilor de telefonie din Europa, după ce a fost adoptată la scară largă în Asia. În timp ce în Coreea, India sau în America Latină 80 de milioane de oameni pot urmări gratuit emisiuni TV în direct pe telefon, la noi acestea sunt taxate ca şi serviciile de internet.
Pentru cei aflaţi mereu în mişcare şi care nu vor să piardă meciul de fotbal al echipei favorite sau emisiunea preferată a fost creată televiziunea pe mobil.
Conversaţii 3D cu ajutorul soarelui
În Coreea de Sud, de exemplu, peste 25 de milioane de oameni se uită la emisiuni terestre digitale pe telefoanele mobile şi două milioane plătesc pentru a se abona la programe prin satelit, potrivit emiţătorilor coreeni, citaţi de „New York Times".
Pentru aceştia, televiziunea pe mobil recepţionată gratuit este o realitate de cel puţin şase ani. În America, în aprilie, 12 companii de radiodifuziune şi de televiziune din SUA, printre care Fox, NBC, Gannett, Hearst şi Cox media, au început să livreze televiziune pe mobil pentru 150 de milioane de persoane.
Posturi de ştiri în timp real
Analiştii spun că există două moduri în care clienţii pot recepţiona semnal tv pe telefon. „Prima variantă este transmisia prin reţele de satelit şi a doua prin streaming, similară celei folosite pentru a naviga pe internet", arată Doru Orăşelu, analist telecom. În România, cei care vor să urmărească un post tv pe mobil plătesc aceeaşi taxă ca atunci când navighează pe internet.
„Clienţii Vodafone au la dispoziţie două variante de tarifare: tariful de 1,5 euro zilnic sau pachetul lunar de 4 euro. Traficul de date asociat vizionării canalelor nu este taxat suplimentar, fiind parte din oferta Vodafone Internet pe mobil", precizează oficialii Vodafone.
În ofertă sunt incluse canale de ştiri româneşti, de exemplu, Realitatea, dar şi desene animate furnizate de Aardman Animations. Şi abonaţii Orange pot urmări în direct pe telefon televiziunea pe mobil, fiind primul operator care a lansat astfel de servicii în octombrie 2004.
„Serviciile video din portalul Orange pentru mobil, care includ posturile TV live, se află pe locul al doilea în topul celor mai utilizate servicii din portal, după jocuri şi înaintea conţinutului muzical. Peste 15% din totalul lunar al vizitatorilor unici din portalul Orange accesează serviciile de televiziune pe mobil", explică Nicoleta Lambru, manager de produs în cadrul Orange.
În oferta Orange sunt disponibile 27 de posturi tv, dintre care nouă sunt româneşti. Compania a lansat, în acest an, şi un parteneriat cu Telenews, un canal de ştiri pentru mobil, 20% din numărul de utilizatori ai serviciului video urmărind acest canal.
Transmisie wireless
A doua variantă evidenţiată de Orăşelu este transmisia programele tv prin intermediul sateliţilor. „Pentru a obţine şi profit, emisiunile difuzate de operatori sunt, de multe ori, intercalate cu publicitatea, dacă în China sau în ţările asiatice televiziunea pe mobil gratuită este o practică curentă, în Europa încă nu a prins la public", arată Orăşelu. El spune că, în România, telefoanele sunt adaptate tehnologic, însă piaţa telecom românească nu a atins nivelul celei din afară.
„La noi, acum, accentul este pus pe servicii de date, să nu uităm că, în China, de exemplu, există o altă deschidere tehnologică şi au implementat mai repede internetul pe mobil", adaugă Doru Orăşelu. Iar creşterea pe segmentul de internet ar putea compensa scăderea veniturilor operatorilor care au împins ofertele de voce la extrem, lucru ce a dus la declinul venitului mediu per utilizator (ARPU).
Astfel, ARPU în cazul Vodafone a atins valoarea de 7,7 euro la 31 martie 2010, comparativ cu 9,8 euro la sfârşitul lui martie 2009, înregistrând un declin de 21% de la un an la altul. La Orange, venitul mediu per utilizator a scăzut şi el, în anul fiscal încheiat la 31 martie 2010, până la 7,3 euro, de la 9,5 euro un an mai devreme.
56% din populaţia din Coreea de Sud, adică 27 de milioane de persoane, urmăresc emisiuni de televiziune, în direct, pe mobil, potrivit „New York Times".