"Statul ar putea reduce taxele, dar problema petrolului nu s-ar rezolva"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Pericolul, oferta este egala cu cererea * Pretul mondial ar scadea daca si cererea ar scadea cu 10-15% * Petrom ar trebui sa ajunga la un pret competitiv cu cel al titeiului din import

La conferinta de presa care a avut loc la Electrocentrale Braila, sucursala a Companiei Termoelectrica Bucuresti, prilejuita de reabilitarea Grupului 1, Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei si Comertului, a raspuns intrebarilor incomode venite din partea presei. Acestea au avut ca tema predilecta recenta scumpire a carburantilor - motivul majorarii, cat de necesara era in contextul in care Petrom proceseaza 70% din productie proprie, si de ce SNP a scumpit a doua zi dupa anuntul de majorare venit din partea Rompetrol. - De ce a majorat Petrom pretul benzinei si al motorinei cu 10%, in contextul in care se bazeaza pe productia interna? - In ceea ce priveste pretul titeiului si al produselor petroliere, doresc sa se inteleaga foarte bine ca situatia din piata petrolului este considerata extrem de periculoasa, in general, nu numai prin actuala criza. Consumul zilnic, cererea zilnica de titei, este situat in jurul a 81,3-81,5 milioane de barili. Oferta se situeaza in aceiasi parametri, adica tot la 81,6-82 milioane barili pe zi. S-a ajuns astazi la o situatie in care cererea este aproape echivalenta cu oferta. Aceste doua valori apropiate reprezinta motivul de baza pentru actuala criza a petrolului. Pe de alta parte, situatia conflictuala care, inca, persista in Irak, situatia din Venezuela, care nu permite cresterea productiei de titei, situatia politico-economica din Rusia, legata de gigantul Yukos, determina soarta titeiului in perspectiva imediat urmatoare. Aceasta nu pare de bun augur si nu ne face optimisti in ceea ce priveste o crestere substantiala a productiei de titei pe plan mondial. Am citit ca economisti ai Bancii Mondiale prognozeaza o reducere, in cateva luni, a pretului titeiului pana la un nivel de 30-34 dolari per baril. Acest lucru nu poate deveni fezabil decat daca vor fi rezolvate cateva probleme din cele pe care le-am enumerat sau daca, ceea ce personal nu prevad, consumul de titei ar scadea cu 10-15% in plan mondial. Deci, din acest punct de vedere, cred ca pretul titeiului se va mentine in jurul actualelor valori, fapt pentru care si noi am fost obligati sa recurgem la majorarea pretului benzinei si motorinei. Sper, insa, ca pretul titeiului sa nu treaca peste valoarea critica de 50 de dolari barilul, care, probabil, ar determina alte majorari de preturi. - De ce SNP a anuntat majorarea pretului carburantilor a doua zi dupa anuntul Rompetrol? - Pretul titeiului a crescut de la 32 de dolari barilul, la 1 ianuarie 2004, la 47 de dolari, in 20 august 2004. Petrom are capacitati in functiune la Petrobrazi si Arpechim in valoare de 9 milioane tone de titei. Din acestea, 6 milioane de tone reprezinta productia interna, iar 3 milioane, importuri. Din ianuarie si pana in prezent, Petrom a facut ajustari generate de majorarea accizelor, si nicidecum datorita majorarii pretului de cotatie al titeiului. Dar, la actualul nivel de majoare, de 30%, Petrom incepuse deja sa fie afectat din punctul de vedere al costurilor. Iar faptul ca anuntul de majorare al Petrom a venit a doua zi dupa cel al Rompetrol nu inseamna o intelegere sau o colaborare intre cele doua societati. Ba, dimpotriva, am citit anunturile publicitare, pe care le-a facut cea de-a treia societate. Ideea nu este noua. Ea poate fi luata in considerare ca, pe perioadele in care sunt fluctuatii foarte puternice ale pretului titeiului, statul sa poata reduce o serie de taxe. Mai multe tari au luat in considerare acest lucru. Problema, insa, ramane. Este vorba de aceasta variatie a pretului titeiului care nu mai putea fi suportata nici chiar de catre Petrom. Decat sa mergem cu o societate in pierdere, care nu ar fi putut sa-si acopere costurile, am preferat aceasta majorare. Iar aceasta ar fi fost cu mult mai mare daca Petrom si-ar fi importat intreaga cantitate de titei pe care o proceseaza. - Daca pretul de cotatie al titeiului ar scadea, ar scadea si pretul carburantilor in piata romaneasca? - Actualmente, Petrom, OMV si Petromidia sunt nevoite sa raspunda fluctuatiilor de pret al titeiului de pe piata mondiala. Personal, nu cred ca acesta va depasi pragul de 50 $/barilul, tot asa cum cred ca, la sfarsitul lui 2004 si in 2005, vor intra SUA si Venezuela cu o productie mai mare de titei. Aceasta ar putea duce la o scadere. In acel moment, mi se pare corect sa reanalizam pretul produselor petroliere nu numai in sensul cresterii, dar si al scaderii pretului acestora. Aceasta daca consideram ca Petrom isi bazeaza prelucrarea pe 70% din productia proprie. Daca, insa, analizam Petrom din punctul de vedere al competitivitatii, compania ar trebui sa ajunga, in perspectiva, la un pret al titeiului competitiv cu cel al titeiului din import. Altfel nu exista concurenta. Deocamdata, nu se prevede o crestere peste 50 $/barilul, ci se va stabiliza in jurul a 47 $/barilul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite