Speculatorii FP vor să se ocupe şi de listarea Tarom

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Două firme de brokeraj - Carpatica Invest şi Swiss Capital (fostă KBC Securities România) - au depus, în consorţiu, singura ofertă pentru intermedierea listării unui pachet de 20% din acţiunile companiei Tarom. Ce au în comun cele două firme? Unii agenţi privaţi cu acreditare din partea lor au acţionat în nume propriu pentru a cumpăra şi apoi vinde acţiuni ale Fondului Proprietatea (FP), pe când Fondul nu era încă lista

Ofertele pentru listarea Tarom au putut fi depuse până astăzi, la ora 16.00, iar oferta Carpatica Invest şi Swiss Capital va fi deschisă mâine dimineaţă, la ora 10.00.
Listarea Tarom la Bursa de Valori Bucureşti vine în contextul în care transportatorul aerian se află pe lista companiilor monitorizate de FMI şi va avea management privat.

Cine sunt membrii consorţiului Carpatica-Swiss

Carpatica Invest este firma de brokeraj a Băncii Comerciale Carpatica şi se plasează pe locul 9 în topul brokerilor de la BVB după primele nouă luni, în timp ce Swiss Capital este cel mai activ intermediar de pe piaţa de la Bucureşti. Carpatica Invest a intermediat în primele nouă luni 637 milioane lei (3,35% cotă de piaţă), iar Swiss Capital are un rulaj de 4,36 miliarde lei (22,96% cotă de piaţă).

„Istoria“ cu Transelectrica se repetă

Operaţiunea de la Tarom este a doua ofertă din acest an la care statul primeşte doar o singură propunere din partea brokerilor interesaţi de intermediere, după Transelectrica (TEL). Oferta de la Transelectrica va fi intermediată de consorţiul Banca Comercială Română (BCR), Intercapital Invest şi Swiss Capital.
Principalul motiv pentru care statul nu a primit la Tarom şi alte oferte din partea brokerilor este suportarea costurilor de către intermediar şi recuperarea acestora din comisionul pe care îl încasează doar dacă acţiunile sunt vândute. Un alt impediment este reprezentat de pierderile înregistrate de Tarom, care fac astfel oferta mai puţin atractivă pentru investitori.

Paradox: pierderi tot mai mari, chiar dacă numărul pasagerilor creşte

Potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice, Tarom a consemnat pierderi între anii 2008 şi 2010, care au crescut de la an la an şi totalizează 573,6 milioane de lei. Ultimul an când operatorul de transport aerian a obţinut un rezultat pozitiv a fost anul 2007, când profitul a fost de 72,7 milioane de lei.
Numărul pasagerilor transportaţi anul trecut de companie a crescut cu 24% faţă de anul precedent, de la 1,77 milioane de călători la 2,2 milioane de pasageri.
Bursa de Valori Bucureşti recomandă Guvernului ca micii investitori să beneficieze de un discount faţă de preţul la care vor putea subscrie jucătorii instituţionali.
Ministerul Transporturilor deţine 96,95% din acţiunile Tarom, restul titlurilor revenind Aeroportului Internaţional Henri Coandă Otopeni (1,6%), Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian (1,36%) şi SIF Muntenia (0,09%).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite