Sfârşitul unui brand! Saab a intrat oficial în faliment.

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania de automobile Saab a intrat în faliment. După 61 de ani de existenţă, compania Saab şi-a anunţat falimetul luni, printr-o lichidare forţată a producătorului suedez de maşini. Falimentul a venit ca urmare a refuzului fostului proprietar General Motors Co, care deţinea linia tehnologică Saab, de a încheia un parteneriat cu potenţialii investitori chinezi.

Directorul Saab, Victor Muller, a sistat producţia în aprilie şi a încercat să facă rost de fonduri. Numai că acest plan a eşuat, iar fluxul slab de cash şi producţia scăzută a dus la pierderea a 201, 5 milioane de euro în prima parte anului acesta.

Luni, instanţa de judecata a anunţat falimentul companiei Saab şi a scos la vânzare activele sale pentru ca Saab să îşi poată plăti creditorii şi cei 3400 de angajaţi.

criza economica, saab, GM, victor muller, faliment,

Firma funcţiona sub protecţie juridică încă din septembrie, Victor Muller declarând luni că au existat o serie de indivizi interesaţi de o posibilă cumpărare a companiei. Cu toate acestea însă, Martin Skold, profesor asistent la Şcoala Economică din Stockholm, expert în industria automobilelor, a declarat că există foarte puţin interes din partea eventualilor investitori pentru a cumpăra întreaga companie. „Cel mai probabil este ca producătorii actuali de automobile, probabil din China,să achiziţioneze doar anumite părţi din activele tehnologice Saab".

Finaţarea redusă prin credite, mărimea mică şi dependenţa de alţii pentru linia tehnologică au dus la vulnerabilitatea acestei companii, a adăugat Skold.

Compania de automobile Saab şi-a început activitatea ca parte a unei companii de construcţie a avioanelor suedeze, Svenska Aeroplan Bologet. Prima maşină Saab a intrat pe piaţă în anul 1950. Şi- a câştigat reputaţia prin stil şi inovaţiei. Saab este renumită pentru intoducerea motoarelor turbo pe maşinile de la sfârşitul anilor 70 , începutul anilor 80. Saab 900 turbo, lansat în 1979, a fost cea mai bine vândută maşină, aproape un milion de unităţi.Acesta a fost şi ultimul moment de glorie al companiei Saab, care a pierdut în timpul crizei din 1989, 2 miliarde de coroane suedeze.

Rămânând cu resurse puţine, Saab a vândut în 1990, 50% din acţiunile sale, în valoare de 600 milioane de dolari către General Motors Co. Acesta a investit 100 milioane de dolari înainte de a cumpăra şi restul afacerii, pentru 125 milioane de dolari în anul 2000.

criza economica, saab, GM, victor muller, faliment,

GM a încercat să câştige segmentul de piaţă format din tineri înstăriţi. GM a cumpărat brandul pentru a se adresa cumpărătorilor de pe piaţa americană ce preferau maşinile europene şi a sperat că va reuşi să revitalizeze brandul Saab prin transferul de tehnologie de la maşina sa germană, Opel. Prin liniile excentrice de design Saab a câştigat o parte din piaţa Americii de nord est, dar nu s-a ridicat la aşteptările sperate de GM.

Având o competiţie puternică din partea Volswagen prin Audi, BMW şi rivalul suedez Volvo, Saab nu a reuşit niciodată să atingă targetul de 150.000 de unităţi vândute anual. Astfel, GM a pierdut 824 de milioane de dolari în investiţia Saab din 2009.

Oficialii GM au vrut să lichideze compania Saab de acum doi ani, dar s-au răzgândit sub presiunea exercitată de angajaţi şi au fost de acord să vândă afacerea către Compania olandeză Spyker Cars Nv pentru suma de 74 milioane de dolari.Spyker a promis să aducă compania pe profit până în 2012.

criza economica, saab, GM, victor muller, faliment,

După achiziţia din 2010 a Saab de către producătorul de maşini suedeze ce s-a redenumit mai târziu, Swedish Automobile NV, acesta nu a putut finanţa corespunzător nevoia de capital a companiei Saab.

Împrumutul de 400 de milioane de dolari de la Banca Europeană de Investiţii s-a dovedit o sabie cu două tăişuri: chiar dacă i-a oferit companiei capitalul necesar, producătorului i s-au impus anumite restricţii, şi anume folosirea banilor doar pentru dezvoltarea unor noi tehnologii şi a unor noi maşini.

Saab a rămas fără lichidităţi în mai puţin de un an. Jan-Ake Jonsson, CEO-ul Saab din 2005, şi-a dat demisia în mai 2011. Înainte de asta, furnizorii Saab încetaseră să mai livreze componente, determinând astfel sistarea forţată a producţiei în aprilie şi au cerut producătorilor Saab să caute protecţie din partea creditorilor pentru a doua oară.

criza economica, saab, GM, victor muller, faliment,

Potrivit documetelor de intrare în falimet , Saab deţine active în valoare de 433 de milioane de dolari, suficinet cît să-şi plătească creditorii, inclusiv biroul de datorii suedez, ce a garantat împrumutul de 217 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii.

Organizaţia furnizorilor din Suedia, FKG, estimează că Saab Automobile are datorii către cei 76 de furnizori suedezi de pînă la 1,2 miliarde de coroane suedeze.„ Acesta este sfârşitul Saab", a spus Fredrik Sidahi, şeful FKG.

"Este trist. Spun asta gândindu-mă la cei care au copii mici acasă sau au rate de plătiti la bancă", a declarat Johnny Kjellsson, un angajat ce a lucrat pentru Saab timp de 27 de ani.


Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite