Scumpirea alimentelor, la gura speculatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Afaceriştii din comerţul nefiscalizat anunţă majorări semnificative de preţuri, însă reprezentanţii patronatelor îndeamnă la reţinere. Speculatorii anunţă, periodic, scumpirea masivă a alimentelor. Consumul intern în continuă scădere le va răsturna planurile.

Unii comercianţi anunţă, periodic, scumpirea alimentelor cu procente menite să stârnească panica. Ultima variantă transmisă în presă: 30%. Produsele vizate sunt, ca de obicei, cele de bază: carne, lapte, legume, ulei, pâine. „Astea sunt aberaţii. Nu ştiu pe nimeni din industrie care să fi anunţat asemenea scumpiri", a declarat, pentru „Adevărul", preşedintele Romalimenta, Sorin Minea. Acesta a precizat că în afară de lapte - unde există de obicei variaţii sezoniere - şi pâine - unde preţul grâului aproape s-a dublat - nu există motive pentru scumpiri. Mai mult, comercianţii vor fi nevoiţi să-şi regleze preţurile având în vedere scăderea consumului.

Modelul zahărului

La începutul lunii martie, producătorii din industria zahărului anunţau că produsul se va scumpi cu 20% în perioada următoare.Statistica arată exact opusul: în luna august a acestui an, zahărul s-a ieftinit cu 0,2% faţă de decembrie 2009. Nici la carne lucrurile nu stau diferit. Chiar dacă în perioada sărbătorilor de iarnă comercianţii vor să profite de cererea crescută şi mai umflă preţurile, nu există raţiuni obiective pentru a susţine că preţul cărnii ar urma să urce cu 10%.

Cifra ar reprezenta un record absolut, în condiţiile în care consumul s-a ajustat în primele şapte luni ale acestui an cu aproape 9%. Mai mult, evoluţia preţului cărnii în primele opt luni ale acestui an este similară cu cea din aceeaşi perioadă a anului trecut, iar avansul faţă de luna decembrie este în jur de 2,5%.

Un argument pentru cât de mult poate ajusta consumul cotaţia unui produs este preţul la ouă. Acesta a scăzut în august, faţă de decembrie 2009, cu 24%. Nici la pâine preţul nu poate sări cu procentele vehiculate, de 30%. Potrivit preşedintelui Rompan, Aurel Popescu, o scumpire a acestui produs va avea însă loc, având în vedere că preţul grâului aproape s-a dublat, iar acesta are o pondere de 60% în costul pâinii. „În momentul în care preţul pâinii creşte cu 25%, la o pâine asta înseamnă un leu şi 25 de bani, adică foarte mult. Iar asta va scădea consumul", spune Popescu.

Astfel, chiar şi comercianţii din panificaţie vor fi obligaţi să ia în calcul reacţia de cumpărare. „Ori închid, ori se vor adapta pieţei", a precizat Popescu. În sectorul carburanţilor s-a văzut cel mai bine cum preţurile sunt reglate în funcţie de consum, indicator care se află pe o pantă descendentă încă de la începutul anului trecut.

Bătălie pentru clienţi

Petroliştii au fost nevoiţi să-şi micşoreze marjele de profit pentru a face faţă competiţiei şi scăderii dramatice a cererii. „În primele şase luni ale anului, evoluţia preţului la carburanţi a fost afectată în jos de creşterea gradului de competiţie, pentru că, având în vedere scăderea consumului, toţi operatorii ne-am bătut pentru aceiaşi cumpărători, tot mai puţini, lucru care a făcut să reducem preţurile în anumite momente tocmai pentru a atrage mai mulţi cumpărători", a declarat Mariana Gheorghe, CEO Petrom, într-un interviu acordat ziarului „Adevărul" în urmă cu o lună.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite