Scumpirea oţelului forjează la maxim spirala preţurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Siderurgiştii care produc tablă, ţevi şi alte profile metalice au anunţat că vor opera noi scumpiri în septembrie, fapt ce va conduce la creşterea costurilor din industria care prelucrează

Siderurgiştii care produc tablă, ţevi şi alte profile metalice au anunţat că vor opera noi scumpiri în septembrie, fapt ce va conduce la creşterea costurilor din industria care prelucrează aceste mărfuri. Astfel că fabricile de autovehicule, electrocasnice, instalaţii sanitare şi, în general, bunuri metalice de uz curent sau de folosinţă îndelungată vor fi practic obligate să scumpească aceste produse.

Asta pentru că, în 2008, preţul oţelului a crescut de două ori faţă de cotaţiile din 2007, majorare la care se va adăuga cea din septembrie. În aceeaşi situaţie se vor afla şi constructorii, însă ei nu vor putea transmite în preţurile caselor creşterile de cost, pentru că va fi extrem de dificil să renegocieze contractele.

De aceea, mulţi dintre ei vor fi nevoiţi să-şi mai reducă din profituri sau... să-şi închidă afacerile. În fine, costructorii de nave - şi ei mari consumatori de tablă şi profile metalice - au găsit drept soluţie salvatoare transferarea unor lucrări de pe şantierele din România către cele din Asia, unde oţelul e mult mai ieftin.

În luna septembrie, producătorii de mărfuri industriale se vor confrunta cu un nou val de scumpiri la prefabricatele metalice

Sarabanda scumpirilor oţelului părea să se oprească. Reculul cotaţiilor produselor din metal este însă prea mic pentru a mai putea fi evitate creşterile de preţ ale produselor finite.

Cea mai autorizată voce a Grupului Renault, Carlos Ghosn, semnala, în luna iunie, apropierea momentului în care scumpirea produselor siderurgice se va reflecta şi în costurile autovehiculelor livrate. "Este o chestiune de timp.

Cum poţi să nu majorezi preţurile în condiţiile în care costurile materiilor prime au urcat cu 100%?", se întreba retoric directorul general al Grupului Renault-Nissan, proprietarul uzinelor Dacia.

La scurt timp după intervenţia oficialului francez, grupul metalurgic ArcelorMittal anunţa majorarea cu 30% a preţurilor la oţelul lichid, materialul de bază pentru produsele metalice urcând la 770 euro/tonă .

"Preţurile la ţeavă şi tablă vor fi majorate conform preţului de bază", atenţiona compania multinaţională numărul unu în lume.

Grupul anglo-franco-indian controlează combinatele siderurgice de la Galaţi, Roman, Hunedoara şi Iaşi, filiala locală a companiei de construcţii ArcelorMittal Construction (AMC), precum şi operatorul portuar Romportmet Galaţi.

În România, când spunem "autoturism" gândul îi duce pe cei mai mulţi la Dacia, când vorbim de aragaz primul cuvânt care le vine multora în minte este Samus, iar când ne referim la frigider, sugestia este clară: Arctic. Pe piaţa materialelor de construcţii, lucrurile sunt ceva mai simple.

Când aud cuvântul tablă, cei care utilizează în activitatea curentă acest produs îţi indică un nume: Mittal. Oţelul-beton şi profilelele au, la rândul lor, o referinţă: Mechel - după numele companei ruseşti care controlează alte trei combinate siderurgice: Târgovişte, Câmpia Turzii şi Ductil din Buzău. De ce am făcut această trecere în revistă?

Pentru că toate aceste unităţi de producţie sunt legate în ordine inversă, de la furnizorul de materiale la producătorul final, de preţurile din piaţa metalurgică. Iar de evoluţiile din piaţa oţelului depind şi evoluţiile macro, dar şi cele… micro (adică acelea cu efect asupra simplului consumator).

Producătorii sunt prudenţi în previziuni

Cine urmăreşte doar preţurile din reţelele comerţului cu amănuntul nu poate realiza cât de volatile sunt preţurile produselor metalurgice. Preţul de bază al Daciei a rămas nemodificat de doi ani. Nici producătorii de electrocasnice nu au umblat la preţuri.

Termenele din contractele de livrare de produse laminate nu îi pot însă proteja la infinit. În absenţa unei decizii de la centru, nimeni nu se încumetă să ne lămurească în privinţa evoluţiior preţurilor în viitorul apropiat. "Informaţiile solicitate sunt de o mare complexitate şi necesită aprobări speciale din partea grupului", ne-a răspuns Departamentul de comunicare al uneia dintre companiile de la care am solicitat o previziune.

Paradoxal, însă, lucrurile par să se îndrepte spre o stabilizare, dacă nu chiar spre o ameliorare. Dacă cei mari refuză să comenteze, cei mici au fost de acord să se exprime, dar sub protecţia anonimatului.

Comercianţii de produse din metal, spre exemplu, sunt un barometru de încredere al evoluţiilor preţurilor în piaţa oţelului. Începând cu luna iulie, preţurile au început să scadă.

În primul rând, pentru că oferta a crescut odată cu ridicarea interdicţiilor la export pentru producătorii chinezi. "Avansul recesiunii mondiale - pe fondul crizei preţurilor carburanţilor şi a involuţiilor pieţei imobiliare - a condus la scăderea preţurilor la oţel-beton în luna iulie cu aproape zece procente, de la 900-950 de euro", ne-a precizat un reprezentant oficial al comercianţilor de metale.

Reduceri de preţ doar la comenzile spot

Profilurile pentru construcţii consemnează de asemenea o tendinţă descrescătoare a preţurilor de listă la producător.

Doar preţurile profilelor plate (tabla) nu dau semne de "oboseală". În România, "cvasimonopolul combinatului de la Galaţi va permite producătorului să se mai menţină un timp pe creştere. Nu cred că vor trece de luna septembrie, pentru că preţul este deja mult prea sus la nivelul 850-900 euro/tonă", consideră sursa noastră.

Opinia ne-a fost confirmată de piaţă. "ArcelorMittal Galaţi a anunţat o majorare de preţ pentru produsele sale pe luna septembrie cu aproximativ 3% (produse plate în special)", ne-a spus Valentin Corban, director logistic la Metabras Brasov.

"Producătorii români de oţel-beton acordă reduceri de preţ consistente numai pentru comenzi spot negociate direct şi cu plată în avans", a mai adăugat Corban.

Revenirea la preţuri mai "blânde" este pusă şi pe seama reculului preţurilor la fierul vechi. Costurile şi implicit profiturile producătorilor de oţel au fost afectate puternic de scumpirile imprevizibile ale materiilor prime. Fierul-beton, care este principala resursă primară siderurgică, s-a scumpit cu 60% în primele luni ale anului.

În doi ani, cotaţiile fierului vechi s-au triplat, ajungând la un maximum de 420 euro/tonă. "Acesta este semnalul scăderii preţurilor în metalurgie. Pe o cerere în declin, este posibil să scadă şi producţia de oţel", consideră Petru Ianc, director general în Ministerul Economiei şi Finanţelor.

Efectul de domino

Scăderea preţurilor antrenează scăderea producţiei. Un alt semnal de alarmă pentru economia românească? Nu neapărat. Nici ArcelorMittal, nici Mechel nu pot risca să lase piaţa mondială să fie inundată de asiatici. În concluzie, chiar dacă va scădea uşor, preţul oţelului va rămâne ridicat.

Marjele de profit se vor subţia până la zero

Reprezentanţii întreprinderilor mici şi mijlocii din industria prelucrătoare sunt destul de îngrijoraţi, remarcând că, practic, costurile cu materia primă - în special metale şi oţel - s-au dublat, în 2008, faţă de nivelul anului 2007.

Ioan Mintaş, prim-vicepreşedintele Consiliului Naţional al IMM, ne-a declarat că marile probleme se vor întâlni în sectoarele de construcţii, confecţii metalice şi producţia de maşini. "De la 22 de lei/kg în 2007 s-a ajuns, acum, la 47 de lei/kg în cazul fierului-beton, materie primă atât în construcţii, cât şi pentru confecţiile metalice.

Confruntându-se cu o asemenea amploare a creşterii costurilor, producătorii nu vor avea decât două variante: să renegocieze contractele sau să-şi reducă din marjele de profit. Or, în construcţii e foarte dificil să renegociezi, mai ales dacă preţurile sunt stabilite pe un an.

Iar în cazul confecţiilor metalice, marjele de profit sunt foarte mici, nu depăşesc 5% - de unde să se mai taie?". Liderul patronal spune că vor fi foarte greu de găsit soluţii pentru atenuarea impactului scumpirilor, iar variantele trebuie analizate la nivelul fiecărei întreprinderi în parte.

Cel mai greu va fi cu licitaţiile

Firmele de construcţii, dar mai ales cele profilate pe dezvoltarea infrastructurii, care au încheiat contracte în urma unor licitaţii, riscă să intre pe pierderi. <> , conchide liderul Consiliului IMM.

Impact maxim în sectorul de construcţii

Construcţiile au fost influenţate cel mai puternic de scumpirile produselor metalice. Ponderea elementelor metalice într-o construcţie industrială poate depăşi 60%, mai ales în cazul halelor şi depozitelor. Din ianuarie până în iulie, preţul fierului-beton s-a dublat, crescând de la 1,7 la 3,5 lei pe kilogram.

La rândul său, tabla a înregistrat o majorare de preţ de aproximativ 70%. În perioada iunie-iulie, doar fierul-beton s-a ieftinit uşor, faţă de lunile anterioare, cu aproximativ 10%.

Produsele plate continuă însă să se scumpească, producătorii autohtoni anunţând în continuare majorări la preţurile în lei, care ar putea interveni chiar la începutul lunii septembrie.

Industria auto trebuie să-şi recalculeze costurile

Forţa de negociere la nivel de grup, capacitatea de a armoniza costurile de producţie cu intrările şi de a stimula producţia chiar în condiţii de piaţă potrivnice sunt elementele care caracterizează marii constructori de maşini. În ciuda presiunii pe care o menţin asupra oţelarilor, producătorii auto nu vor fi în măsură să evite scumpirile.

Semnalul Renault rămâne valabil prin acceptul tacit al puternicilor competitori. Dacă nu ar fi fost o problemă a întregii pieţe, s-ar fi găsit cel puţin o voce care să profite şi, spre exemplu, să-şi facă reclamă. Un mesaj de tipul <> ar avea, desigur, impactul garantat.

Preţurile electrocasnicelor, greu de stăpânit

Din anul 2000 până în prezent, materialele feroase şi neferoase s-au scumpit continuu. Tabla de oţel şi cea de aluminiu au înregistrat creşteri de două, respectiv de trei ori ale preţurilor faţă de cele înregistrate acum opt ani.

Conform statisticilor oficiale, costurile de producţie în sectorul electrocasnicelor au crescut de trei ori. În aceste condiţii, putem remarca faptul că producătorii au făcut eforturi serioase de menţinere sub control a preţurilor.

Doar o stagnare la cotaţiile actuale şi un consum susţinut ar putea ajuta la evitarea ajustării preţurilor pe raft pentru aragaze, frigidere şi celelalte bunuri electrocasnice. "Buy romanian!" devine, astfel, un mesaj imperativ.

Previziuni sumbre şi externalizări pe şantierele navale

Printre marii consumatori de tablă şi profile metalice, care vor avea de suferit din cauza scumpirii oţelului, se numără producătorii de ambarcaţiuni. Şantierele navale au anunţat în mai multe rânduri că îşi vor revizui în jos estimările de profit pentru finele acestui an, pe fondul creşterii costurilor de producţie.

Constructorii de nave spun că, dacă preţul la tabla navală, profilele din oţel şi rata de schimb rămân aşa cum sunt astăzi, mulţi vor intra pe pierderi.

Preţul final pentru navele construite în România ar putea creşte cu câteva procente, iar ca soluţie de compromis, unii constructori plănuiesc chiar să-şi externalizeze lucrările. Sunt vizate, în acest sens, şantierele navale din Asia.

Instalaţiile sanitare, pe valul scumpirilor

Dacă locuinţele nu se pot scumpi, deoarece contractele de construire sunt greu de renegociat, finisajele acestora nu au nicio oprelişte. Practic, tot ce înseamnă echipamente metalice - şi nu sunt deloc puţine! - necesare pentru dotările de finisaj ale caselor vor avea preţuri în continuă creştere.

Asta pentru că, spre exemplu, costurile de producţie pentru instalaţiile sanitare sunt acum de câteva ori mai mari decât în anul de referinţă 2000.

Producţia de ţevi e cu 327% mai scumpă, cea de feronerie - cu 372%, iar pentru robinetărie costurile au crescut cu aproape 310%.

Această presiune a preţurilor s-a transmis şi se va transmite, în continuare, direct în buzunarele celor care, din când în când, mai trec prin magazinele de metalo-chimice pentru a-şi dota sau renova locuinţa.

Producătorii nu vor avea decât două variante: să renegocieze contractele sau să-şi reducă din marjele de profit
Ioan Mintaş,prim-vicepreşedintele Consiliului Naţional al IMM

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite