Salariile dau bătăi de cap patronilor după integrare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Jumătate din oamenii de afaceri cred că migrarea forţei de muncă reprezintă o altă provocare după aderarea României la Uniunea Europeană Un sondaj realizat printre oamenii de afaceri

Jumătate din oamenii de afaceri cred că migrarea forţei de muncă reprezintă o altă provocare după aderarea României la Uniunea Europeană

Un sondaj realizat printre oamenii de afaceri arată că, la 100 de zile după integrarea României în UE, cea mai grea problemă pentru firme a fost generată de presiunile angajaţilor pentru a creşte salariile. Ca impact pozitiv al aderării a fost amintit accesul mai bun pe pieţele externe.

Ancheta, realizată în rândul a 1.178 de întreprinzători sub titulatura "100 de zile în Europa", a relevat că 52,2% din eşantion se confruntă cu creşterea costurilor pentru forţa de muncă şi 31,2% cu dificultăţi legate de certificarea produselor. Regulile concurenţei încurcă afacerile a 24,1% din întreprinzători, iar normele de siguranţă a muncii creează dificultăţi pentru 23,5% din oamenii de afaceri. Au mai fost nominalizate ca fiind dificile, în conformarea cu cerinţele europene, domenii precum calitatea şi siguranţa produselor (21,9%), protecţia consumatorului (21,7%), protecţia mediului (16,6%) sau proprietatea intelectuală (5,1%).

Pe de altă parte, între cele mai frecvente dificultăţi cu care se confruntă întreprinzătorii au fost amintite migraţia forţei de muncă (46% din eşantion), intensificarea concurenţei (44,4%), costurile ridicate ale forţei de muncă şi cheltuielile pe care le implică adaptarea la normele UE. În proporţie de peste 13%, oamenii de afaceri au reclamat "o intensificare a controalelor reprezentanţilor administraţiei de stat" ca dificultate cu care se confruntă frecvent.

Turismul şi construcţiile, cele mai afectate domenii

Repartizarea pe ramuri de activitate a celor chestionaţi indică o concentrare a dificultăţilor provocate de integrarea în UE în sectoarele de construcţii şi turism, urmate de transporturi, industrie şi servicii. Constructorii au probleme în special din cauza costurilor cu forţa de muncă (64,4%) şi a siguranţei la locul de muncă (34%), iar operatorii din turism sunt obstrucţionaţi din cauza problemelor legate de adaptarea la aquisul comunitar (45,9%), protecţia consumatorului (35,1%), calitatea produselor (32,4%) şi intensificarea controalelor (27%). Transportatorii se confruntă cu intensificarea concurenţei (56,8%) şi normele de protecţia mediului (23,8%), în timp ce industriaşii au probleme din cauza migraţiei forţei de muncă (57,8%), certificării produselor (37,3%) şi legislaţiei de mediu (21,6%). Pentru prestatorii de servicii, cele mai grele probleme sunt generate de costurile forţei de muncă (50%), intensificarea concurenţei (35,3%) şi protecţia proprietăţii intelectuale (10,9%).

Mărfurile mai ieftine, avantaj al integrării

Sondajul - realizat de Consiliul Naţional al IMM-urilor şi prezentat, ieri, în cadrul unei conferinţe - a consemnat şi impactul pozitiv al integrării, resimţit în rândurile oamenilor de afaceri. Primul avantaj ar fi acela că se pot găsi "furnizori mai ieftini şi/sau mai buni" (41,8%), urmat de accesul mai bun pe pieţe (41,6%). Au mai fost consemnate drept avantaje ale integrării accesul la noile tehnologii (32,5%), îmbunătăţirea legislaţiei (32%), accesul la fondurile structurale (24,1%), proceduri mai corecte în achiziţiile publice (15,5%), ca şi cooperarea mai bună pentru inovare (11,8%).

Repartizarea pe domenii de activitate a celor chestionaţi care au identificat avantajele integrării arată că transportatorii şi operatorii din turism ar fi cei mai câştigaţi. Iar constructorii, în general mai moderaţi în relevarea avantajelor, consideră că accesul mai bun la noile tehnologii este principalul câştig în urma integrării.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite