STUDIU: Impozite prea mari pe produsele de strictă necesitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile inevitabile ale vieţii au crescut cu peste 50% în anii de criză, pentru că presiunea fiscală este la fel de mare în cazul lor ca şi la categoria produselor de lux, arată un studiu al companiei de consultanţă Golden Mind&Spirit. "Presiunea fiscală nu este dată doar de TVA (taxă care ar trebui redusă la toate produsele de imediată şi inevitabilă utilizare, nu doar la alimente), ci şi de supraimpozitarea industr

Alimentele de bază, întreţinerea locuinţei, medicamentele şi abonamentele lunare de transport - adică produsele şi serviciile care compun coşul minim de consum pentru imediata necesitate - se scumpesc într-un mod alarmant pentru că statul le tratează fiscal la fel de agresiv ca şi pe celelalte articole mai puţin necesare în viaţa de zi cu zi.

Nicio diferenţă fiscală între lux şi strictul necesar
 
"Deocamdată, nu putem decât să constatăm că, în cazul unor alimente precum uleiul, mălaiul, pâinea, zahărul sau ouăle, producătorii sunt impozitaţi cu aceeaşi agresivitate ca şi operatorii din industrii din categoria premium, precum mobila, aviaţia, sectorul de electronice şi electrocasnice sau navele de lux. Fiscal vorbind, fabrica de avioane este totuna cu cea de ulei sau zahăr, şantierul naval e la fel de important ca şi brutăria, crescătoria de păsări e în aceeaşi «oală» cu prelucrarea lemnului. Asta pentru că şi unele, şi celelalte, au de suportat o presiune similară a taxelor şi impozitelor", potrivit Golden Mind&Spirit.

Diferenţa dintre cele două categorii se vede, însă, pe facturi: mobila sau maşina de spălat nu se mai pot scumpi (la aceste articole se mai poate amâna achiziţia), dar alimentele, încălzirea, salubritatea, abonamentul de transport, combustibilii sau articolele de igienă personală au preţuri tot mai mari, pentru că aici "cererea este garantată, iar oamenii nu pot evita achiziţia lor".
 
Guvernul trebuie să facă din reducerea presiunii fiscale o prioritate naţională

Autorii studiului reamintesc că, potrivit statisticilor oficiale, mai mult de 60% din români câştigă sub 1.500 de lei lunar, astfel că sunt nevoiţi să achiziţioneze numai produse şi servicii de strictă necesitate. De aici rezultă că protejarea populaţiei faţă de creşterea costurilor vieţii ar trebui să fie o prioritate naţională, iar această protecţie trebuie realizată în primul rând prin relaxarea fiscalităţii ce presează industriile furnizoare.
Reducerea impozitelor şi taxelor la nivelul producătorilor, concomitent cu scăderea cotei de TVA la alimente, mărfuri şi servicii strict necesare ar aduce o parte din evaziune la lumină şi – cel mai important – ar asigura un trai decent pentru populaţia sărăcită de criză a României. Sunt măsuri care nu necesită eforturi bugetare, ci numai o atenţie sporită şi acţiuni concrete din partea Guvernului.
 
Caracteristicile produselor de imediată necesitate

- sunt strict necesare oricărei categorii de consumatori;
- au cererea garantată, astfel că distribuitorii au mereu tendinţa de a le scumpi;
- în anii de criză, acestea s-au scumpit cel mai mult (în medie, cu peste 50% din 2008 până la finele lui 2011);
- peste 60% din populaţia ţării trăieşte numai cu astfel de produse şi servicii, având salarii mai mici de 1.500 de lei lunar;
- evaziunea fiscală are cele mai mari proporţii la fiecare din aceste produse;
- industriile producătoare sunt cele mai vitregite, pentru ele statul nu are politici de protecţie sau dezvoltare.
 

image

Lista produselor şi serviciilor de strictă necesitate la care ar trebui să scadă presiunea fiscală pe întreg lanţul producţie-consum:

I. ALIMENTE DE BAZĂ
Pâine
Lapte
Brânză
Carne
Peşte
Legume
Fructe
Zahăr
Ulei
Ouă
(Atenţie, se ia în considerare numai produsul de bază, nu şi derivatele acestora)
II. MĂRFURI NEALIMENTARE
Îmbrăcăminte de bază
Încălţăminte
Detergenţi
Săpun
Articole de igienă
Medicamente de prim ajutor
Combustibili (pot intra de la lemne de foc la motorină şi benzină)
Termoficare
Gaze
Energie electrică
III. SERVICII
Apă, canal, salubritate
Chirie
Educaţie
Igienă şi cosmetică periodică (frizerie, coafură etc.)
Transport urban (abonament)
Transport CFR
Cablu-TV (abonament)
Telefonie (abonament)

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite