SPA-urile au cel mai mare potenţial în turismul românesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi în străinătate se câştigă foarte bine din complexurile de tip SPA, care presupun relaxare şi întreţinere a sănătăţii, România nu are încă astfel de locaţii. La investiţii care

Deşi în străinătate se câştigă foarte bine din complexurile de tip SPA, care presupun relaxare şi întreţinere a sănătăţii, România nu are încă astfel de locaţii. La investiţii care variază în jurul sumei de două milioane de euro, jucătorii spun că pe piaţă se vor observa mişcări în acest sector abia din 2007. Deocamdată, pentru Bucureşti s-a anunţat un singur astfel de proiect.
SPA reprezintă o locaţie de relaxare, tratament de menţinere a frumuseţii sau de întinerire. Aceasta nu se confundă însă cu staţiunile balneoclimaterice, unde se fac tratamente în special medicale. ţinta unui SPA este starea generală de bine a clientului.
"Potenţialul există şi aceasta este latura industriei turistice care se poate dezvolta cel mai mult în România", a declarat pentru Adevărul Tinu Sebeşanu, general manager al companiei de consultanţă în domeniul hotelier Trend Hospitality. Firma pe care o conduce Sebeşanu face parte din grupul de firme Altrom, care deţine hotelul de cinci stele Howard Johnson Grand Plaza, precum şi hotelul de patru stele Best Western Parc, ambele în Bucureşti. Potrivit lui Sebeşanu, una dintre firmele din grup va dezvolta un proiect pentru un SPA undeva în zona de nord a Capitalei, cel mai probabil în Băneasa. Locaţia va fi afiliată la un lanţ internaţional de SPA-uri. Sebeşanu a precizat că se află în discuţii cu două astfel de companii. La nivel mondial activează operatori de profil precum Six Senses sau Cinq Mondes. Investiţia se va ridica la circa 2,5 milioane de euro. În contextul în care SPA-ul va avea rezultatele scontate, compania va mai demara un al doilea proiect, similar, tot pentru Capitală. Partenerul străin va veni cu know-how-ul şi trainingul personalului. Pentru operarea unui centru SPA este nevoie de 50-60 de angajaţi. În mod cert, compania străină va asigura managementul locaţiei pentru o anumită perioadă.
"În România avem acum doar cunoscutele gym-uri, săli de aerobic, masaj sau tratamente. La hoteluri însă, SPA-urile au devenit dintr-un serviciu o necesitate", explică Sebeşanu. El spune că potenţialul acestui sector va începe să fie exploatat începând cu anul viitor, atunci când va fi demarat proiectul din Băneasa. În hoteluri, SPA-urile au dimensiuni mai mici, însă au început să devină în sine o sursă de profit pentru unităţile turistice.
"ţinem foarte mult să înglobăm în acest concept tradiţia din România. Din cercetările făcute am observat că majoritatea clienţilor vor să primească servicii în legătură cu obiceiurile locale", spune Sebeşanu.
La nivel local, mai activează câteva centre de acest tip, cum este Ana Aslan SPA din cadrul hotelului Europa, din Eforie Nord. Locaţia este administrată de Ana Hotels, companie condusă de omul de afaceri George Copos. "Pentru o astfel de locaţie ai nevoie de 400-1.200 de metri pătraţi", explică reprezentantul Trend Hospitality. Această dimensiune nu include terenul din jurul centrului. Fiind un business care depine foarte mult de persoanele care oferă serviciile, angajaţii sunt foarte importanţi.
"Partea de training este esenţială. Găsim români care lucrează peste tot în lume. Avem un potenţial uman care trebuie exploatat. Din păcate, acum îl exploatează alţii", spune Sebeşanu. Proiectul se află în stadiul de concept, urmând să fie semnat contractul cu firma internaţională în primăvara anului viitor, pentru ca, până la sfârşitul anului viitor, să fie deschis centrul. Din Bucureşti, cam 1% din populaţie îşi permite şi îşi doreşte servicii de SPA, dintre care circa 1.300 de persoane ar reprezenta masa critică lunară pentru a susţine investiţia, a conchis oficialul.
Tinu Sebeşanu a preluat postul de director general al Trend Hospitality la începutul acestui an, după ce a părăsit funcţia de general manager al hotelului Howard Johnson Grand Plaza.

* Suprafaţa optimă pentru un centru SPA este de 400-1.200 de metri pătraţi, exclusiv terenul din jur
* Investiţia este de până la 2.000 de euro pentru fiecare metru pătrat construit
* Un centru are 10 camere de tratamente, în medie, dintre care 3-4 de masaj
* Un SPA are obligatoriu şi un magazin unde se comercializează produsele folosite la tratamente
* 65% din venituri vin din servicii, restul, din produse auxiliare (cum ar fi cosmetice vândute);
* Un SPA se adresează 80% femeilor şi 20% bărbaţilor
* Targetul de vârstă este de peste 30 de ani
* Masa critică de clienţi pentru a susţine businessul este de o persoană pentru fiecare metru pătrat construit

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite