SOCAR despre Nabucco şi AGRI: Proiectul care va fi gata primul va fi câştigător

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectul de transport al gazelor caspice spre Europa care va fi gata primul va fi şi cel câştigător pe termen scurt, pentru că Azerbaidjanul va putea livra gaze doar pentru un singur proiect până în 2020, a declarat astăzi, la Bucureşti, Vitaliy Baylarbayov , vicepreşedinte al SOCAR, compania de stat azeră de petrol şi gaze.

El s-a referit la proiectele de transport al gazelor AGRI şi Nabucco.

Pe de o parte, AGRI - proiectul prin care gazele lichefiate azere vor ajunge în Europa prin Georgia şi România - este la început şi nu are un studiu de fezabilitate. De cealaltă parte, Nabucco, deşi are acest studiu de mai mulţi ani, a fost amânat în mod repetat, iar ultimele termene se referă la punerea sa în funcţiune abia în 2017.

"Desigur că avem gaze pentru amândouă, însă nu pe termen scurt. Abia după 2020 putem livra suficient gaz pentru ambele proiecte. South Stream (conducta dezvoltată de Gazprom care ocoleşte Ucraina - n.r.) este o altă opţiune pe care am putea s-o folosim", a declarat oficialul SOCAR.

Întrebat dacă proiectul care va fi gata primul va fi şi cel câştigător, el a răspuns: "Da, va fi câştigătorul pentru gazele pe termen scurt".

Vicepreşedintele SOCAR a mai spus că, în opinia sa, proiectul AGRI poate fi gata peste cinci ani, deci înaintea conductei Nabucco.

Totodată, Corneliu Condrea, preşedintele Consiliului de Administraţiei al companiei de proiect, a precizat că "primul proiect care va fi în stare să-şi demonstreze eficienţa va fi câştigător".

Nabucco depinde de ţările de tranzit

La rândul său, Natig Aliyev, ministrul azer al Energiei, întrebat care sunt avantajele AGRI comparativ cu cealaltă rută de transport, a arătat că Nabucco este un proiect imens, de 31 de miliarde de metri cubi, în timp ce capacitatea AGRI va fi de câteva miliarde de metri cubi de gaze.

"Nu pot spune nimic mai mult. Nabucco e foarte mare şi suntem gata să-l sprijinim. Însă realizarea acestui proiect nu depinde de ţările producătoare, ci de cele de tranzit şi de companiile din aceste ţări", a spus ministrul azer.

El a subliniat că partenerii din proiectul AGRI - România, Georgia, Azerbaidjan şi Ungaria - au drept prioritate realizarea studiului de fezabilitate, din care să reiasă cu exactitate capacitatea proiectului şi costurile de implementare.

Interes din partea companiilor private

Partenerii din proiectul AGRI s-au întâlnit astăzi, la Bucureşti, cu reprezentanţii a şapte companii interesate să participe la acest proiect.

Potrivit lui Corneliu Condrea, firmele private participante la discuţii vor să finanţeze studiul de fezabilitate, iar unele dintre ele s-au arătat interesate se meargă mai departe în acest proiect, inclusiv prin livrarea de servicii şi finanţarea în etapele de implementare.

Companiile care au participat la întâlnirea de astăzi sunt:Flex LNG Norvegia, GE Oil & Gas Polonia, Kogas Coreea, Penspen Marea Britanie, Technip Italia, TotalGaz şi Tokyo Gas din Japonia.

Proiectul AGRI presupune o rută de transport al gazelor lichefiate azere în Europa, prin România. Practic, gazele vor ajunge din Azerbaidjan la ţărmul georgian al Mării Negre, unde vor fi lichefiate şi încărcate pe vase speciale. La Constanţa va fi construit un terminal de regazeificare, de unde resursele vor fi transportate spre Ungaria prin conducta Arad-Szeged.

Conducta Nabucco va aduce gaze din zona caspică prin Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite