S-a dublat cererea pentru Dacia Logan la export
0Până la sfârşitul anului 2007, Dacia va asambla cu 100.000 de maşini mai mult
38.400 de autovehicule.
Dacă până în 2005, exporturile ţării au fost susţinute de confecţii şi încălţăminte, din acest an, industria auto a trecut pe primul loc în comerţul exterior. Mâna de lucru calificată din pieţele în curs de dezvoltare (cum ar fi Rusia, India, dar şi ţara noastră) determină mulţi jucători din industrie să îşi mute o parte din capacităţile de producţie în zonele respective.
Un exemplu concret îl reprezintă Uzinele Dacia, care devin un punct de pornire pentru dezvoltarea regională a afacerii Renault. Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia, a precizat pentru Adevărul că, până la sfârşitul anului viitor, capacitatea de producţie a constructorului de la Colibaşi va ajunge la 350.000 unităţi anual, faţă de nivelul actual de 235.000 de autovehicule. "Până în prezent, am investit peste 78 milioane de euro în linia de producţie, iar pentru 2007 plănuim să mai alocăm alte 100 milioane de euro", a explicat Stroe. Din totalul de 350.000 de unităţi, numai 120.000 de autovehicule vor fi destinate pieţei româneşti, restul fiind exportat. Motivul dezvoltării uzinei Dacia ţine de ritmul alert de creştere al pieţelor auto din statele emergente. "Strategii au considerat că este mai bine să se dezvolte capacitatea de fabricaţie în pieţele în creştere, pentru că noul concept de marketing impune ca specialiştii în domeniul auto să îşi desfăşoare activitatea în aceste zone", precizează Constantin Stroe. În momentul de faţă, Automobile Dacia exportă în 49 de ţări. "Acesta este unul dintre motivele care ne-au determinat să mărim linia de producţie", subliniază Stroe.
Dublarea exporturilor ,până în 2010
"Proiectul Logan nu mai este o invenţie, a devenit o realitate. Până în 2009, vom ajunge la un milion de unităţi produse de toate uzinele Renault din lume", spune Constantin Stroe. Iar în România, pe lângă faptul că se va construi o treime din total, se vor produce şi subansamble pentru toate celelalte uzine ale Renault. Iar acesta este unul dintre motivele pentru care motorul de creştere al exporturilor naţionale va fi reprezentat de industria auto. Spre exemplu, în momentul de faţă, mai mult de o treime (8,1 miliarde de euro) din valoarea totală a bunurilor exportate de România provine de la producători de autovehicule şi subansamble. Iar previziunile Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP) indică faptul că, până în 2010, ponderea va ajunge la aproape jumătate din exporturile totale. Ion Ghizdeanu, preşedintele CNP, motivează estimările prin faptul că, în primul rând, ramura auto înregistrează cel mai înalt ritm de dezvoltare din economia românească. Pentru primele 10 luni ale acestui an, industria mijloacelor de transport rutier a înregistrat o creştere de peste 20%, conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică. "În al doilea rând, România are un avantaj comparativ cu alte ţări, şi anume calitatea forţei de muncă. Avem ingineri, tehnicieni, ceea ce atrage multe investiţii în industria auto în ţara noastră", explică Ghizdeanu. Iar preşedintele CNP susţine că relevant pentru investitorii străini din industria auto este faptul că, deşi producţia de mijloace de transport cunoaşte ritmuri foarte mari de creştere, ponderea lohnului s-a redus simţitor, de la 12% în 2004 la mai puţin de 6% în prezent.
Concurenţă acerbă în piaţa auto
Pe lângă Renault, şi alţi competitori, cum ar fi General Motors, Ford sau Volkswagen, şi-au anunţat intenţiile de a intra în ţările în curs de dezvoltare. Bătălia se dă pentru Rusia, India, Iran, Maroc şi Columbia, state unde cererea se orientează, în principal, spre maşinile ieftine.